TÜRKİYE'de tüketimi hızla artan 'özel markalı ürünler' pazarı, Avrupa'da da büyüyor. Başer Holding Tüketim Grubu Başkanı Mehmet Başer, ‘‘Hedefimiz Avrupa'nın ikinci büyük private label deterjan üreticisi olmak’’ dedi.
TÜRKİYE'de kriz sonrasında tüketimi önemli ölçüde artan 'zincir marketlere özel markalı ürünler' (private label) pazarı, Avrupa'da da hızla büyüyor. Türkiye'deki hemen hemen bütün zincir marketlere özel markalı deterjan ve şampuan üreten Başer Kimya, artık gözünü Avrupa'daki zincir marketlere dikti. Yerli ve yabancı zincir marketler için 300 özel marka üreten Başer Kimya, son olarak Polonya'da bir zincir marketle anlaştı. Başer Holding Tüketim Grubu Başkanı Mehmet Başer, ‘‘Hedefimiz Avrupa'nın ikinci büyük private label deterjan üreticisi olmak, o hedefe doğru da gidiyoruz’’ dedi. Başer Holding, üç yıldır da kendi markasıyla ambalajlı zeytinyağı üretiyor ve ABD başta olmak üzere 22 ülkeye ihrac ediyor. Ege İhracatçı Birlikleri Yönetim Kurulu Üyesi de olan Mehmet Başer ile deterjandan zeytinyağına uzanan bir sohbet yaptık.
Başer Kimya'nın zincir marketlere özel kaç markası var?
- Türkiye'de ve dünyada zincir marketlere özel 300 ayrı marka üretiyoruz. Bütün Avrupa'da zincir marketlerin özel markaları çok önemli hale geldi. Marketlerin kendi markaları artık çok ön plana çıktı. Türkiye'de bir market dışında özel markalı ürün üretmediğimiz zincir market yok, onunla da görüşüyoruz. Avrupa'da ise en son Polonya'lı bir zincir marketle anlaştık. Hedefimiz Avrupa'nın ikinci büyük private label üreticisi olmak.
Ürettiğiniz özel markalı deterjan ve şampuanların pazardaki konumları nedir?
- Türkiye'deki bazı zincir marketler için özel deterjan ve şampuan markaları yaratıyoruz. Başer Kimya'nın markası, ama sadece bir market zincirinde satılan özel markalı bir ürün oluyor. Türkiye'deki marketler için ürettiğimiz özel markalar genellikle zincirde satılan ilk üç marka arasında yer alıyor. Bazı özel market markalarımız ise bir numara. Her market zincirine özel marka üretiyoruz. Kendi markamız olan Gala'yı da üretmeye devam ediyoruz.
Avrupa'ya neden kendi markanızla girmiyorsunuz?
- Gelişmiş pazarlarda çok uluslu firmalar hakim. Bu pazarlara kendi markamızla girmek çok riskli. Macaristan, Polonya, Çek Cumhuriyeti gibi ülkelere uluslararası markalar zaten yerleşmiş, tesislerini kurmuş. Ama daha az gelişmiş ülkelere kendi markamızla giriyoruz. Belki ilerde marketlere özel markalı ürünlerde ekonomik boyuta ulaşabilirsek, batıda küçük dolum tesisleri kurabiliriz.
- Muğla'daki tesislerimizde Cavallo D'oro markasıyla ürettiğimiz ambalajlı zeytinyağını öncelikle ABD'nin New York başta olmak üzere birçok eyaletinde satışa sunduk. ABD'li ortağımız Colgate'in de desteğiyle ABD'de üç yıldır 4 bin mağazanın raflarında yer alıyoruz. Başer olarak yılda 12-13 milyon dolarlık bir ihracat rakamına ulaştık. Türkiye yılda ortalama 100 milyon dolarlık zeytinyağı ihraç ediyor. Akıllı bir politikayla bu rakamı çok kısa sürede 200, sonra 300, hatta 500 milyon dolarlara kadar çıkartabilir.
Neler yapılmalı?
- Tariş'e büyük görev düşüyor. Özel sektör ve Tariş elele vermek zorunda. Ancak Tariş, zeytinyağı üreticisinin sorunlarını çözmek, zeytinyağı kalitesini artırmaya çalışmak, üreticiyi eğitmek, Avrupa Topluluğu'ndaki fonları Türkiye'ye çekmek yerine, özel sektöre yurtdışında düşük fiyatlarla rakip oluyor.
Gala Ukraynalı oldu
Türkiye dışında hangi ülkelerde üretim yapıyorsunuz?
- Deterjanda girebileceğimiz bütün pazarlara giriyoruz. Ukrayna'da Gala markamızı yerel bir üreticiye devrettik, Gala bu ülkede çok kuvvetli. Onların üretemediği markaları da halen Türkiye'den gönderiyoruz. Cezayir ve Orta Asya ülkelerine de kendi markamızla giriyoruz. Cezayir'de tesis kuruyoruz. Çünkü bu ülkelerde rekabet koşulları hálá bir imkan veriyor.
Cezayir'deki yatırımın boyutu nedir?
- Bu ülkedeki yatırımın boyutu çok büyük değil, ama önemli olan pazarda yer almak. Yerli bir yatırımcıya teknoloji ve makineleri verdik, montajını da biz yapıyoruz. Cezayirli firmaya hammaddeleri de yarı mamül olarak Türkiye'den göndereceğiz, orada paketleme yapılacak ve kendi markamız Gala etiketiyle satılacak. Daha sonra Rusya ve Orta Asya ülkelerinin bazılarında da aynı çalışmayı yapacağız.
MEHMET BAŞER
Başer Holding Tüketim Grubu Başkanı Mehmet Başer, 1959 Adana doğumlu. Adana Koleji ve İngiltere'de Park Lane Colloge'ı bitirdi. 1983 yılında Bradford Üniversitesi İdari Bilimler Bölümü'nden mezun oldu. İngiltere'de W.J. Furse Co. ihracat bölümünde çalıştıktan sonra ABD, İtalya, Portekiz, Yunanistan, Tayland ve Malezya Colgate Palmolive şirketlerinde yönetici eğitim programlarına katıldı. Başer Colgate Pazarlama ve Satış Direktörlüğü'nden sonra Başer Holding Tüketim Grubu Başkanlığı'nı üstlendi.