Önce epey korktum. Sadece benim çocuğum böyle sandım. Ama değil, bütün çocuklar çığırından çıkmış sanırım. Bütün anneler bağırıp çağırıyor, arayıp yakarıyorlar.
Bu uzun yaz tatilleri; kendi başına iş görebilen yaşa gelemeyen çocukların anneleri için gerçekten çok zor bir dönem...
Terbiyesizlik, arsızlık, sivri ve uzun dil had safhada...
Sinan bir keresinde, "Anne senden nefret ediyorum" dedi. Duygusal zamanımda idim, biraz da şov yapmak istedim, ağlar gibi yaptım. İçeri gidip bir saat takıldım. O da odasından çıkmadı... Sonra şöyle bir tehdit başladı: "Senden nefret ediyorum dememi mi istiyorsun!!!"
Artık iyice tadını kaçırdığı için bu lafı duyunca ailecek gülmeye başlıyoruz. Cümle, bütün ciddiyetini yitirmiş durumda. Doğru mu yanlış mı bilmiyorum ama şakayla karışık bu cümleyi ekarte etmiş durumdayız.
Önemli değil, yenileri çıkıyor. Babaya ayrı bağırıyor, bana ayrı... Cümlelerin sonuna "be", "yahu" "lan" gibi ekstra kelimeler de eklendi!
Bazen son derece olgun davranan ben, bazen de kopuyorum tabii. Bağırıp çağırıyorum. O esnada kullandığım kelimelere dikkat etmeme rağmen, bazen ağzımdan oğlumun kullanmasını istemediğim kelimeler de çıkabiliyor.
Sonra yine kendime kızıyorum.
Birkaç kere inanılmaz kavga ettik. Gerçekten inanılmazdı. Bana düşmanıymışım gibi davranıyor, hatta vuruyordu. Benim o kadar gözüm dönmez ya! Hatta ben kavga bile etmem ya! Kime çekti ki benim oğlum...
Sonra sonra, diğer annelerle konuşunca pek çok çocuğun benzer tavırlar içinde olduğunu duydum da nispeten rahatladım. Neyse şimdi size verecek birkaç haberim daha var:
BİR ŞEY DEĞİŞİR HER ŞEY DEĞİŞİR
Toçev ve NTV Radyo’nun ortak bir amacı var: Elimizden geldiğince çok çocuğa ulaşıp, onların okullarında mutlu, kendine güveni olan, geleceğe umutla bakan bireyler olarak büyümesini sağlamak istiyorlar. Hedefleri, eğitim olanakları maddi açıdan kısıtlı olan ilköğretim çağındaki çocuklara hazırladıkları çantaları ulaştırmak.
Milli Eğitim Bakanlığı’nın desteğiyle TOÇEV tarafından belirlenen 13 ilde en çok ihtiyacı olan okullardaki öğrencilere ulaştıracağımız eğitim çantaları, bir ilköğretim öğrencisinin bir yıllık kırtasiye ihtiyacı düşünerek hazırlandı. İçinde pergel, cetvel seti, silgi, 12 kurşunkalem, 5 kırmızı kalem, kalemtıraş, 12’li sulu ve kuru boya, resim defteri, 8 defter, kalem kutusu ve sırt çantası var. Bir çanta 22 YTL karşılığı destek demek. Bu ufacık destek, bir çocuğun dünyasında tam da okula başlayacağı gün tahmin edebileceğinizden çok daha büyük bir değişiklik yapacak. Zaman çok değil, çantaların dağıtımına 18’inde başlanacak. O yüzden hemen hareket etmenizde fayda var:
www.ntvmsnbc.com veya www.tocev.org.tr
Çocuğunuz okula hazır mı?
Çocukların mutlu, dengeli, özgüveni yüksek ve üretken bireyler olarak yetişmelerinde okul yaşantılarının etkisi çok önemli. Çocuğun, hayatının ilk beş yılında güven ve sevgi duyduğu bir ev ortamında bulunması, merak ettiği şeyleri öğrenebilmesi için olanaklar sunulması, gelişimini olumlu yönde destekler. Okul hayatında mutlu, başarılı ve uyumlu olmalarında önemli rol oynayan özellikler beş başlıkta incelenebilir. Bunların neler olduğunu Uzman Psikolog Suna Polat’a sorduk.
1) FİZİKSEL SAĞLIK VE MOTOR GELİŞİM
İnce-motor gelişim olarak adlandırılan baş ve işaret parmağının etkin kullanımı ile kaba-motor gelişim olarak adlandırılan, yürüme, tırmanma, top oynama gibi beceriler bu alanda yer alırlar. Okula başlayan çocukların, yazı yazmayı öğrenmelerinde ince-motor gelişimin çok önemli bir rolü var. İnce-motor gelişimi, yaşından beklenen düzeyin altında olan çocuklar, özellikle yazı yazarken, resim çizerken, makas kullanırken, takma, çıkartma, çekme ve yapıştırma gibi aktiviteleri yaparken zorluk çekebilir ve desteğe ihtiyaç duyabilirler.
İnce motor gelişimi açısından okula hazır olan çocuk:
Tek başına giyinebilir, soyunabilir ve temizliğini yapabilir; düğme ilikleyebilir, fermuar çekebilir.
Dökmeden, çatal-bıçak kullanarak yemeğinin tamamını kendi başına yiyebilir.
İnsan resmini eksiksiz çizebilir, ismini yazabilir, bazı şekilleri ve harfleri kopyalayabilir, sayıları yazabilir.
Makasla bir şekli kesip çıkarabilir.
Kaba motor gelişimi açısından okula hazır olan çocuk ise:
Dengeli bir biçimde yön değiştirerek. koşabilir, tırmanıp atlayabilir.
Topu yerde zıplatabilir, ayakları ile sürebilir, tek elle topu ileri doğru atabilir.
Tek ayak üzerinde birkaç kez sıçrayabilir.
İki ve üç tekerlekli bisiklete binebilir.
2) SOSYAL VE DUYGUSAL GELİŞİM
Sosyal ve duygusal gelişim, çocuğun okuldaki uyumunu, mutluluğunu, başarısını etkileyen önemli bir faktör. Çocuğunuzun duygusal ve sosyal gelişimini desteklemek için beklentilerinizi çocuğunuzun özelliklerine göre belirlemelisiniz. Unutmayın ki; çocuğunuzdan yapabileceğinden daha fazla ya da az şey beklerseniz, onun kendine olan güvenini kaybetmesine neden olabilirsiniz. İyi yapabildiği şeyleri ödüllendirin, yapamadığını fark ettiğiniz konularda yol gösterin ve teşvik edin. Yaşına uygun sorumluluklar verin. Sorumlulukları yerine getirmediğinde, öncelikle bu sorumluluğun yaşına ve özelliklerine uygun olup olmadığından bir kez daha emin olun.
Sosyal ve duygusal açıdanokula hazır olan çocuklar:
Okula istekli gelirler, ana-babaya aşırı bağlı olmazlar.
Arkadaşları ile yaşadıkları sorunlarla baş edebilirler.
Empati kurabilirler.
Akranları ile pozitif ilişki içinde olurlar.
Sınıf içinde yalnız kalmazlar, oyun arkadaşı olarak tercih edilen çocuklardır ve arkadaşları tarafından kabul görürler.
Sorumluluk alabilirler.
Kendilerini uygun bir biçimde koruyabilirler.
Kızgınlık, üzüntü gibi duygularını diğerlerine zarar vermeden ifade edebilirler.
Sınıf içi tartışmalara katılabilir, fikirlerini aktarabilirler.
Okuldaki kuralların ve sınırların farkındadırlar ve uyum gösterirler.
3) DİL GELİŞİMİ
Dil gelişimi yaşına uygun olan çocuklar, okul hayatında daha başarılı olurlar. Ayrıca dil gelişim düzeyi kadar, dilin akran ilişkilerinde ne kadar etkin kullanıldığı da önemli bir faktör. Çocuğunuzun dil gelişimini desteklemek için onunla bol bol konuşmalı, "Henüz erken! Nasıl olsa beni anlamaz" dememelisiniz. Onunla konuşurken benzer ve zıt kavramları, sayısal kavramları bol bol kullanın. Çocuğunuzun dil gelişimi açısından okula hazır olduğunu bunlarla anlayabilirsiniz:
Bir hikaye ya da masalı baştan sona anlatabilirler.
Karşılıklı sohbet edebilirler.
Benzer ve zıt kavramları kullanırlar.
Soru sorarlar. Duygu ve düşüncelerini anlaşılır ve akıcı bir biçimde aktarabilirler.
4) ÖĞRENMEYE KARŞI TUTUM
Her çocuğun öğrenmeye karşı olan tutumu, öğrenme merakı ve öğrenme tarzı bir diğerinden farklı. Okula başlayan çocuk,
Öğrenmeye meraklı olur,
Yeni şeyler öğrenmekten keyif alır,
Öğrendiklerini başkaları ile paylaşmaktan hoşlanır,
Çevresinde gördükleri şeyler ile ilgili soru sorar ve fikir yürütür,
Öğrenmek için çaba gösterir.
5) BİLİŞSEL GELİŞİM VE DİKKAT
Bilişsel gelişim ve dikkat, çocuğun akademik başarısını etkileyen faktörler. Bilişsel gelişimi yaşına uygun olan çocuklar, öğrenmeye açık ve meraklı olurlar. Akademik çalışmalara daha kolay ve çabuk uyum gösterirler.
Bilişsel gelişimiokula hazır olan çocuklar,
En az 1’den 20’ye kadar ezbere sayabilirler,
İstenen sayıdaki nesneyi verirler, bir kümedeki nesneleri dokunarak sayarlar,
Basit toplama ve çıkartma işlemleri yaparlar,
Sırası karışık resimleri bir hikaye oluşturacak şekilde sıraya dizerler,
Dün/bugün/yarın kavramlarını doğru kullanırlar,
Modele bakarak üçgen, daire ve kare çizerler,
Bir resimde gördükleri en az dört nesneyi hatırlar, zıt ve benzer kavramları doğru ve yerinde kullanırlar,
Bir hikayeyi başından sonuna dinler ve ilgili soruları cevaplayabilirler.
ÖĞRENME VE DİKKAT SORUNU OLAN ÇOCUKLARI NASIL TANIRSINIZ?
Kapasitelerine göre düşük okul başarısı gösterirler Arkadaş ilişkilerinde sorun yaşayabilirler Arkadaşları tarafından dışlanabilirler Kurallara uymada zorluk çekerler Sürekli olarak eşyalarını unutabilir, kaybedebilirler Ev ödevi gibi sorumlulukları yerine getirmede zorlanabilirler İlgilerini çeken bir faaliyette (TV, bilgisayar gibi) dikkatlerini sürdürebilirken, akademik faaliyetlerde dikkat problemi yaşarlar Başladıkları işi bitiremezler Dinleme becerileri zayıftır, bu nedenle öğretmenin verdiği yönergeleri takip edemezler Diğer çocuklar kadar hızlı ve kolay öğrenemezler Sağ/sol, yukarı/aşağı gibi kavramları karıştırabilirler
ANNEMİN KÖŞESİ
Siz kaç yıllık evlisiniz?
Bülent ve Rahşan Ecevit geçenlerde evliliklerinin 60. senesini kutlamışlar. Bu pırlanta yıl oluyor. Benimkiler ise yakutu kutladılar: 40. yıllarını yani... Onlara sürpriz bir parti vererek, karı koca dağılmalarına neden olduk.
Bu vesile ile kaçıncı evlilik yılının ne yılı olduğunu toparladım. Buyrun...
1: Kağıt, 2: Pamuk, 3: Deri, 4: Meyve ya da Çiçek, 5: Ahşap, 6: Demir, 7: Bakır, 8: Bronz, 9: Çömlek, 10: Teneke, 15: Kristal, 20: Çin (Çin porselenini kastediyorlar belki de), 25: Gümüş, 30: İnci, 35: Mercan, 40: Yakut, 45: Safir, 50: Altın, 55: Zümrüt, 60: Pırlanta.