Paylaş
“10 yılda 10 dünya markası” sloganıyla Kürşat Tüzmen tarafından tohumları 2003 yılında başlatılan Turquality’ye nedense ilk dönemlerde pek sıcak bakmamıştım.
Özetle “Markalaşmaya Destek Programı” diye tanımlayabileceğim Turquality’nin hangi şirketlere, hangi kriterlerle destek olacağına ilişkin kuşkularım vardı.
Hafta başında buluştuğumuz Ekonomi Bakanlığı İhracat Genel Müdür Yardımcısı Yavuz Özutku o dönemde ne kadar yanılmış olduğumu rakamlarla gösterdi.
Halen 115 firmanın 130 markası Turquality’den destekleniyor.
Kriterlere uyulup uyulmadığına bağımsız Deloitte danışmanlık şirketi karar veriyor.
Yurt dışında görüp iftihar ettiğiniz Arçelik’ten Mavi Jeans’e sayısız markanın arkasında mutlaka Turquality var.
Beş yıl süresince masraflarının yüzde 50’sini (limitsiz) karşılıyor
Turquality’nin bir altındaki Marka Programına katılan markalar ise yine beş yıl limitli destek alıyor.
20 yılını kurucusu Ayşen Zamanpur’un harika kitabi “Kaşmir Yolu” ile kutlayan Silk& Cashmere ikinci kategoride örneğin.
Yavuz Özutku’nun verdiği bilgiye göre, Turquality ve Marka programlarına dahil olan şirketler 2006 ile 2011 yılları arasında ihracatlarını yüzde 60.6 arttırmışlar.
Şimdi esas kıymetli veriye geliyorum.
Türkiye’nin kilogram başı ihracattan elde ettiği gelir 2011 yılında 1.46 dolar.
Ancak Turquality ile Marka programlarına dahil olan şirketlerde de gelir kilogram başı 2.15 dolar.
Yavuz Özutku, Almanya’da bu rakamın kilogram başı 4 dolar, Japonya’da 3,5 dolar, Güney Kore’de ise 3 dolar olduğunu söylüyor.
“2023 yılında ihracatta 500 milyar hedefini tutturmak için bizim de 4 dolara ulaşmamız gerek” diyor.
4 dolara ulaşmanın tek yolu katma değeri katlayan tasarım.
Özutku “Hem Doğu’dan hem Batı’dan beslenen bu topraklarda tasarım ışığı var. Bu ışığı ortaya çıkartmak istiyoruz” diye konuşuyor.
İki yılda bir verilen “Design Turkey” ödülleri de tam bu amaçla oluşturulmuş.
Tasarım farkındalığını arttırmak.
“Design Turkey” ile ilgili ayrıntılı bilgiyi Özutku ile birlikte sohbete katılan diğer bir isim Endüstriyel Tasarımcılar Meslek Kuruluşu ETMK’nın Genel Merkez Başkanı Ayberk Yağız anlatıyor.
Ekonomi Bakanlığı, TİM ve ETMK’nın işbirliğiyle endüstriyel ürünlerde rekabetimizi artıracak tasarımlar 6 yıldan beri ödüllendiriliyor.
“Design Turkey”nin bu yıl üçüncüsü yapılıyor.
30 Kasım’da Haliç Kongre Merkezi’nde yapılacak ödüller için 521 ürün için başvuru yapılmış.
Ayberk Yağız, ödüllerin “iyi tasarım”, “üstün tasarım”, “kavramsal tasarım” gibi kategorilere ayrıldığını söylüyor.
“Design Turkey” ödüllü tasarımlar hem yurt içinde, hem dışarıda satışları etkileyen önemli bir faktörmüş.
Örneğin Vestel’in no-frost buzdolabı 2010 yılında Design Turkey, “üstün tasarım” ödülünü aldıktan sonra satışlarında ciddi bir artış olmuş.
Bu arada yanlış anlama olmasın sakın.
Turquality’ye sadece endüstriyel ürünler için değil her sektörde başvurmak mümkün.
Gastronomi sektöründen ve sağlık sektörlerinden başvuruların geldiğini belirten Yavuz Özutku’nun verdiği bilgiye göre, Londra’da Piccadilly Meydanı’na yakın ilk dükkanını açan Kahve Dünyası Turquality’nin desteğinden yararlanmış.
Göztepe Parkı’na Dubai’vari havuz
GÜN geçmiyor ki posta kutuma İstanbul ile ilgili bir “SOS” mesajı düşmesin.
Bir “imdat çığlığı”da Göztepe Parkı için.
Yaklaşık 4 yıl önce parkı düzenleyerek, güzelleştiren İBB aradan bu kadar kısa bir zaman geçmiş olmasına rağmen “alt yapı” diye parkın altını üstüne getirdi.
Parkın müdavimleri parkın 30-40 yıllık ağaçlarının kesildiğini dehşetle fark etmişler.
Anadolu yakasındaki İBB Park ve Bahçeler Müdürlüğü’ne başvurunca kesilen ağaçların yerine parka ışıklı “kuru bir havuz” yapılacağını öğrenmişler.
Yazık Göztepe Parkı o haliyle o kadar güzeldi ki.
Niye yeşilin yerine bol ışıklı bir beton parçası anlamak mümkün değil.
Paylaş