Tolga Özbek

Uçakta temizlik seti dağıtılacak

8 Ağustos 2017
Yerden 10 bin metre yüksekte kıyafetinize uçakta en çok içilen içeceklerden biri olan domates suyu damlattınız. İndiğinizde toplantıya kırmızı bir lekeyle gitmek ister misiniz?

Havayolları kabinde ne kadar maliyetlerini kıssa da özellikle uzun menzilli uçuşların ayrılmaz parçası, ’amenity kit’ olarak adlandırılan özel yolcu çantaları. First class’ta lüks bir çanta içinde marka kozmetiklerden ekonomide basit uyku bantlarına kadar havayolları farklı ürünleri yolcularına sunuyor. Bu konuda havayolları arasında ciddi bir tasarım yarışı var. Singapur Havayolları, first ve business class yolcuları için kabinde verdiği ‘amenity kit’lerin içine özel bir leke çıkartıcı ve koku giderici koymaya başlayacak. Havayolunun 70’inci kuruluş yıldönümü için hazırlanan kitler, şimdiden büyük ilgi görmeye başladı.



Tasarım ve üretimi New York merkezli The Laundress şirketi tarafından hazırlanan setlerde siyah ve metalik gri renklerde. First class, suite class ve business yolcularına verilecek kitlerin içinde leke çıkartıcı, kumaşa sinen kötü kokuları bastıran özel bir deodorant çıkıyor. Setin üçüncü parçası ise sabun. Set, siyah deri bir çanta ile verilecek.

Yolcular yanlarına alıyor

Yapılan araştırmalar, yolcuların çok önemli bölümünün içindeki ürünleri hemen denediği hatta birçoğunun da yanlarına alıp götürdüklerini ortaya koyuyor. İlk kullanılanlar, uyku maskesi, çorap ve kulak tıkaçları. Çantanın içindeki nemlendiriciler, mini parfümler veya diş macunları doğrudan diğer seyahatler için bavulun bir parçası oluyor. Diş macununu ve fırçası ve tıraş seti de en azından bir kez kullanılıyor.

Yazının Devamını Oku

Şu solo Türkler

12 Aralık 2013
Simsiyah bir F-16 gösteri uçağı: SOLOTÜRK! Yerden kesilir kesilmez öyle bir terse geçiyor ki…

Önce yürekler ağza geliyor. Ama sonra? Kimi zaman gökyüzünde estetik bir dans, bazen de yer çekimine karşı zorlu bir bilek güreşi... Bu siyah uçağın arkasında onu çocuğu gibi seven 13 kişilik ekip var.
En yaşlısı 41, en genci de 26 yaşında…

Ankara yakınlarındaki Akıncı Hava Üssü’nde standart bir eğitim günü… F-16’lar gümbür gümbür kalkıyor. 141’inci Filo, Türk Hava Kuvvetleri’ndeki tüm F-16 öğretmen pilotlarının standardizasyonundan sorumlu. Filonun bir görevi daha var: SOLOTÜRK. Hava Kuvvetleri’nin 100’üncü yıl kutlamaları için üç buçuk yıl önce kurulan ekip, dünyanın en performanslı uçaklarından biri olan F-16 ile gösteri yapıyor. Müthiş ses, kanatlardan çıkan dumanlar ve estetikle birleşen hareketler seyredeni mest ediyor. Dışarıdan bakıldığında gösteri tek bir pilotla yapılıyor gibi dursa da arkasında dokuz teknisyen, iki destek personeli ve iki de pilottan oluşan bir ekip var.
MESAİ SABAH SEKİZDE BAŞLIYOR

Teknik ekip 141’inci Filo’nun diğer F-16’larının bakımından da sorumlu. Gün içinde diğer görevlerden arta kalan zamanlarda bir SOLOTÜRK uçuşu planlanıyor. Ekip her sabah kahvaltıda bir araya geliyor. Planlama yapılıyor. Pilotlar Binbaşı Yalın Ahbab ve Yüzbaşı Yusuf Kurt, filoda öğretmen olarak görev yapıyor. 20 dakikalık gösteri paketi 18 farklı hareketten oluşuyor. Yükseklik yerden 100 metrede başlayıp 5 bin metreye kadar çıkıyor. Kimi zaman F-16 havada minimum hızı olan saate 200 kilometreyle uçuyor. En yüksek hızsa saatte 1200 kilometre…

9G ÇEKMEK

F-16 pilotu uçuş sırasında pozitif 9G’ye maruz kalıyor. Yani pilotun ağırlığı 80 kilogramsa koltuğuna ağırlığının tam dokuz katı yani 720 kilogram baskıyla yapışıyor. Bir de negatif G var. Negatif G’de kan beyinde toplanıyor. Bu zorlamaya dayanmak için pilotlar sürekli spor yapıyor. Beslenmelerine dikkat ediyor. Her gösteri kameraya alınıyor. Uçuş sonrasında kokpit çekimlerinin kritiği yapılıyor. SOLOTÜRK uçağının kanat uçlarında duman çıkartan özel sistem mevcut. Hidrolik yağ ve benzin karışımı, havada pilotun kumandası ile yakılıyor. Ortaya beyaz duman çıkıyor… Her uçuş öncesinde bu bölüme yağ-benzin karışımı konuluyor.

Yazının Devamını Oku

Milyarderler kulübü İstanbul’da açılıyor

29 Kasım 2009
ÜNLÜ İtalyan işadamı ve Formula 1’de yarışan Renault takımının eski patronu Flavio Briatore, dünyanın en önemli gece kulüplerinden “Billionaire”i (Milyarder) açmak üzere İstanbul’a geldi

 

 İlki İtalya’da Sardunya Adası’nda  bulunan kulüp, İstanbul Levent’te Palmali Grubu tarafından yapılan Edition Oteli’nin çatı katında yer alacak.
Dünya jet sosyetesinin en önemli uğrak noktalarından biri olan Billionaire’in ikinci şubesini gelecek yıl nisan ayında İstanbul’da açmaktan mutluluk duyduklarını söyleyen Briatore, “İstanbul benim için heyecan veren bir şehir. Billionaire’in bu güzel kente farklı bir renk katacağına inanıyorum” dedi. Palmali Grubu Başkan Yardımcısı Alaattin Aykaç da kulübün otelin en üst katında 2 bin metre kare alanda yer alacağını belirtti. Palmali Grubu tarafından  2007 sonunda TMSF’den 93 milyon TL’ye alınan İstanbul Büyükdere’deki HSBC eski Genel Müdürlük binası, 80 odalı otel haline getiriliyor. Butik hizmet verecek bina, İstanbul’daki en büyük ve en lüks SPA’ya da sahip olacak.

 

 

 

Yazının Devamını Oku

THY, Güney Afrika’ya geri dönüyor

15 Eylül 2007
TÜRK Hava Yolları, Mart 2003’te durdurduğu Güney Afrika seferlerine 17 Eylül’de yeniden başlıyor. Airbus A340 ve A330 uçaklarıyla gerçekleştirilecek seferler, haftanın üç günü pazartesi, çarşamba ve cumartesi karşılıklı yapılacak. İstanbul’dan saat 23.30’da kalkacak THY uçağı, yaklaşık 9 saat süren uçuş sonrasında Johannesburg’a sabah 07.55’te inecek. Yerde 1.5 saat bekleyecek uçak, Cape Town’a devam edecek. Johhenburg-Cape Town arası yaklaşık 2 saat sürüyor. Geri dönüşte ise THY uçağı sabah saat 06.05’te İstanbul’a iniyor. İki ülke arasında ticaret hacminin 2.1 milyar dolara ulaştığına dikkat çeken THY Ticari Genel Müdür Yardımcısı Orhan Sivrikaya, "Son yıllarda artan ticaretin yanı sıra iki ülke arasında karşılıklı yüksek turist hareketi var. THY verdiği iyi bağlantılar sayesinde Güney Afrika’ya İngiltere, Almanya ve Hollanda üzerinden de yolcu taşımayı hedefliyoruz" diye konuştu. THY, Güney Afrika pazarında yolcunun en az yüzde 50’sini bölge ülkelerden toplamayı hedefliyor. THY, Güney Afrika hattını açması nedeniyle ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş, vergiler hariç 599 Euro’dan başlayan fiyatlarla uçuş imkanı sunuyor. Kampanya 9 Aralık’a kadar sürecek.
Yazının Devamını Oku

Havada yazın uçan fiyatlar sezon bitiminde inişe geçti

11 Eylül 2007
Yaz aylarında vergiler hariç ekonomi sınıfında tek yön 189 YTL’ye kadar çıkan iç hat bilet fiyatları, okulların açılması ve ramazan ayı nedeniyle önümüzdeki günlerde 19 YTL’ye kadar düşecek. Havayolları tatil sezonunun bitmesiyle başlattıkları promosyon kampanyalarıyla düşen doluluk oranlarını yükseltmeyi hedefliyor.

İNDİRİMLİ 5- 10 KOLTUK: Havayolu şirketleri indirimli biletleri ağırlıklı internet siteleri ve çağrı merkezleri üzerinden satıyor. Her uçuşta yoğunluk durumuna göre, indirimli biletler için ortalama 5-10 arasında değişen sayıda koltuk ayrılıyor. Kampanyadan yararlanmak isteyen yolculara hızlı davranıp hemen biletlerini satın alması öneriliyor. Uçuş tarihleri yakınlaştıkça bilet fiyatları da artıyor.

HANGİ HAVAYOLU KAÇA UÇUYOR?

TÜRK HAVA YOLLARI: 11 Ekim’e kadar THY, iç hatlarda tüm noktalarda ve haftanın her günü geçerli olmak üzere tek yön vergiler dahil ekonomi sınıfı 79 YTL’den başlayan fiyatlarla uçuyor. Bu fiyata 15 YTL’lik Biletleme Servis Ücreti, 15 YTL’lik yakıt harcı ve 6 YTY’lik vergi dahil. THY ayrıca tek yön İstanbul’dan Ercan’a 89, Ercan’dan İstanbul’a da 99 YTL’ye uçuyor.

ONUR AIR: Havayolu, 19 YTL’ye 19 bin bileti internet sitesi üzerinden satışa çıkarttı. Tek yön, vergiler hariç 19 YTL’lik fiyat 13 Eylül-10 Ekim tarihleri arasında geçerli. Bu fiyata vergiler eklendiğinde en ucuz bilet tek yön bilet 42 YTL’ye alınabiliyor.

PEGASUS: İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı merkezli havayolu, 10 Ekim’e kadar iç hatlarda 16, dış hatlarda da sefer yaptığı 21 noktaya yüzde 25 indirimli uçuyor. Pegasus ayrıca 28 Ekim’den itibaren başlayacağı kış tarifesinde iç hatlarda 20 YTL’den başlayan fiyatlar sunuyor.

ATLASJET: 17 Eylül-18 Aralık tarihleri arasında bayram dönemi hariç Atlasjet aynı isme 2 adet gidiş-dönüş açık tarihli bilet alan yolcularına maket uçak hediye ediyor. Tek yön 74 YTL sabit fiyat garantisi uygulamasını sürdüren Atlasjet’te maket uçaklar yolculara Ankara, İstanbul Atatürk, Antalya, İzmir ve Ercan Havalimanlarında ilk uçuşlarında teslim edilecek.

SUNEXPRESS: İzmir merkezli iç hat seferleri yapan SunExpress Havayolları, 10 Ekim’e kadar tüm iç hat uçuşlarında yüzde 30 indirim yapıyor.
Yazının Devamını Oku

Kapınızın önünden tekneye uçun

10 Eylül 2007
Havalimanına gidiş-geliş derdi, check-in sırası stresi yaşamadan uçakla teknenizin yanına inmek veya kaldığınız otelin plajına inmek ister misiniz? İşte deniz uçağı bu keyfi özel yolcularına saati 1500 Euro’dan başlayan fiyatlarla sunuyor... Halen turizm için Türkiye’nin tek deniz uçağı, İstanbul merkezli Bon Air’in alt şirketi Marine Air tarafından işletiliyor. Kabini VIP donanımlı, 8 koltuklu Cessna Caravan tipi tek motorlu deniz uçağı, amfibik özelliği ile hem havalimanlarına hem de deniz veya göle rahatlıkla inip kalkabiliyor.

Bon Air Yönetim Kurulu Başkanı Kaptan Pilot Ateş Hanibu’nun verdiği bilgiye göre deniz uçağıyla ağırlıklı olarak İstanbul’dan Bodrum, Marmaris ve Göcek’e uçuş talebi geliyor. Uçak İstanbul’dan 1.5 saatte Bodrum’a, 1 saat 45 dakikada da Marmaris veya Göcek’e ulaşıyor. Yolcu, teknesinin yanına veya isteği koya indiriliyor.

Buralara yolcu uçağı ile ulaşmak havalimanına gidiş, sıra bekleme, uçuş ve Milas-Bodrum veya Dalaman Havalimanlarından ulaşım kattığınızda ise en az 4-5 saat sürüyor. Bir de uçağı yakaladım-kaçırdım stresi de cabası. Özel uçağın en güzel özelliği istediğiniz saat uçabilmeniz.

SAATİ 1500 EURO

Uçağı kiralamak istediğinizde 24 saat öncesinde Bon Air’le 0 212 663 18 29 numarası telefondan irtibata geçmeniz yeterli. İstanbul’dan Bodrum’a uçmanın maliyeti 1.5 saatlik sürede yaklaşık 2 bin 250 Euro’ya mal oluyor. Yurt içi uçuş gerçekleştirildiği için fiyata yüzde 18 KDV ekleniyor.

Marine Air’in yeni uçuş hattı ise Bodrum Yalıkavak’tan yapılan son yılların gözde adası Mykonas’a yapılan uçuşlar. Bodrum’dan Mykonas yaklaşık 1 saat sürüyor. Bu uçuşlar yurtdışı olarak gerçekleştirildiği için KDV alınmıyor.

Uçak denize iniş takımları yerine "float" adı verilen özel botların üzerine iniyor. Karaya yapılan inişlerde ise float’ların içinde bulunan tekerleklerle gerçekleştiriliyor.

UÇAK 8 KİŞİLİK

Cessna Amfibik Caravan uçağını kabini oldukça geniş. Deri koltuklar, uçuşta yüksek konfor sunuyor. Ayrıca bagajlar için özel yer de mevcut. Yolcu uçaklarından daha alçak uçan deniz uçağı, kabindeki geniş camlar sayesinde keyifli bir uçuş sunuyor.

Amerikan Cessna şirketinin ürünü Caravan serisi, dünyanın en çok üretilen tek motorlu turboprop uçakların başında geliyor. Yüksek emniyeti, kolay kullanımı ve yolcuya sunduğu konfor nedeniyle kutuplardan Afrika’nın çöllerine 2 binden fazla uçak başarıyla kullanıyor.

DENİZ HAVACILIĞI YENİDEN GELİŞİYOR

Son yıllarda yeniden gelişmeye başlayan deniz havacılığının Türkiye’de tarihi 1910’lara kadar gidiyor. İlk deniz uçakları Osmanlı Ordusu’nda Birinci Dünya Savaşı sırasında kullanıldı. 1920’li yıllarda ise İstanbul’da Büyükdere’den kalkan sivil deniz uçakları Yunanistan’ın Pire Limanı’na yolcu taşıyordu.

Deniz havacılığı 2000’li yıllarla yeniden canlanmaya başladı. Halen Bon Air’in yanı sıra halen Türkiye’de üç deniz uçağı bulunuyor. Bu uçaklardan ikisi deniz kontrolü ve hava çekimleri için kullanılıyor. Ayrıca Orman Bakanlığı ile İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından sezonluk kiralanan CL-215 tipi amfibik uçaklar orman yangınlarıyla mücadelede kullanılıyor. Dünyada en çok deniz uçağı kullanılan ülkelerin başında Kanada ve ABD geliyor. Her iki ülkede yaklaşık 20 bin deniz uçağı var. Komşumuz Yunanistan’da ise Air Sea Lines şirketi filosundaki 10 deniz uçağı ile adalar arasında tarifeli uçuşlar yapıyor.
Yazının Devamını Oku

İşte geleceğin uçağı

19 Ocak 2005
555 kişilik kapasitesi ile dünyanın en büyük yolcu uçağı olan Airbus A380, Chirac, Blair, Schröder gibi liderlerin katıldığı törenle dün tanıtıldı.

Dünyanın en büyük yolcu uçağı Airbus A380, Avrupa liderlerinin katıldığı törenle tanıtıldı. Airbus’ın merkezi Fransa’nın Toulouse Kenti’nde düzenlenen ilk uçağın tanıtım töreninde 4 bin 500 kişi bulundu.

İlk uçuşu önümüzdeki mart ayına planlanan iki katlı, 555 yolcu kapasiteli dev yolcu uçağı, havayolu seyahatlerine yeni bir boyut getirecek. İçinde gece kulübü, bar, spor salonu ve mağaza bulunan A380, 2006’da hizmete girecek.

AIRBUS’ın 18 milyar dolar harcayarak gerçekleştirdiği A380 projesi, ABD havacılık endüstrisine Avrupa’dan bir cevap özelliği taşıyor. 35 yıldır ‘en büyük yolcu uçağı’ unvanını 747 jumbo jet ile elinde tutan Boeing, tahtını Avrupalı imalatçı Airbus’a devrediyor. Her iki uçak imalatçısı arasında son yıllarda inanılmaz bir rekabet yaşanıyor. Rakibini uçak satışında, hem de imal edilen uçak sayısında son iki yıldır geride bırakan Airbus, A380 ile liderliğini ilan etmek istiyor.

ABD’nin yıllardır bir numaralı ihracat ürünü uçaklar konusundaki liderliğini almak isteyen Avrupa, pazarı Airbus’ın da parçası olduğu EADS adını verdiği şirketle zorluyor. Törene katılanlar arasında Fransa Cumhurbaşkanı Jacques Chirac, İngiltere Başbakanı Tony Blair, Almanya Başbakanı Gerhard Schröder ve İspanya Başbakanı Jose Luiz Rodriguez gibi isimlerin bulunması, rekabetin politik ağırlığını da gözler önüne seriyor.

Yazının Devamını Oku