Adem’den Adimo’ya

Haberin Devamı

BABA Atilla Tunçer, daha 11’inde aile bütçesine katkı için tezgahtar olarak iş hayatına adım atar. Yoğun bir mücadelenin ardından da 1972’de tuhafiye üzerine Kemeraltı’nda 12 metrekarelik dükkan açar. Zaman içinde birçok farklı tekstil ürünün satışını yapan Tunçer, 1980’de ise perakendeden toptan ticarete yönelir. Bayan kabanı satışının yanına, ikinci kuşağı da düşünerek yeni bir iş kolu olarak erkek giyimi ekler. Tekstildeki yılların birikimini 1996’da kurduğu MGM Tekstil’e aktaran Atilla Tunçer, kendisi gibi küçüklükten itibaren iş hayatının içinde olan çocuklarının dahil olmasıyla gücüne güç katar. 2000’li yılların başında emekli olan Tunçer, işi oğulları Mustafa ve Murat ile kızı Meltem Doğan’a devreder. İkinci kuşak da babalarından aldığı bayrağı daha yukarı taşımak adına İzmir’deki konfeksiyon firmalarının en ağır darbeyi yaşadığı 2001 krizinde boş durmayıp markalaşma atağı başlatır. Rotayı yurt dışına çeviren ikinci kuşak, bugün ‘Adimo’ ile özellikle Avrupalı damatları giydiren güçlü bir marka olmayı başarmış. Farkındalık yaratmayı misyon edinen ikinci kuşak, hem yeni pazarlar, hem de yeni kullanım alanları konusunda sıkı bir çalışma içinde.

Haberin Devamı

Adem’den Adimo’ya

İşin mimarı baba

MGM Tekstil A.Ş., yaklaşık 50 yıllık birikimin eseri... Ve bu eser Adimo ile 2010’da modanın kalbi Paris’te düzenlenen ‘Gelinlik Damatlık ve Abiye Fuarı’nda ‘En İyi Damatlık Ödülü’nü alarak başarısını tescillemiş. 2010’dan sonra iki kez daha bu ödülün sahibi olan MGM Tekstil’in kuruluş öyküsünü ve gelecek planlarını ikinci kuşak temsilcisi Mustafa Tunçer’den dinledik. MGM Tekstil’in mimarının baba Atilla Tunçer olduğunu anlatan Mustafa Tunçer, şöyle devam etti:
“Yugoslavya göçmeni olan dedemiz ilk başta Alaçatı’da tarım işiyle uğraşır. Daha sonra İzmir’e gelerek bir tütün deposunda işe girer. Tabii o yıllar yokluk yılları. Ve babam bu süreçte evin tek erkek çocuğu olarak aile bütçesine katkı için ilkokulun ardından 11 yaşında ev ekonomisine katkı adına çalışmaya başlar. Kemeraltı’nda tezgahtarlık, pazarlarda makara, iplik ile mahalle aralarında talebe göre tekstil ürünü satar. Babam Atilla Tunçer, bir yandan aile bütçesine katkı için çalışırken, bir yandan gelecek için sermaye biriktirir. Ve 1972’de Kemeraltı’nda 12 metrekarelik bir dükkanda tuhafiye işine başlar. Zamanla farklı tekstil ürünlerinin satışına da yönelir. 1980’de de perakendeden çıkarak ortak bir yapıyla toptan işine yönelir.”

Haberin Devamı

Adem’den Adimo’ya

Avrupa’da aranan marka

Hem Mustafa Tunçer hem de kardeşi Murat Tunçer, babaları gibi çocukluk yıllarından itibaren işin içindeler. Kısa şortlarıyla hem dükkanın tozunu yutmuş, hem de Kemeraltı’nda mendilden çoraba, bayram pidesine kadar birçok şey satmışlar. Melek Doğan ise abilerine göre daha küçük olduğu için daha sonraki yıllarda işe dahil olmuş. Mustafa Tunçer, “Ben Ege Üniversitesi Tekstil Mühendisliği’nde okurken babam toptancılık yapıyordu. Ve o dönem şöyle bir karar aldı. Aile şirketlerinde kardeşler arasında yaşanan tartışmaların firmalara verdiği zararı görerek, kadın kabanı işinin yanına ikinci bir şirket kurarak erkek giyimini ekledi. Daha sonra benim okulu bitirmem ve işe resmen dahil olmam ile birlikte diğer ortağından ayrıldı ve iki şirketi 1996’da MGM Tekstil çatısı altında birleştirdi. Bizlerin de işin içine girmesiyle markalaşmanın önemi ortaya çıktı. Hintçe Adem, Latince de ise ‘güçlü kuvvetli erkek’ anlamına gelen Adimo’yu marka olarak seçtik. 2000’li yıllarda babam Atilla Tunçer işleri tamamen bize bıraktı. Biz de o süreçte perakende mi ihracat mı gibi bir ayrıma girdik. Perakende bizim gözümüzde büyüdüğü için yönümüzü yurt dışına çevirdik. Tabii o zamana kadar bu alanda hiçbir tecrübemiz yoktu. Ve komşulara ürün satmaya başladık. İzmir’deki konfeksiyon firmalarının en ağır darbeyi yaşadığı 2001 ekonomik krizinde markalaşma atağı başlattık ve rotamızı yurt dışına çevirdik. Ve bugün damatlık konusunda Avrupa’da Adimo ile aranan bir marka olmayı başardık” diyerek bugüne geliş sürecini aktardı.

Haberin Devamı

FRANSA DA VAR MOZAMBİK DE

Adimo’nun büyümesindeki en büyük kaldıraç hiç kuşkusuz ihracat. Bugün ağırlıklı Fransa, İspanya, Portekiz ve Almanya’nın ana ihracat ülkeleri olduğunu söyleyen Mustafa Tunçer, “Bunların dışında ara ara ihracat yaptığımız ülkeler de var. Bir de sürekli ihracat yaptığımız ülkeler arasında Mozambik var. Buradaki tedarikçimize sadece kendi ürünlerimizi satmakla yetinmedik. Onları İzmir’deki gelinlik üreticileriyle tanıştırdık. Bu şekilde hem biz, hem de arkadaşlarımız, Mozambik’e ihracatın yolunu açtık. Gelecek planlarımız arasında Güney Amerika var. Bunun dışında yakın coğrafyamızda gelecek yıllara damgasını vuracak olan Rusya ve İran’a da ağırlık vereceğiz” diyerek, yurt dışı pazarı hakkında bilgi verdi.

Haberin Devamı

Adem’den Adimo’ya

DAMADIN ARKADAŞLARINI DA UNUTMADI

Adimo markasıyla ağırlıklı damatlık işi yapan MGM Tekstil, damatlığa da bir kaç yan dal eklemiş durumda. Farkındalık yaratmak peşinde olduklarını anlatan Mustafa Tunçer, yan dalla ilgili şunları paylaştı: “Bugün özellikle batı ülkelerinde gelinin yanında nedimeler oluyor. Bizde de damadın yanında sağdıç gibi bir makam var. Bundan yola çıkarak gelinin nedimelerine karşın damat için de ‘best frend’ akımını başlattık. Biz damadın yakın arkadaşları için de kıyafet tasarlıyoruz. Öte yanda ‘junior’ grubunu yaptık. Damat için tasarladığımız kıyafetin aynısını erkek çocuklar içinde yapıyoruz. 2’den 16 yaşa kadar bunu yapıyoruz.”

Haberin Devamı

Adem’den Adimo’ya

BİZ DE MAAŞLI ÇALIŞANIZ

Bugün MGM Tekstil’in dümeninde ikinci kuşaktan üç kardeş bulunuyor. Aynı zamanda yönetim kurulu başkanı olan Mustafa Tunçer üretim ve ihracattan, Murat Tunçer iç piyasadan, Meltem Doğan ise insan kaynakları ve lojistikten sorumlu. Şirketin devamlılığı için ‘Aile Anayasası’ konusunda çalışma yürüttüklerini söylüyor Mustafa Tunçer. İçi dolu bir marka yarattıklarını ifade eden Tunçer, tüm kardeşlerin MGM Tekstil’in maaşlı birer çalışanı olduğuna da dikkat çekiyor.

TÜRK TEKSTİLİ İÇİN TARİHİ FIRSAT

Mustafa Tunçer, bir yandan kardeşleriyle birlikte şirketi daha da büyütmek için çalışırken, öte tarafta sivil toplum kuruluşlarında da sektörün geleceği için yoğun mesai harcıyor. EBSO Dış Giyim Eşyası Sanayi Meslek Komitesi Başkanı, EGSD’de yönetim kurulu üyesi olan Mustafa Tunçer, Türkiye’nin tekstil alanında önemli bir fırsata sahip olduğuna dikkat çekiyor. Mustafa Tunçer, şöyle diyor; “Bugün İtalya tekstilde önemli bir marka. Türkiye’nin de böyle olması mümkün. Şu an yakın coğrafyamızda 1 milyarlık nüfus var. Burada Avrupa’nın en iyi tedarikçisi olabiliriz. Kuzey Afrika’da üretim yok. Balkan ülkelerinin Avrupa Birliği nedeniyle maliyetleri çok arttı. Çin var ama bizim hızlı, kaliteli ve az ürün teslimatı gibi bir artımız var. Bu fırsatı iyi değerlendirmek lazım. Tasarıma ağırlık vermeliyiz. Özellikle KOBİ’ler tasarımın önemini iyi anlamalı. Kısa yoldan para kazanmak adına birilerini kopyalayarak bir yere varamayız. Fırsat var. Onun için tasarıma ve markalaşmaya ağırlık vermeliyiz.”

KISA KISA

* Mustafa Tunçer, şirketin misyonunu, ‘Riskte kaplumbağa tavşan hikayesindeki kaplumbağa, büyüme stratejisinde ise okyanustaki köpek balığıyız” sözleriyle aktarıyor.
* Şirketin gelecek planlarıyla ilgili Mustafa Tunçer, “Biz bir yandan yeni pazarlar bulmak için koşturacağız. Öte taraftan ise mevcut pazarımızdaki konumumuzu koruyup, büyümeyi hedefliyoruz” bilgisini paylaştı.
* Koleksiyon, tasarım ve çeşitli ince işleri kendi bünyesinde çözen MGM Tekstil, üretimini dışarıda yaptırıyor. Damatlıkta 50 bin, kabanda ise 20 bin adet gibi üretim söz konusu.
* Gelinlikte İzmir önemli bir üs. Türkiye’nin ihtiyacının yüzde 70’ni İzmir karşılıyor. Gelinlik gibi damatlıkta da İzmir iyi bir durumda. Mustafa Tunçer, İzmir’de 50’ye yakın damatlık üreticisi bulunduğunu söylüyor, ““Türkiye’deki damatlığın en az yarısı İzmir’den” diyor.

Yazarın Tüm Yazıları