10 yıl önce ’evlere servis pizza’ hizmeti vermeye başlayan Amerika merkezli Domino’s Pizza’nın Genel Müdürü Aslan Saranga, "İlk başladığımızda evlere serviste kebaptan 2-3 kat daha pahalıydık. Şimdi kebabı geçtik. Hedefimiz yaygınlıkta ve ucuzlukta simidi yakalamak" dedi.
GELENEKSEL kebap türü yiyeceklere alışkın olan Türkler’i pizzaya alıştıran pizzacılar, kebabın ardından yaygınlık ve ucuzlukta simite de rakip olmayı hedefliyor. Bundan 10 yıl önce ’evlere servis pizza’ hizmeti vermeye başlayan Amerika merkezli Domino’s Pizza’nın Genel Müdürü Aslan Saranga, "İlk başladığımızda evlere serviste kebaptan 2-3 kat daha pahalıydık. Şimdi kebabı geçtik. Hedefimiz yaygınlıkta ve ucuzlukta simidi yakalamak" diyor. Pizzayı lüks semtlerden çıkarıp şehrin her kesimine ulaştırdıklarını vurgulayan Aslan Saranga, geçtiğimiz mayıs ayında da Japon yemeğini tüm dünyaya sevdiren ünlü restoran zinciri Wagamama’yı Türkiye’ye getirdiklerini hatırlattı. Saranga, Kanyon’daki restoranda 7 ayda 100 binin üzerinde kişiyi ağırladıklarını, 3 yılda 5 restoran açarak, 15 milyon dolar ciroya ulaşmayı planladıklarını belirtiyor. Saranga ile hem pizzayı hem de Japon mutfağındaki hedeflerini konuştuk.
Domino’s Pizza’da 10 yılda kaç restorana ulaştınız, 2007’de kaç restoran açacaksınız?
- 2007’ye ’altın yıl’ adını koyduk. Şu anda 63 restorana ulaştık. 2007 en hızlı büyüyeceğimiz yıl olacak. En az 30 yeni restoran açacağız. İstanbul’un yanısıra Ankara, İzmir, Antalya, Denizli, Bursa illerimizden gelen talepleri de değerlendiriyoruz. Bu büyüme için ciddi yatırım yaptık. 1.5 yıldır büyümeye hazırlanıyoruz.
10 yılda yaptığınız yatırım miktarı nedir?
- Bugüne kadar yaptığımız yatırım 15 milyon doları buldu.
PİZZAYA BAKIŞI DEĞİŞTİRDİK
2007’de ne kadarlık yatırım yapacaksınız?
- Restoranlar ve mutfak yatırımlarımız dahil 7-8 milyon dolarlık bir yatırım yapacağız. Gebze’deki merkez mutfağımız var, Ankara’da yeni bir merkez mutfak açıyoruz.
10 yılda arzu ettiğiniz müşteri portföyünü yakalayabildiniz mi?
- İlk açıldığımızda ’evlere servis pizza’ sadece seçkin semtlerde, gelir seviyesi yüksek kısıtlı bir kesimin yediği ürün olarak algılanıyordu. Bunu artık değiştirdiğimizi düşünüyoruz. İstanbul’un her noktasından, her gelir seviyesinden müşterimiz var. Bu yıl artık pizzayı simit gibi satacağız. Fiyatları çok ciddi anlamda daha uygun hale getirip, gelir seviyesinin her kademesine pizza satmak istiyoruz. Pizza bugün hem doyurucu, hem en ucuz ürünlerden biri oldu.
Fiyat bakımından pizza bugün hangi kategoride?
- Bugün pizza kebaptan ucuz hale geldi. Hedefimiz simit gibi olmak. İlk girdiğimizde kebapla pizza fiyatı arasında iki, üç misli fark vardı. Artık bulunduğumuz illerde evlere serviste kebabı geçmiş durumdayız. Evlere serviste pazar payı olarak yüzde 45’lere geldik. Hedefimiz simit gibi yaygınlaşabilmek. Belki de fiyatta ileride simiti yakalayabilmek. Büyük pizzamız 15-20 YTL arasında. Promosyonda ikinci pizzayı bedava veriyoruz yani fiyatı yarı yarıya düşüyor.
WAGAMAMA’YI AYLAR SONRA İKNA ETTİK
Pizza zinciriniz varken, Japon mutfağı zinciri Wagamama’yı Türkiye’ye getirme fikri nereden çıktı?
- Yeni bir marka arayışımız birkaç yıldır vardı. Domino’s ile çok ciddi bir bilgi birikimi ve altyapımızı oluşturduk. Bunu başka bir marka için de kullanabiliriz diye düşündük. Londra merkezli Wagamama’yı Yönetim Kurulu Üyemiz Ayşe Ataman üç yıl önce önerdi. Asya lokantaları genelde küçüktür, ağır bir yemek kokusu vardır. Wagamama’da ise minimalist, açık ve ferah bir mekan, 150 metrekare mutfak var. Burada yediğiniz Japon yemekleri de orjinal değil, modernleştirilmiş Japon yemekleridir.
Wagamama’yı Türkiye’ye gelmeye ikna etmek zor oldu mu?
- 1.5 yıl ısrarla gidip geldik, franchise vermeyi düşünmüyorlardı. Sonra ’görüşebiliriz’ dediler. Görüşmede çok iyi bir sinerji yakaladık. 6 ay sonra bizi seçtiklerini söylediler. Bizden önce daha büyük firmalar Wagamama’yı getirmek istemiş. Wagamama da bizim kendisi gibi bu işe kalbimizi koyduğumuzu ve heyecanımızı gördü.
Yaramaz Çocuk’u en çok, çocuklu aileler sevdi
Asya mutfağı riskli bir seçim değil mi?Umduğunuzu buldunuz mu?
- Asya mutfağına bu kadar büyük bir yatırım yapmak büyük bir riskti, ama gayet güzel gitti. İlk iki ayda 40 bin kişiyi ağırladık. Bugüne kadar ağırladığımız kişi sayısı 100 bini geçti.
Damak tadının farklı olması başlangıçta sizi endişelendirmedi mi?
- Asya mutfağının tadı bizden farklı ama özellikle küçük çocuklu aileler bizi çok sevdi. Wagamama Japonca’da Yaramaz Çocuk anlamına geliyor.
Çin mantısını, noodle’ları artık kendimiz üretiyoruz
Restoranda kullandığınız ürünler ithal mi?
- İlk dönemde bütün ürünleri ithal getiriyorduk. Şu anda yaklaşık yüzde 80’ini Gebze’deki merkezimizde üretiyoruz. Çin mantısını, noodle’ları hep kendimiz yapıyoruz. Ürettiğimiz ürünlere Londra’dan bile ilgi var. Zaten ikinci restoranı açmadan önce bunu yapmamız gerekiyordu.
5 restoran olunca hedef yılda 15 milyon dolar ciro
Japon yemekleriyle ne kadar ciro hedefliyorsunuz?
- 5 restorana ulaştığımızda yıllık 15 milyon dolar gibi bir ciro hedefimiz var.
Wagamama’da kaç kişi çalışıyor, bunların eğitimi nasıl oluyor?
- Bir restoranımızda 60 kişi çalışıyor. Aşçılardan müdürlere kadar bu elemanların büyük bölümü Londra’da eğitim aldı. Sonra da onlar gelip buradakileri eğitti.
Genel merkez İstanbul Kanyon’dan çok memnun
Wagamama genel merkezi Türkiye’deki performanstan memnun mu?
- Kanyon Wagamama, tüm dünyadaki Wagamama’lar içinde en çok konuşulan restoran haline geldi. Dekorasyonumuz ve satışlarımızdaki başarımızla farklılık yarattık. Wagamama genel merkezi İstanbul’daki çalışmalardan çok mutlu. Yeni şubeler açmak için bizi destekliyorlar.
3 yılda 5 yeni Wagamama gelecek
Daha kaç restoran açmayı planlıyorsunuz?
- Önümüzdeki 3 yıl içinde 5 restoran hedefimiz var. İlk başta 5 yılda 5 restoran demiştik ama ilgiyi görünce bu hedefimizi 3 yıla çektik. 5 restoranı da İstanbul için düşünüyoruz. Daha sonra Ankara ve İzmir’e de bakacağız.
İkinci restoranı nerede ve ne zaman açacaksınız?
- En zoru ikinci restoranı açmaktır. Çünkü herşey yüzde 100 büyüyor demektir. İkinciden sonrası daha kolay gelir. Bu yüzden çok dikkatli davranıyoruz. Yerine tam karar vermedik. Taksim, Nişantaşı, Bağdat Caddesi’ne bakıyoruz. İkinci restoranımıza da birincisi kadar yatırım yapacağız. Haziran-Eylül arasında açmak istiyoruz.
Aslan Saranga
Domino’s Pizza’nın Genel Müdürü Aslan Saranga 1969 İstanbul doğumlu. 1987’de İstanbul Üniversitesi İngilizce İş İdaresi Bölümü’nden mezun oldu. Daha sonra yine aynı üniversitede finans alanında master yaptı. Bir süre sağlık sektöründe çalıştıktan sonra gıda sektörüne geçti. Ardından, 1997 yılında Amerikan Domino’s Pizza’nın Türkiye’deki kuruluşunda görev aldı ve Genel Müdürlüğü’nü üstlendi.