Özgür Bolat

80/20 Kuralı Hayatınızı Nasıl Etkiliyor?

2 Şubat 2017
1897 yılında İtalyan ekonomist Vilfredo Pareto, ülkelerin istatistiklerini incelerken ilginç bir durum keşfediyor.

Bir ülkenin ihracat gelirlerinin %80’i, o ülkenin ihraç ettiği ürünlerin % 20’sinden geliyor.

Pareto, bulgusunu tam olarak ispatlamak için bütün ülkelerin istatistiklerine bakıyor. Görüyor ki bu oran aşağı yukarı bütün ülkeler için aynı.

 

TÜRKİYE TİCARETİNDE 80/20 PRENSİBİ

80/20 prensibi (Pareto Prensibi) Türkiye’nin ekonomik faaliyetleri için de geçerli. Hemen hemen bütün alanlarda bu oranı bulmak mümkün.

Türkiye’nin ihracat gelirlerinin  %78’i, 96 ihracat ürünün %20’sinden geliyor.

Türkiye ihracatının %91’ini, 81 ilin %20’si yapıyor.

Türkiye ihracatının % 75’ini, iki bölge (%28) yapıyor.

Yazının Devamını Oku

Bu eğitim sisteminde ‘mutlu çocuk’ yetiştirmenin sırrı ne?

19 Ocak 2017
Daha önceki yazılarımda ve kitabımda bahsettiğim gibi, mutluluğa ve başarıya iki farklı açıdan bakıyorum: başarı-odaklı mutluluk ve mutluluk-odaklı başarı.

Bu iki konuya kısaca değinip başka bir konuya geçeceğim.

BAŞARI ODAKLI MUTLULUK

Başarı-odaklı mutlulukta kişi, başarılı oldukça mutlu oluyor. Çünkü başarı, onlardaki değersizlik duygusunu (geçici olarak) kapatıyor. Başarılı olamadıklarında ise yalnızlık ve depresyon başlıyor.

Bu insanlar dış odaklı insanlar.

MUTLULUK ODAKLI BAŞARI

Mutluluk-odaklı başarıda, kişi olduğu gibi mutlu. Başarıya (statü, para, mevki vs) ihtiyaç duymuyor.  Bu insanlar diğer insanların hayatına (vizyon ve değer katarak) etkide  bulunuyor. Bu ‘etki’ sonucu ise başarı kendiliğinden geliyor.

Bu insanlar iç odaklı insanlar.

Yani başarı, dış odaklılarda ‘amaç’; iç odaklılarda ise ‘sonuç’ oluyor.

Yazının Devamını Oku

Bir çocuk neden vurur?

12 Ocak 2017
Sizlerden çokça soru alıyorum.

Yanıtlamaya çalışıyorum ama her zaman fırsat olmuyor.

Bundan sonra bazı yazılarımda bu soruları yanıtlayama çalışacağım.

Özellikle şu tür soruları sık sık alıyorum: “Çocuğum sürekli kardeşine vuruyor. Ben de ona mola cezası veriyorum. Vurmaması için ne yapmam gerekir?”

MOLA YARALAR

Mola, son derece zararlı bir yöntemdir. Mola, yaralı çocuğu tekrar yaralamaktır.

Peki, kardeşine vuran çocuk, neden yaralıdır?

DUYGU YÖNETİMİ

Vuran insanın iki yarası vardır: Birinci yara, duygusunu yönetememektir.

Yazının Devamını Oku

Geliştiren anne-baba nasıl olmalı?

5 Ocak 2017
Elimde Doğan Hoca’mın (Cüceloğlu) ‘Geliştiren anne-baba’ adlı kitabı var.

Doğan Hocam, anlamlı ve mutlu bireyler yetiştirme konusunda bizleri aydınlatan bir bilim insanı ve düşünür.

Bu son kitabında da çocuğunu engelleyen değil, geliştiren ailelerin özelliklerini net bir şekilde anlatıyor, ailelere ışık tutuyor.

Kitabı okumanızı öneriyorum.

Peki, kitaba göre geliştiren aile nasıl olmalı? Bu ailenin özellikleri nelerdir?


MÜTHİŞ POTANSİYELGeliştiren ailenin en önemli özelliği, çocuğa kendi yaşamında kendi olarak var olma gücünü vermesidir.

Bu aileler, onları bir birey olarak görüyor ve olduğu gibi kabul ediyor.

Yazının Devamını Oku

Spor etkinlikleri çocuklara ne zaman zarar verir?

29 Aralık 2016
Birçok veli aynı soruyu soruyor: “Spor etkinlikleri çocukları nasıl etkiler?”

Son söyleyeceğimi ilk olarak söyleyeyim: “Küçük yaşta çocuklarını yarıştıran aileler ve hocalar çocuklara zarar verirken, eğlenmesini sağlayan hocalar onlara yarar sağlar.

Nasıl mı?

SPORCU NASIL YETİŞTİRİLİR?Değerli dostum Banu Yelkovan bir spor aşığı. Hem Banu’nun gözlemleri hem de araştırmalar net gösteriyor ki yurtdışında alanına aşık sporcular benzer yetenek gelişim sürecinden geçiyor.

İlk önce (i) eğlence için spor, sonra (ii) antrenman/gelişim için spor ve en son (iii) müsabaka için spor yapıyorlar.

Yani, 7-8 yaşına kadar eğlence, 12-13 yaşına kadar antrenman ve 13 yaşından sonra müsabaka başlıyor.

Ama bizde durum ne? Çocuklar 7 yaşında hemen rekabet ortamına sokuluyor. Amaç, spor yapmak değil, kazanmak oluyor.

Yazının Devamını Oku

Zeki insanlar neden daha asosyaldir?

22 Aralık 2016
İnsanın doğasında sosyalleşmek var.

Peki, acaba zeki olmak; sosyalleşmeyi nasıl etkiliyor? Zeki insanlar daha mı asosyal oluyor?

 

ARAŞTIRMA

 

London School of Economics profesörlerinden Satoshi Kanazawa, İngiltere’de 18-21 yaş arası 15.197 kişiden toplanan verileri inceliyor.

 

Bu kişilerin yaşadıkları yerlerdeki yoğunluğa, mutluluk oranlarına ve IQ sonuçlarına bakıyor.

 

Yazının Devamını Oku

Yazarımız çok rahatsız!

8 Aralık 2016
PISA sonuçlarına göre Türkiye’nin, 12 yıl önceki sonuçlara göre daha da düşük performans gösterip, sıralamada 70 ülke içinde fende 51'inci, Matematikte 48'inci, okumada 49'uncu sırada yer almasından,

EF İngilizce Yeterlilik İndeksine göre (EF EPI), Türkiye’nin en kötü İngilizce konuşan ülkeler  (very low proficiency) kategorisinde olmasından,


devletin karar verme mekanizmalarında çalışacak veya çocuklarımıza öğretmenlik yapacak kişilerin, KPSS’de bilmenizin ya da bilmemenizin hiçbir önemi olmadığı ezber sorularıyla (aşağıya bakınızı) seçilmesinden,


duyduğu rahatsızlık yüzünden bugünkü yazını yazamamıştır.

Yazının Devamını Oku