Paylaş
Aile içi şiddet, geniş çerçevede “bir aile üyesinin, diğer bir aile üyesine karşı fiziksel ya da psikolojik olarak hükmetme ya da zarar vermesi” olarak tanımlanıyor. Ülkeden ülkeye, kültürden kültüre kapsam ve yaklaşım farklılıkları görülse de aile içi şiddetle mücadele etmeyen ülke yok. Avrupa Birliği tarafından gerçekleştirilmiş bir araştırmaya göre hayatları boyunca en a bir kez şiddete maruz kalmış kadınların oranı yüzde 75 gibi çok yüksek bir seviye.
Çağdaş toplumların hemen hepsinde aile içi şiddet suç kabul edilen fiiller arasında yer alıyor. Bu suçla mücadelede en büyük engellerden biri suçun bildirilme oranının düşük kalması. Şiddere maruz kalan kadınları büyük kısmı kültürel, sosyal, maddi ve benzeri nedenlerle suç duyurusunda bulunmuyorlar veya bulunmaya çekiniyorlar.
Bu engeli aşmak için atılan adımlardan biri de sivil toplum kuruluşlarının yayınladıkları, kamuoyunu aile içi şiddet konusunda bilinçlendirme kampanyaları. Aşağıda bu tür çalışmalara örnek, farklı ülkelerde yayınlanmış 20 çarpıcı iletişim kampanyasını görebilirsiniz.
1. SESSİZ KALMA
“Aile içi şiddet. Sessiz kalmak iştirak etmektir.”
Reklam Ajansı: WCIE, Paris, Fransa
2. MODA
“Aile içi şiddet hâlâ moda.”
Reklam Ajansı: TBWA\Paris, Fransa
3. GÖRDÜN MÜ?
“Gördün mü? Görmeyen pek çok kişi var. Şiddettin işaretlerini zamanında fark et.”
Reklam Ajansı: Nölck Red América / CMA América Panamá, Venezuela
4. “CHECK-IN”
“Alison Newman ofiste, eve gitmeye korkuyor.”
“Meredith Cook yol ayrımında, gidecek yeri yok.”
“Liz Tieg hayatında korkunç bir noktada. - Barbara ile birlikte.”
Reklam Ajansı: Brad, Montreal, Kanada
5. CANAVARLAR
“Haydi gizli şiddeti ihbar edelim.”
Reklam Ajansı: W Atjust, Fransa
6. BOMBA
“Ne kadar çok beklersen, taciz o kadar ölümcül olur.”
Reklam Ajansı: Cramer-Krasselt, Milwaukee, ABD
7. FARK
“Küçücük bir şey büyük fark yaratır.”
Reklam Ajansı: 1861 United, Milan, İtalya
8. KASK
“Anlat. Başka birisine. Aile içi şiddeti cesaretlendirme.”
Reklam Ajansı: FP7, Umman
9. İLK BAKIŞ
“Bazen ilk bakışta fark edemeyebilirsin. Almanya’da her dört kadından biri aile içi şiddete maruz kalıyor. Başını çevirme. Kendine ve ona yardım et.”
Reklam Ajansı: DOJO, Berlin, Almanya
10. MASALLAR
“Annem bana masal okuyordu, ta ki babam gelene dek... Kadına şiddet insan hakkı ihlalidir. İhbar et.”
Reklam Ajansı: Unitas/RNL, Santiago, Şili
11. ADIM ADIM
“Aile içi şiddet adım adım ilerler.”
Reklam Ajansı: HooperNagel, Auckland, Yeni Zelanda
12. DAVRANIŞ
“Kadına böyle davranılmaz. Çoğu erkek aynı görüşte ama pek azı ses çıkarıyor. Lütfen kendinizi duyurun. Bir erkeğin sesi, kadına karşı aşağılayıcı sosyal davranışı değiştirmekte etkili bir yoldur.”
Reklam Ajansı: Bilinki & Groggins, Providence, ABD
13. HER 5 KADINDAN BİRİ
“Her 5 kadından biri aile içi şiddet mağduru. Şimdi harekete geç.”
Reklam Ajansı: Air Brussels, Belçika
14. DAHA GÜVENLİ
“Burası onun için evden daha güvenli.”
Reklam Ajansı: DDB Şanghay, Çin
15. İÇERİSİ
“Pek çok kadın için tehlike dışarıda değil.”
Reklam Ajansı: Adler Chomski/Grey, İsrail
16. KIRIK
“- Bunu doğum günüm için verdi. - Bunu sebepsiz yere verdi.
Aile içi şiddetin mazereti olamaz. Duyarlı biri ile konuş.”
Reklam Ajansı: TBWA\RAAD Abu Dhabi, BAE
17. HAYVAN
“Her türlü hayvanla ilgileniyoruz.
Aile içi şiddet mağdurlarının %5’i ev hayvanlarının zarar görmesinden endişe ettikleri için yardım almayı geciktiriyorlar. RSPAC, Ev Hayvanı Koruma Programı sayesinde bu kadınların ev hayvanları ile ilgilenerek ihtiyaçları olan yardımı almalarına destek oluyor.”
Reklam Ajansı: The Campaign Palace Sydney, Avustralya
18. SÖZEL ŞİDDET
“Fahişe/Orospu”
“Kelimeler yaralar. Göremezsiniz ama sözlü tacizin yarası uzun yıllar geçmez. Sessiz kalarak acı çekmeyin.”
Reklam Ajansı: Y&R, Dubai, BAE
19. DÖNGÜ
“Bir kere yaşandıysa, tekrar yaşanabilir. Döngüyü başlamadan durdurun.”
Reklam Ajansı: Lowe, Singapur
20. KELİMELER
“Sözel taciz de son derece korkunç olabilir.”
Reklam Ajansı: Saatchi & Saatchi Singapur
Paylaş