Paylaş
ASLEN Ispartalı. Isparta’nın gülü yerine Aydın’ın meşhur kabak tatlısını kendine iş edindi. ‘Bu meşhur tatlıyı nasıl endüstriyel bir ürün haline sokabilirim’ diye kafa yordu ve 2007’de Aydın’da Kabakçızade Aybalım’ı kurdu. 2011’e kadar sürekli ar-ge çalışması yaptı. Daha sonra bu işin tek ürünle yürümeyeceğine karar verdi ve serüvenine yeni sebze tatlıları ekledi. Kabakçızade Aybalım markasını yaratan Osman Uysal, bugün ağırlıklı sebze tatlılarından oluşan 11 ürünüyle Türkiye’nin dört bir yanındaki restoranlarda tüketiciyle buluşuyor. Sebze tatlılarının gizli kahramanı olan Kabakçızade Aybalım markasını yaratan Gıda Mühendisi Osman Uysal ile girişimcilik öyküsünü konuştuk.
Yereli ulusal yaptı
Uysal, kendisi gibi gıda mühendisi olan eşiyle uzun yıllar çeşitli gıda firmalarında çalışır. Bu süreçte Aydın’ın meşhur kabak tatlısını keşfeder. Ama bu tat sadece belirli bir bölgeyle sınırlıdır. Uysal, öykünün devamını şöyle anlatıyor:
“Aydın’ın kabak tatlısını bölgeselden nasıl ulusala taşırız diye düşünmeye başladık. 2007’de ise bu düşünceleri bir şirket çatısı altında topladık. Pazarda olmayanı yapalım istedik. Kabak tatlısını pastörize ederek ambalaja soktuk. Kabakçızade, Aybalım ve Halil Usta olarak üç markanın patentini aldık. Halil Usta çok fazla tatlıyı çağrıştırmadığı için onu kullanmıyoruz. 2007’den 2011’e kadar sürekli ar-ge yaptık. Küçük küçük restoranlara ürünlerimizi verdik. 2011’e geldiğimizde baktık ki bu iş sadece kabak tatlısı ile yürümeyecek. Sebze tatlılarını geliştirmek için kolları sıvadık.”
11 çeşide ulaştı
Sebze tatlılarını geliştirme fikriyle, önce kabak çeşidini artıran Uysal, bu alanda ürün çeşidini birden dörde çıkardı. Aydın kabak tatlısının yanına küp, kıtır ve kıtır dilimi ekledi. Uysal, bununla da yetinmedi. Yine Aydın’ın önemli tarımsal ürünlerinden olan inciri de cevizle buluşturdu. Uysal, “Cevizli incir dolması tatlısını listemize ekledik. Bu olan bir şey değildi, biz geliştirdik. Yeşil ceviz, kırmızı pancar, bebek patlıcan ve ayva tatlılarıyla menümüzü genişlettik. Bugün 11 çeşit tatlımız var. Önümüzdeki günlerde bunlara yenileri de eklenecek. Şeftali ve armut bunlardan bir kaçı” diyor.
300 NOKTADA VAR
Bugün tüketiciyle tek buluşma noktalarının restoranlar olduğunu aktaran Uysal, Şırnak’tan Van’a, İstanbul’dan İzmir’e birçok noktada Aybalım ürünlerinin tüketildiğini söylüyor, “300’e yakın noktada varız. 4 de bayimiz var. Kırçiçeği, Köşebaşı, İstanbul’da Reyn, bu noktalardan sadece bir kaçı. 4 bayimiz var. Biz market raflarında yokuz. İnternet üzerinde satışımız var” bilgisini veriyor.
Uysal, market rafında yer almama nedenlerinin ise reçelle karıştırılıyor olmalarını gerekçe gösteriyor. Ve ısrarla ‘reçel değiliz’ diyor. Uysal, dönem dönem yurtdışındaki bazı Türk restoranlara da ürün gönderdiğini sözlerine ekliyor.
12 AY ÜRETİM
Yıllık 150 ton kabak işleniyor. Bu kabaklardan 35-40 ton tatlı çıkıyor. Kabakçızade Aybalım’ın, aylık tatlı üretim kapasitesi ise 15 ton civarında. 12 ay üretim var. Sezonluk ürünlerle üretim yapan Uysal, bu nedenle ham ya da yarı mamul şeklinde stok yapıyor. Sözleşmeli tarım yapıyor. Yerli tohum kullanıyor. Üç ana üreticisi var. Üretim tesisinin altında yer alan deposu kabakla dolu. 4,5 kiloluk ambalajların yanında 950 ile 400 gramlık ambalajları bulunuyor. Uysal, “Hamur ve sütlü tatlısı sevmeyenler için en iyi alternatif, sebze tatlısı” diyor.
BİR ADIM ÖNDE
Uysal, sebze tatlısı konusunda endüstriyel anlamda üretim yapan Türkiye’deki tek firma olduklarını ifade ediyor. Ve ekliyor: “Bugün böyle bir kültür yok. Biz bunun sektörünü başlattık. Restoranlarda yerimizi aldık. Kabak tatlısının yanına yeni alternatifler sunduk. Bizden sonra açılanlar oldu ama tek ürün oldukları için kapanıp gittiler. Bu nedenle biz hep bir adım öndeyiz.”
Paylaş