ÇOK değil bundan beş yıl öncesinde, geleneksel medyanın artık sonunun yaklaşmakta olduğu tartışmaları yapılıyordu.
Bu düşüncede olanlara göre yeni teknolojiler ve onların temelini oluşturduğu yeni medyalar (örneğin internet, elektronik gazetecilik, kablolu dijital yayıncılık) eski medyayı (gazeteler, parasız televizyon kanalları) kısa sürede öldürecekti.
Şimdi gelinen nokta ise çok enteresan.
Bu tahminlerin hemen hiçbiri tutmadı sevgili okurlar ve dahası öleceği söylenen bazı medyanın şimdilerde hálá daha çok güçlü olduğu ortaya çıktı.
Örneğin Amerika'da NBC, CBS, ABC' den oluşan ana televizyon kanalları hálá daha toplumsal söylemi belirleyen, konuşulan programları, şovları yapıyor.
Gayet tabii ki büyük rekabet karşısında eski güçlerinden kayıpları oldu ancak hálá en büyük seyirci kitlesi onlarda.
Ayrıca habercilik sektöründeki özellikle kablolu yayıncılıktan kaynaklanan büyük rekabete rağmen Amerika haberlerini temelde bu üç kanaldan almayı sürdürüyor.
*
Gelinen noktada ortaya çıkan diğer bir sonuç gelecek açısından çok daha ilginç.
Büyük yatırımlar yapılan kablolu yayıncılıkta ve dijital teknolojide yaşanan gelişmeler sonucunda tüketiciye büyük bir seçim yapma imkánı getirilmişti.
Tüketici istediği an istediği filmi, şovu izleyebilecekti. Programlarını kendisi yapacak, zamanlarını kendisi ayarlayabilecekti.
Bu büyük bir gelişmeydi ve bütün şirketler yeni teknolojiyle geleceğine inandıkları pastadan pay alabilmek için atladılar işin üstüne.
Ancak iki süreç beklenildiği gibi gelişmedi:
1- Bu kadar talebi karşılayacak malzeme kolay bulunmuyordu. Yani kaliteli şov, program, televizyon filmi üretilmesi ve gittikçe artan talebi hızla karşılayacak üretime geçilebilmesi mümkün olmadı. Televizyon kanalları popüler olan şovlar üretmekte çok zorlandılar. Özellikle komedi dizisi dalında iyice bir kuruma yaşandı. Arada bir çıkan büyük seyirci toplamayı başaran dizilerin ise maliyeti çok fazla olmaya başladı. Örneğin NBC'nin çok popüler olan ‘‘Friends’’ adlı komedi dizisinin tek bir 25 dakikalık bölümünün kanala maliyeti 8 milyon dolar gibi olağanüstü bir rakam tutuyor.
2- Daha da önemlisi para ödemeden televizyon izlemeye alışmış olan kitlelerin bu alışkanlıklarını kolay kolay değiştirmek niyetinde olmadıkları dolayısıyla da dijital televizyonun nimetlerinden yararlanmaya niyetli olan insan toplamının hiç de fazla olmadığı ortaya çıktı. Almanya'da Kirch medya imparatorluğunun iflasına yol açan da bu gerçekti zaten. Kirch medya şirketleri arasında tek kendini kurtaran, batmamış halde olan tek şirket geleneksel televizyon kanalı yani parasız kanal ProSiebensat.1. Paralı diğer bütün kanallar ise iflas bayrağını açmış durumdalar. Medyada geleceği planlayanların göz önüne almak zorunda oldukları en önemli gelişmelerden bir tanesi bu.
*
Yeni teknolojinin simgesi olan dev internet şirketi American Online (AOL) dev medya imparatorluğu Time-Warner ile birleşip fiilen patron haline geldiğinde bu gelişme yeni teknolojilerin, yeni medyanın geleneksel medyaya karşı bir zaferi olarak nitelendirilmişti.
Bu birleşmeden çok kısa süre sonra büyük problemler oluştu, Time-Warner elindeki sağlam şirketlerin bir bir zayıtlatıldığını gördü, birleşmiş yeni şirkette kriz doğdu.
Ve şirket tekrar güçlü hale getirilecekse bunun sadece Time Warner'ın zengin program kaynaklarına, filmlerine, şov üretme kapasitesine ve tecrübesine dayanılarak yapılabileceği yolunda uzlaşma sağlandı.
Yani AOL ile gelen yeni şirket kültüründen bir anlamda vazgeçildi, tekrar eski kültüre dönüş yapılarak yola devam edilmesi kararlaştırıldı.
Ve son tespit. En önemli gelişme seyircisi belli ama kısıtlı olan uzmanlaşmış kanalların devreye sokulması kararı olarak ortaya çıkıyor. Örneğin Shekespeare kanalı, kuş izleyicileri kanalı gibi kanalların maliyeti çok düşük, seyircisi belli ve sadık izleyiciler oldukları için sektörün bu kısmına yatırımlar son derece hızlandı.