PaylaÅŸ
Bakın bunu nasıl sağlamışlar?
Başarıları
İki tane üniversiteleri var. (İki yeni üniversite daha açılmış.)
Nanyang Teknoloji Ãœniversitesi 1991 yılında kurulmuÅŸ olmasına raÄŸmen, en iyi 500 üniversite sıralamasında 58. sırada.Â
Nanyang Singapor Üniversitesi ise 28. Sırada. (Brown, Sidney, NYU, Carnegie Mellon’dan daha iyi.)
En fazla bütçe eğitimde. Milli Eğitim Bakanı çoğu zaman kabinenin en deneyimli bakanı. Ülkenin, kendi deyimleriyle, birinci önceliği eğitim. İkinci önceliği eğitim. Üçüncü önceliği eğitim.
Öğretmen kalitesi
Öğretmen kalitesi çok yüksek.
Eğitimin kalitesini öğretmen kalitesini artırarak sağlıyorlar. (Bu arada PİSA’da hep birinci olan Norveç’in sırrı da öğretmen kalitesinde.)
Öğretmen olmak için not ortalamanız 100 üzerinden 85 ya da 4 üzerinden 3.50 olmak zorunda. İlk %25’e giren öğrenciler öğretmen olabiliyor. Seçim ölçütleri çok katı. Örneğin, okul birincisi olmuş bir fizikçi, öğretmen olabiliyor.
Birçok öğrenci öğretmen olmak istiyor. Çünkü hem öğretmen maaşları çok yüksek hem de meslek oldukça prestijli.
Öğretmenler bazen doktorlardan daha çok para kazanıyor.
Herkese açık
Öğretmen olmak isteyen herkes (eğitim fakültesinden mezun olsa bile) bir yıl formasyon eğitimi almak zorunda.
Formasyon eğitimi alırken maaşlar ödenmeye başlıyor.
Beden eÄŸitimi dersi
En fazla değer beden eğitimi dersine veriliyor. Beden eğitimi öğretmeni olmak istiyorsanız, bir yıl değil, iki yıl formasyon almak zorundasınız. Bizdeki gibi top oynama dersi olarak görülmüyor.
Ä°yi bir strateji
Aslında öğretmenlik mesleğini diğer alanlara açmak ilk bakışta sorun gibi görünüyor. Ama aslında çok iyi bir strateji.
Çünkü amaçları öğretmenlik mesleğini eğitim fakültelerine kısıtlamak değil. Tam tersine öğretmenlik heyecanı olan herkese açmak.
Her öğretmen işini severek yapıyor.
Formasyon eğitimleri çok kaliteli olduğu için, çok iyi öğretmen yetiştiriyorlar.
Formasyon eğitimi sadece Nanyang Teknoloji Üniversitesinde veriliyor ve Asya’nın en iyi eğitim fakültelerinden birisi kabul ediliyor.
Düşünün tüm öğretmenler hem bilgili hem de işini severek yapıyor.
Okul müdürleri
Bizdeki gibi adamın varsa okul müdürü olmuyorsun.
(Okul müdürlerini zan altında bırakmak istemem, ama ‘Bizim sendikaya üye ol seni müdür yapalım’ tekliflerini bildiğim için bunu yazıyorum.)
Öğretmenliğe başlayan her kişi üç kariyer yolundan birisini seçiyor: öğretmenlik, uzman öğretmenlik ve müdürlük.
Öğretmenlik kariyerini seçenler sadece öğretmenlik yapıyor. Uzman öğretmenler öğretmenlik ve araştırma yapıyor. (Böylece kuram ile pratik arasındaki fark da kapanıyor.) Müdürlüğü seçenler, ileride okul müdürü oluyor.
Ama bizdeki gibi ‘hadi sen müdür oldun’ yok.
Zümre başkanı ya da okul müdürü olacaksanız, bir yıl liderlik eğitimi almak zorundasınız. Eğitimler kariyerleri boyunca devam ediyor.
(Sanırım sadece Türkiye’de müdürler liderlik ve yöneticilik eğitimi almıyor.)
GeliÅŸim
Eğitime yapılan yatırım sayesinde ülke hızla gelişiyor.
Biz de eğitime yatırım yapıyoruz ama kaliteyi artırmak için değil. Daha fazla bilgisayar, daha iyi binalar kaliteyi artırmıyor.
Daha bilinçli yatırımlar yaparak, öğretmen kalitesini ve öğretmenlik mesleğinin prestijini artırmalıyız. Eğitim liderliği konusunda da somut adımlar atmalıyız.
Somut adımlar atmazsak ne mi olur?
Şu anda Yeraltı Şehri İnşaa Etme Projeleri var. Yakın gelecekte onlar su altında yaşayacak. Biz de bu sırada hala Ahmet Çakar ve Hıncal Uluç’un kavgalarını dinliyor olacağız.
www.facebook.com/bolatozgur
www.twitter.com/ozgurbolat
Â
PaylaÅŸ