Havayolları kabinde ne kadar maliyetlerini kıssa da özellikle uzun menzilli uçuşların ayrılmaz parçası, ’amenity kit’ olarak adlandırılan özel yolcu çantaları. First class’ta lüks bir çanta içinde marka kozmetiklerden ekonomide basit uyku bantlarına kadar havayolları farklı ürünleri yolcularına sunuyor. Bu konuda havayolları arasında ciddi bir tasarım yarışı var. Singapur Havayolları, first ve business class yolcuları için kabinde verdiği ‘amenity kit’lerin içine özel bir leke çıkartıcı ve koku giderici koymaya başlayacak. Havayolunun 70’inci kuruluş yıldönümü için hazırlanan kitler, şimdiden büyük ilgi görmeye başladı.
Tasarım ve üretimi New York merkezli The Laundress şirketi tarafından hazırlanan setlerde siyah ve metalik gri renklerde. First class, suite class ve business yolcularına verilecek kitlerin içinde leke çıkartıcı, kumaşa sinen kötü kokuları bastıran özel bir deodorant çıkıyor. Setin üçüncü parçası ise sabun. Set, siyah deri bir çanta ile verilecek.
Yolcular yanlarına alıyor
Yapılan araştırmalar, yolcuların çok önemli bölümünün içindeki ürünleri hemen denediği hatta birçoğunun da yanlarına alıp götürdüklerini ortaya koyuyor. İlk kullanılanlar, uyku maskesi, çorap ve kulak tıkaçları. Çantanın içindeki nemlendiriciler, mini parfümler veya diş macunları doğrudan diğer seyahatler için bavulun bir parçası oluyor. Diş macununu ve fırçası ve tıraş seti de en azından bir kez kullanılıyor.
Önce yürekler ağza geliyor. Ama sonra? Kimi zaman gökyüzünde estetik bir dans, bazen de yer çekimine karşı zorlu bir bilek güreşi... Bu siyah uçağın arkasında onu çocuğu gibi seven 13 kişilik ekip var.
En yaşlısı 41, en genci de 26 yaşında…
Ankara yakınlarındaki Akıncı Hava Üssü’nde standart bir eğitim günü… F-16’lar gümbür gümbür kalkıyor. 141’inci Filo, Türk Hava Kuvvetleri’ndeki tüm F-16 öğretmen pilotlarının standardizasyonundan sorumlu. Filonun bir görevi daha var: SOLOTÜRK. Hava Kuvvetleri’nin 100’üncü yıl kutlamaları için üç buçuk yıl önce kurulan ekip, dünyanın en performanslı uçaklarından biri olan F-16 ile gösteri yapıyor. Müthiş ses, kanatlardan çıkan dumanlar ve estetikle birleşen hareketler seyredeni mest ediyor. Dışarıdan bakıldığında gösteri tek bir pilotla yapılıyor gibi dursa da arkasında dokuz teknisyen, iki destek personeli ve iki de pilottan oluşan bir ekip var.
MESAİ SABAH SEKİZDE BAŞLIYOR
Teknik ekip 141’inci Filo’nun diğer F-16’larının bakımından da sorumlu. Gün içinde diğer görevlerden arta kalan zamanlarda bir SOLOTÜRK uçuşu planlanıyor. Ekip her sabah kahvaltıda bir araya geliyor. Planlama yapılıyor. Pilotlar Binbaşı Yalın Ahbab ve Yüzbaşı Yusuf Kurt, filoda öğretmen olarak görev yapıyor. 20 dakikalık gösteri paketi 18 farklı hareketten oluşuyor. Yükseklik yerden 100 metrede başlayıp 5 bin metreye kadar çıkıyor. Kimi zaman F-16 havada minimum hızı olan saate 200 kilometreyle uçuyor. En yüksek hızsa saatte 1200 kilometre…
9G ÇEKMEK
F-16 pilotu uçuş sırasında pozitif 9G’ye maruz kalıyor. Yani pilotun ağırlığı 80 kilogramsa koltuğuna ağırlığının tam dokuz katı yani 720 kilogram baskıyla yapışıyor. Bir de negatif G var. Negatif G’de kan beyinde toplanıyor. Bu zorlamaya dayanmak için pilotlar sürekli spor yapıyor. Beslenmelerine dikkat ediyor. Her gösteri kameraya alınıyor. Uçuş sonrasında kokpit çekimlerinin kritiği yapılıyor. SOLOTÜRK uçağının kanat uçlarında duman çıkartan özel sistem mevcut. Hidrolik yağ ve benzin karışımı, havada pilotun kumandası ile yakılıyor. Ortaya beyaz duman çıkıyor… Her uçuş öncesinde bu bölüme yağ-benzin karışımı konuluyor.
İlki İtalya’da Sardunya Adası’nda bulunan kulüp, İstanbul Levent’te Palmali Grubu tarafından yapılan Edition Oteli’nin çatı katında yer alacak.
Dünya jet sosyetesinin en önemli uğrak noktalarından biri olan Billionaire’in ikinci şubesini gelecek yıl nisan ayında İstanbul’da açmaktan mutluluk duyduklarını söyleyen Briatore, “İstanbul benim için heyecan veren bir şehir. Billionaire’in bu güzel kente farklı bir renk katacağına inanıyorum” dedi. Palmali Grubu Başkan Yardımcısı Alaattin Aykaç da kulübün otelin en üst katında 2 bin metre kare alanda yer alacağını belirtti. Palmali Grubu tarafından 2007 sonunda TMSF’den 93 milyon TL’ye alınan İstanbul Büyükdere’deki HSBC eski Genel Müdürlük binası, 80 odalı otel haline getiriliyor. Butik hizmet verecek bina, İstanbul’daki en büyük ve en lüks SPA’ya da sahip olacak.
Dünyanın en büyük yolcu uçağı Airbus A380, Avrupa liderlerinin katıldığı törenle tanıtıldı. Airbus’ın merkezi Fransa’nın Toulouse Kenti’nde düzenlenen ilk uçağın tanıtım töreninde 4 bin 500 kişi bulundu.
İlk uçuşu önümüzdeki mart ayına planlanan iki katlı, 555 yolcu kapasiteli dev yolcu uçağı, havayolu seyahatlerine yeni bir boyut getirecek. İçinde gece kulübü, bar, spor salonu ve mağaza bulunan A380, 2006’da hizmete girecek.
AIRBUS’ın 18 milyar dolar harcayarak gerçekleştirdiği A380 projesi, ABD havacılık endüstrisine Avrupa’dan bir cevap özelliği taşıyor. 35 yıldır ‘en büyük yolcu uçağı’ unvanını 747 jumbo jet ile elinde tutan Boeing, tahtını Avrupalı imalatçı Airbus’a devrediyor. Her iki uçak imalatçısı arasında son yıllarda inanılmaz bir rekabet yaşanıyor. Rakibini uçak satışında, hem de imal edilen uçak sayısında son iki yıldır geride bırakan Airbus, A380 ile liderliğini ilan etmek istiyor.
ABD’nin yıllardır bir numaralı ihracat ürünü uçaklar konusundaki liderliğini almak isteyen Avrupa, pazarı Airbus’ın da parçası olduğu EADS adını verdiği şirketle zorluyor. Törene katılanlar arasında Fransa Cumhurbaşkanı Jacques Chirac, İngiltere Başbakanı Tony Blair, Almanya Başbakanı Gerhard Schröder ve İspanya Başbakanı Jose Luiz Rodriguez gibi isimlerin bulunması, rekabetin politik ağırlığını da gözler önüne seriyor.