Sinan ve bilgisayar

Sizi bilemeyiz ama biz yaz okuluna başladık. Bu konu ile ilgili detayları birkaç hafta sonraya bırakmak istiyorum. Şimdilik gözlemlediğim başka bir konudan bahsetmek istiyorum.

Benim oğlan, bilgisayara çok meraklı biri değil. Buna sevineyim mi üzüleyim mi bilemiyorum diyemiyorum, çünkü biliyorum. Yaklaşık iki ay önce bir "minicom" sahibi oldu. Bu aleti duymuşsunuzdur belki de, ne kadar detaylı biliyorsunuzdur bilemem. Tamamen çocuklara göre yapılmış bir bilgisayar. Açıp kapama kuralları yok, virüsle uğraşma sorunu yok. Oğlan bilgisayarı çarptı, kırıldı, programlar bozuldu" muhabbeti yok. Daha iyisi, Sinan benim emektar laptopuma sarmıyor artık...

İlk gün eve getirdim aleti ve görünce Sinan’ın gözleri parladı. Hemen beraber kurduk. Ben kurdum!!! İnanılır gibi değil. Sonra oturup ona şöyle bir anlattım durumumuzu. Büyük usta başladı makineyi kurcalamaya...

İnternete girdik beraber. Bazı sitelere baktık. E-kolay.net’in geliştirdiği Minicom standart bir bilgisayarın içindeki tüm programları barındırıyor. Yakında dersler başladığında da ödevleri için pek çok şeyi onunla yapabilecek. İnternet dışında kendi içinde bazı oyunlar ve eğitim programları da var. Sinan en çok el yazısını sevdi. Bir de oyunları tabii...

İlk baştaki heyecanı, takdir edersiniz ki birkaç gün sonra azaldı. İlk başta her okuldan gelişinde bilgisayarının başına geçerken, bir süre sonra unutmaya başladı. Ben henüz müdahale aşamasına geçmediğimden, onu izlemeyi tercih ettim sabırla!

Sonra bir gün eve gelip, "El yazısı çalışma zamanım" diyerek bilgisayarının başına oturdu. Sonraları, günün belli zamanlarında kendi kendine gidip bilgisayarının başına geçti, bir süre oyalandı.

Arkadaşı Derin’in bilgisayara çok daha hakim olduğunu biliyorum. Ama onun babası da öyle. Mesela bilgisayarları söküp tekrar toparlayabilir. Bence oğlunun da bilgisayar başında vızır vızır olması çok normal. Neyse ki müthiş "hakim" bir anne var da, oğlanın kontrolden çıkma ihtimali yok.

BİR BABADAN ANNELERE

Her zaman pek çok konuda kitap takip etmeyi seven biri olmuşumdur. Sağolsun mesleğim de işimi kolaylaştırır. Eskiden pek çok türde kitap geçerdi elime ama artık yayınevleri beni kısıtladı!!!

Şaka bir yana, size elime geçen güzel ve önemli kitapları önermeye devam edeceğim. Bu bahsedeceğim kitabı da bir baba yazdı. "Bu Yayınevi"nden çıkan kitabın adı: Profesyonel Bir Baba’dan Annelere. Yazarı, F. Erkin Ültanır. Hayır, kendisi doktor değil. Ama sadece bir baba da değil. Uzun zamandır çocukla ilgili çok önemli markalardan biri olan Chicco’da çalışıyor. Anlayacağınız, bizim için çok kıymetli olan her bir ürün hakkında her şeyi biliyor. Bu kitapta da ihtiyacımız olan pek çok ürünü nasıl seçeceğimizi, nasıl kullanacağımızı, temizleyeceğimizi, saklayacağımızı, pek çok farklı konuda farklı detayları bulacaksınız. Erkin Bey’in da yazdığı gibi bu kitap "0-3 yaş kullanma kılavuzu." Renkleri ve görüntüsü ile de son derece iç açıcı bir kitap. Benden geçti ama siz kaçırmayın!!!

Çocuğunuzu okula hazırlayın

Yaklaşık 2,5 ay sonra binlerce çocuk ilkokula başlayacak. İlkokula başlayacak çocukların pek çok açıdan okula hazır olması gerekir. Eğitimsel açıdan hazır olsa da, psikolojik olarak ya da sosyal olarak olmayabilir. Bu durumda zorlanması kaçınılmaz olur. Eğer önünüzdeki tatili doğru değerlendirebilirseniz, çocuğunuzu sıkmadan eksiklerini tamamlayabilirsiniz. Eğer anne-baba olarak çocuğunuzun okula başlaması konusunda ciddi kaygılarınız varsa veya okuldaki öğretmenleri size bu konudaki endişelerini aktardıysalar, vakit geçirmeden bir uzmana başvurarak çocuğunuzun okul olgunluğu açısından değerlendirilmesini istemeniz yararlı olur. Uzman Psikolog Suna Polat’ın bu konuda size önemli önerilerine kulak verin. Aşağıdaki noktalara dikkat ederek gereken takviyeleri yapabilirsiniz.

 ONUNLA KONUŞUN: Çocuğunuzla gideceği okul hakkında konuşun. Size okul hakkında sorular sorması için teşvik edin. Okulda katılacağı heyecan verici, keyifli aktivitelerden söz edin. Kendi okul yaşantınız ile ilgili anılarınızı paylaşın. Örneğin, okulun ilk gününde neler yaşadığınızı, okuldaki ilk gününüzün nasıl geçtiğini anlatabilirsiniz. 

ODASINI DÜZENLEYİN: Okula başlamadan önce çocuğunuzla birlikte odasını düzenleyin, okul ile ilgili malzemelerin alışverişini birlikte yapın, bu malzemeleri birlikte masasına yerleştirin. 

MASA BAŞINA ALIŞSIN: Her akşam birlikte kitap okumayı alışkanlık haline getirin ve günün en az 20-30 dakikasını masa başında oturarak herhangi bir faaliyet yapmaya ayırın. Bu faaliyet, resim yapma, resimli bir kitabı inceleme, okula hazırlık kitaplarındaki çalışmaları yapma, makas ve kağıt ile kesme-yapıştırma yapma, bulmaca çözme vb. olabilir. 

BİLGİSİ PEKİŞSİN: Çocuğunuzu başladığı işi bitirme konusunda teşvik edin. Yaptığı işin kalitesi kadar bitirilmesinin de önemli olduğunu vurgulayın. Tekrarlar yapabilmeleri için fırsat yaratın. Çocuklar öğrenmekte oldukları şeyleri sürekli tekrar ederek pekiştirirler. Ayrıca yapabildikleri şeyleri tekrar tekrar yapmak onların yeni bir şeyi denemek için ihtiyaç duydukları güveni oluşturmalarına yardımcı olur.

 KURAL KOYUN: Bütün çocuklar kurallara ve sınırlara ihtiyaç duyarlar. Tutarlı ve sevecen bir disiplin anlayışı ile yetiştirilen çocuklar, hiç sınır konulmayan veya çok fazla sınır koyulan ortamlarda yetiştirilen çocuklardan daha fazla kendilerine güvenli, daha yaratıcı, daha üretken ve daha uyumlu olurlar. 

TASVİRİ ÖĞRENSİN: Çocuğunuza sorular sorun ve onunkileri cevaplayın. Çocuğunuza özellikle sadece evet veya hayır ile yanıtlanmayacak sorular yöneltmeye dikkat edin. Örneğin; küçük çocuklar genellikle parkta yürüyüş yaparken yerde gördükleri yaprakları toplamaktan hoşlanırlar. Bu yaprakların nasıl benzer veya nasıl farklı olduklarını sorabilirsiniz. Bu gibi sorular çocukların analitik düşünmelerine, nesneleri ve kavramları sınıflandırmalarına yardımcı olur. Bu beceriler okul yaşantısında çok gerekli olan becerilerdir. 

SOSYALLEŞSİN: Çocuğunuzu yeni arkadaşlar edinmesi için teşvik edin. Yeni arkadaşlıklar kurmak hem sosyal gelişimi destekler, hem de çocuğun farklı kişilerin farklı bakış açılarının olabileceğini öğrenmesine yardımcı olur.

 KENDİ İŞİNİ KENDİ YAPSIN: Çocuğunuzun evde ne gibi sorumlulukları olduğunu gözden geçirin. Bu sorumluluklar üzerinde zaman zaman konuşun. Gerekirse yaşına uygun yeni sorumluluklar verin. Kendi işini kendisi yapması konusunda da destek verin. Özellikle, yemek yeme, giyinme, temizlik, çanta hazırlama gibi kendisi ile ilgili işleri mutlaka sizin yardımınız olmadan kendi başına yapması için destekleyin Unutmayın, çocuklar ne kadar çok kendi işlerini kendileri yaparlarsa o kadar çok özgüvenleri yüksek olur. 

SAYILARI ÖĞRENSİN: Çocuğunuzla konuşurken sayılarla ilgili temel kavramları fark etmesini sağlayabilirsiniz. Örneğin; kendi boyu ve kardeşinin boyu, kilosu, yaşı gibi özelikleri üzerinde konuşarak, büyük-küçük, uzun-kısa gibi temel matematiksel kavramları günlük yaşamında kullanmasına yardımcı olabilirsiniz. Domino veya zarlarla oynanan masa başı oyunları hem çocukların dikkat sürelerini geliştirmeleri hem de sayı kavramlarını kullanmaları ve tekrar etmeleri açısından yararlıdır.

OKULA BAŞLAYACAK ÇOCUĞUNUZ EYLÜLDEN SONRA DOĞMUŞSA

Yılın son çeyreğinde, yani eylül ayından sonra doğan çocuklar için okula hazırlanma süreci çok önemli. Küçük yaşlardaki çocukların gelişimleri aylar, hatta haftalar içerisinde olur. Dolayısı ile eylül ayından sonra doğmuş olan çocuklar, ay farkı ile de olsa gelişimsel olarak yılın ilk aylarında doğan çocuklardan daha geride olabilirler.

İnce motor becerilerini geliştirmek için... 

Kağıt ve makas kullanılan aktivitelere ağırlık verin. Örneğin çocuğunuzdan gazetede gördüğünüz bir ilanı ya da hoşuna giden bir resmi kesmesini isteyebilirsiniz. 

Değişik renkte kartonları kullanarak birlikte çeşitli şekiller (ev, okul, gemi, uçak, uzay yaratığı v.b.) üretebilirsiniz. Bu tür çalışmaların dikkat süresini geliştirmeye ve yaratıcılığına da katkısı olur. 

Baş ve işaretparmağını kullanabileceği oyunlar yaratabilirsiniz. Örneğin çamaşır asmak için kullanılan renkli mandalları bir sepete doldurun. Daha sonra "en çok mandalı ipe takabilen kazansın" oyunu oynayın. Çocuğunuzun mandalları saymasını ve kimin daha çok mandal takabildiğini bulmasını isteyin. 

Çizgi çalışmalarını içeren kitapları kullanabilirsiniz. Her gün 10-15 dakika birkaç sayfayı birlikte tamamlayın.

UYUMDA SORUN BELİRTİLERİ

 Dikkat süresi çok kısa olan 

Yaşıtlarından daha geç konuşmuş olan 

Yavaş gelişen 

Akran ilişkilerinde sorun yaşayan; arkadaşları tarafından dışlanan 

Anne ve babaya aşırı bağımlı 

Kurallara uyum sağlamada zorlanan 

Sayı, renk, benzer ve zıt kavramlar gibi temel akademik becerileri kazanmakta zorlanan 

İsteklerini ertelemekte zorlanan ve sınır konulduğunda öfke nöbetleri gösteren çocuklar okulda sorun yaşayabilir, dikkat!
Yazarın Tüm Yazıları