Paylaş
Rusya krizi ve terör olayları öncesi gelen turist sayısı Türkiye nüfusunun neredeyse yarısına 35.5 milyona, turizm gelirleri ise 32 milyar dolara dayanmıştı. Ama geçen yıl 10 milyon daha az turist geldi, maddi kayıp ise 10 milyar doları buldu.
Turizmciler bu yıl Berlin Fuarı’na büyük umutlar bağlamışlardı. İzmir ve çevresi de Berlin’de boy gösterdi. Örneğin, Selçuk Efes standıyla göz doldurmaya çalışıyordu. Ama sektörün en hassas olduğu konu siyaset, tam fuar zamanı büyük umutlarla Berlin’e gelen turizmcilerde soğuk duş etkisi yaptı. Anayasa referandumu kampanyalarında Türk siyasetçilere Almanya ve çeşitli Avrupa ülkelerinde izin verilmemesi, Nazi tartışmaları derken, sorunun ‘No Turkey’ sloganıyla Türkiye’ye turizm boykotu çağrılarına kadar vardığı görülüyor.
YÜZDE 15 AZALMA
Çağrılar ne kadar cevap bulur bilinmez, ama GFK’nın araştırmasına göre, Türkiye’ye olan rezervasyonlar yüzde 15 azalmış. Almanlar güvenlikten endişe ederken, Yunanistan, İspanya, Hırvatistan, İtalya ve Bulgaristan bu yılın gözde pazarları olarak görülüyor.
Eğer işler yolunda gitseydi, Türkiye 2018 yılında turizmden 48 milyar dolar gelir elde etmeyi planlıyordu. Ama Ruslar gelse bile, geçen yıl 3 milyon turistin geldiği Alman pazarında önemli kayıplar yaşanabilir.
Her şeye rağmen puslu geçecek 3-5 ayın ardından son dakika turizmi umut olabilir. Referandum öncesi yapılan popülist söylemlerin yerini aklı selim açıklamalara bırakması, IŞİD yok edilirken, Suriye cephesinde belirsizliklerin yok olması, güvenlik endişelerini azaltabilir. Böylece yaz aylarında son dakika rezervasyonları turizme yeni bir hayat öpücüğü olabilir.
Bu hayat öpücüğünün havludan, yumurtaya 54 sektöre iş yaratan, yüzbinlerce kişinin ekmek kapısı, en büyük gelir kaynağı turizm olan Fethiye’den, Marmaris, Bodrum, Kuşadası, Çeşme’ye Ege Bölgesi için önemini anlatmaya gerek yok.
Paylaş