Paylaş
Nestle Türkiye ve Mis Süt Murahhas Azası Paul J. Albisser, İsviçreli Nestle'nin Türkiye'yi Asya, Orta Asya ve İran'ı da içine alan bölgenin merkezi yapacağını açıkladı. Albisser, ‘‘Deprem, Nestle'nin Türkiye'ye bakışında hiçbir değişiklik yapmayacak’’ dedi.
İSVİÇRELİ gıda devi Nestle, henüz cirosunda küçük bir paya sahip olmasına karşın büyük bir gelişim gösterdiğine inandığı Türkiye'yi Asya, Orta Asya ve İran'ı içeren bölgenin merkezi yapıyor. Türkiye'ye gelişinin 90'ıncı yılını kutlayan Nestle, önümüzdeki yıldan itibaren sözkonusu bölgeyi İstanbul'dan yönetecek. Bölgenin sorumlusu ise Nestle Türkiye ve Mis Süt Murahhas Azası Paul J. Albisser olacak.
Nestle Türkiye, yılda 200 milyon dolar olan cirosunu katlayarak artırmayı hedefliyor. Türkiye'de nescafe ve çikolata dışındaki ürün gruplarında da büyümeyi hedefleyen Nestle, Kent Gıda ile işbirliğine giderek şekerleme grubunda da söz sahibi olmak istiyor.
Paul J. Albisser ile gıda devi Nestle'nin Türkiye'ye bakışını ve hedeflerini konuştuk.
Deprem, Nestle'nin Türkiye'deki yatırım stratejilerini etkileyecek mi?
- Deprem, Nestle'nin Türkiye'ye bakışında hiçbir değişiklik yapmayacak. Nestle ve Mis Süt Türkiye olarak depremde şanslı şirketlerdendik. Fabrikalarımızda hasar olmadı ve hiç bir elemanımıza zarar gelmedi. Japonya'daki depremde Nestle'nin Kobe'deki merkezi tamamen yıkılmıştı. Türkiye'nin deprem riski yüksek ülkeler arasında olduğunu biliyoruz. Bu sadece yeni yatırımlarımızda inşaat maliyetlerimiz yükseltecek.
Türkiye pazarına nasıl bakıyorsunuz?
- Amerika ve İngiltere gibi Türkiye de çok büyük bir potansiyele sahip. Gelişmekte olan büyük bir pazar. Nestle, Türkiye'ye çok önem veriyor. Gıda ürünleri olarak baktığımızda Türkiye'nin tüketimi hálá diğer Akdeniz ülkelerine göre çok düşük. 65 milyon nüfus da bunu çok cazip hale getiriyor. Türkiye'de hálá çok büyük potansiyel olduğunu düşünüyoruz. Nestle ve Mis Süt olarak çift haneli büyüme rakamlarını planlıyoruz. Bu çift haneli rakamlara başka şirketlerle birleşerek değil, gerçek anlamda büyüyerek ulaşmayı planlıyoruz. Türkiye'ye geleli 90 yıl olmasına rağmen Nestle henüz olması gereken yerde değil. Nestle'nin dünyadaki hedefi, ürün gruplarına göre ya bir ya da iki numara olmak. Bu hedef doğrultusunda, son dört yıl içinde iç büyüme ve birleşmelerle ciromuzu on kat artırdık. Bu devam edecek. Nestle Türkiye'nin bu yılki cirosu, Mis Süt ile birlikte 200 milyon dolar oldu.
Şu anda Türkiye pazarındaki yeriniz konumuz nedir?
- 77 ülkede, 500'ün üzerinde fabrikası olan Nestle'nin toplam cirosu 52 milyar dolar. Türkiye, Nestle için henüz küçük bir pazar. Her ay İsviçre'de merkezde önce Amerika, İngiltere gibi büyük pazarlarla, hızlı büyüyen pazarların sonuçlarına bakılır. Türkiye, Güneydoğu Asya'daki bazı ülkeler ve Latin Amerika ülkeleri bu grubun içinde. Dünyada işlenmiş gıda pazarı yılda ancak yüzde 1-2 büyüyor. Ama Nestle'nin büyüme hedefi yüzde 4. Nestle'nin yüzde 4'lük büyüme hedefini tutturmasında en büyük etken yüzde 10'un üzerinde büyüyen Türkiye gibi ülkeler. O yüzden grup, gelişmekte olan ülkelere büyük önem veriyor. Grup, özellikle gelişmekte olan ülkelerde bölgeselleşmeden yana. Türkiye, önümüzdeki yıldan itibaren Asya ve Orta Asya ile İran'ı kapsayan bölgenin merkezi olacak. Bu da grubun Türkiye'ye verdiği önemi gösteriyor.
Türkiye'deki ürün gruplarınızı artırmayı düşünüyor musunuz?
- Türk tüketicisi bizi yıllarca sadece çikolatamızla biliyordu. Son beş yıldır artık Türk tüketicisi Nestle'nin gıda şirketi olduğunu ve çikolata dışında da geniş bir ürün yelpazesi olduğunu biliyor. Nestle Türkiye'de daha çok kahve ve çikolata grubunda büyüyor. Türkiye pazarına son olarak kahvaltılık mısır gevreklerini sunduk. Bu pazar henüz çok küçük, ama çok hızlı büyüyor. Türkiye'de henüz dört ana ürün grubunda yokuz. Su, dondurma, pet gıda (havyan gıdası) ve sıvı klinik gıdalar. Bunlarla ilgili olarak yeni şirket evlilikleri düşünebiliriz. Türkiye'de herhangi bir ürün grubunda potansiyel görürsek, o ürün grubunu da getirebiliriz. Grup, artık yatırımlara ülkenin değil, bölgenin ihtiyacını gözönüne alarak bakıyor.
Önümüzdeki günlerde Mis Süt'te Tekfen ile olan ortaklık yapınızda bir değişim gündeme gelebilir mi?
- Şu anda Mis Süt'te yüzde 60 Nestle, yüzde 40 Tekfen ortak. Şu anda planlarımız arasında hisselerimizi artırmak yok. Ama Tekfen satmak isterse, biz her zaman almaya hazırız. Türkiye'de süt endüstrisinde hálá en büyük pazar yüzde 75'le sokak sütçülerinin elinde. Sütlerin sadece yüzde 25'i işlenerek tüketiciye ulaşabiliyor. Mis Süt yeni ürünlerini piyasaya sunmaya devam edecek.
Yılda
17 fincan
Nescafe içiyoruz
Türkiye'de Nescafe tüketimi nasıl?
- Türkiye'de kişi başına nescafe tüketimi yılda ortalama 17 fincan civarında. Bu rakam İsveç'de 160 fincana kadar çıkıyor. Nescafe Nestle için hálá çok öncelikli. Ama 5 yıl öncesine göre biraz ağırlığını kaybetti. Beş yıl önce çekirdek kahve fiyatlarındaki dalgalanmalar grubun performasını çok etkiyordu. Bugün de bizim için çok önemli, ama içecek grubunda başka ürünlerin de olmasın nedeniyle dalgalanmalar performansı daha az etkiliyor. Bir ülkede çay kültürü varsa, o ülkede nescafe pazarı hızla büyüyor. İngiltere, Rusya, Çin, Japonya gibi ülkelerde insanlar çay içmeye su kaynatmaya alışkın. Bu ülkelerde çaydan kahveye geçmek daha kolay oluyor. Ama filtre kahveye alışmış ülkelerde toz kahveye geçmek daha zor oluyor. Türkiye'de bu noktada çok büyük bir potansiyel var.
PAUL J.ALBISSER
Nestle Türkiye ve Mis Süt Murahhas Azası Paul J. Albisser, İsviçre vatandaşı ve kimya mühendisi. 1974 yılında Sandoz Basel'de fabrika müdürü olan Albisser, 1979'da Nestle S.A.'nın İmalat Müdürlüğü'nü üstlendi. 1980-82 yılları arasında Nestle'nin Cidde'deki Saudi Butter Factory fabrikasında genel müdürlük, 1982-1992 arasında Nestle Saudi Food Industries'de genel müdürlük yaptı. 1992 yılında Nestle Gana'nın Murahhas Azalığı'na getirildi. Temmuz 1995'de Nestle Türkiye'nin Murahhas Azası olarak İstanbul'a geldi. Nisan 1998'den bugüne de Nestle Türkiye ve Mis Süt'ün Murahhas Azalığı görevlerini sürdürüyor. Paul Albisser aynı zamanda Yabancı Sermaye Derneği (YASED) Başkan Yardımcısı.
Nestle, Kent Gıda ile ortak oluyor
Bundan sonra Mis Süt gibi yeni bir ortaklık sözkonusu olabilir mi?
- 1990'ların başına kadar Nestle'nin stratejisi birleşmeler ya da satın alarak büyümeden yanaydı. 1992'den itibaren artık içimize dönüp, gerçek iç büyümemizi hızlandırmamız gerektiğine karar verildi. Artık grup elindeki şirketleri büyütüyor. Bütün bunlara rağmen karşımıza ürün yelpazemize ve bize uygun bir şirket çıktığı anda, bu stratejiyi değiştirmekte biran bile tereddüt etmeyiz. Şu anda Kent Gıda ile stratejik bir işbirliği görüşmelerimiz var. Görüşmelerin ekim ayı sonunda tamamlanmasını hedefliyoruz. Türkiye'deki ilk çikolata fabrikasını kurmamıza rağmen Nestle, 80'li yıllarda liderliği Ülker'e kaptırdı. Çikolata, tabletler ve pralinlerde Ülker Türkiye'de bir numara. Şekerlemede Kent Gıda bir numara.
Paylaş