100 bin ortaklı Tariş dünya markası oluyor

BENİM gibi zeytinyağı tutkunu iseniz, son zamanlarda market raflarında Tariş markasının ne kadar çoğaldığını ve çeşitlendiğini mutlaka farketmişsinizdir.

Nitekim elimdeki verilere göre, Tariş zeytinyağının Türkiye genelinde marketlerdeki payı, eylül ayında yüzde 19.9'dan aralık ayında yüzde 28.9'a fırlamış.

87 yıllık bir geçmişi olan Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Birliği'nin gözle görülür atılımının hikayesini dinlemek için dün İzmir yollarına düştük.

Tariş 1915'te kurulmuş. Bugün 100 bine yakın Egeli üretici ortağı var.

Kooperatif 2000 yılında özerkbir yapıya kavuşunca yeniden yapılanma projesini hayata geçiriyor.

Projenin başını Zeytin ve Zeytinyağı Birliği çekiyor.

Günümüzde atılım demek, pazarlama teknikleri demek elbet.

İşte bu yüzden bir yıl önce Tariş Zeytin A.Ş. kuruluyor ve başına Genel Müdür FatihCenikli ile birlikte profesyonel bir ekip getiriliyor.

Kooperatiflerin de kárlı ticari yapılara dönüşebileceğini kanıtlamak Tariş Zeytin A.Ş.'e düşüyor.

Tariş Zeytin A.Ş.'nin öncelikli hedefi iç piyasayı canlandırmak ama vizyonu Türkiye ile sınırlı değil.

Mesela zeytinyağını daha birkaç yıl önce keşfeden Japonya'ya geçtiğimiz günlerde önemli bir sevkiyat yapılmış.

Suşiyi dünyaya sevdiren Japonların, Akdeniz mutfağı ve dolayısıyla zeytinyağıyla tanışmasında Tariş'in de önemli katkısı olacak kuşkusuz.

Tariş ürünleri ayrıca Norveç, Rusya, Güney Afrika'ya gönderilmiş. Tariş GenelMüdürü Cahit Çetin dün "Tariş'in bir kara delik olmadığını,Türk çiftçisinin dünyaya açılabiliceğini gösterdik" diyor.

Tariş, dünya markası olma yolunda internetin nimetlerinden de faydalanıyor.

Web sitesi www.tariszeytin.com.tr hem Türkçe, hem İngilizce hizmet veriyor.

Bu adresteki sanal mağazada, şişeleme, tasarım gibi farklılıklarıyla öne çıkan ürünler doğrudan tüketiciye pazarlanıyor.

Tariş Zeytin A.Ş., ayrıca bayilerle iletişimi de sanal ortamda sağlayabiliyor.

Dış Ticaret Müsteşarlığı'nın ‘‘Zeytinyağı Araştırma Raporu’’na göre, zeytinyağında dünyadaki payımız yüzde 7.2.

İspanya, İtalya, Yunanistan'dan sonra dördüncüyüz.

Kimi zaman Tunus'tan sonra beşinci sıraya düşüyoruz.

Sıralamanın değişmesi için tek umut, üretim teknolojisini de modernleştiren Tariş'in bu atılımının uzun soluklu olması gibi görünüyor.

Hasan Tahsin'in kurşunu kadar önemli

TARİŞ Yönetim Kurulu Başkanı Cahit Çetin'e Tarişbank'ın akıbetini soruyoruz. Çetin, ‘‘Tarişbank'ın kurulması en az Hasan Tahsin'in kurşunu kadar önemlidir’’ diyor.

1913'te Osmanlı fermanıyla, çiftçiyi tüccar kredisinden kurtarmak için kurulan banka 9 Temmuz 2001'de fona devredilmiş. Son durum şöyle: BDDK, bankanın sermaye arttırmasını istiyor. Ancak, IMF programı çerçevesinde birliklerin sermaye aktarmaları mümkün değil. Yani, Tarişbank, BDDK ile Hazine arasında sıkışıp kalmış.

Peki Çözüm ne? Çetin, ‘‘Bir kültür mirası olan bankayı cami avlusuna bırakacak değiliz'' diyor.

Ortaya atılan çözümlerden biri bankaya ortak bulunması. Hollanda Rabbobank bir ara bankayla ilgilenmiş. Tariş'in önerisi ise ciroları 2.5 katrilyonu bulan Türkiye'deki 16 birliğin işlemlerini Tarişbank üzerinden geçirmeleri.

Bizim İzmir'de olduğumuz saatlerde Tariş Genel Müdürü Ayhan Özer Ankara'da bunları görüşüyordu.

Silk and Cashmere markası İsviçre'de

8 Mart'ın üzerinden tam bir hafta geçmiş olsa da, editörüm Vahap Munyar ‘‘Yine bir kadın hikayesi mi’’ diye bir kaşını yukarı kaldırsa da işkadını Ayşen Zamanpur'ın yeni bir başarısına değinmek istiyorum.

Ayşen Zamanpur, Silk and Cashmere markasını üreten Fabeks Dış Ticaret Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı.

Kaşmiri Türkiye'ye tanıtan markanın arkasındaki kadın.

Zamanpur, İsviçre'de üçüncü dükkanını açma heyecanı içersinde.

‘‘Dokuz yıldan beri İsviçre'deyiz. Silk and Cashmere markası artık tanındı. Bu yüzden bu ay sonunda üçüncü mağazamızı açıyoruz’’ diyor.

Daha önce Boğaziçi Üniversitesi, Uluslararası Girişimci Yarışması. NTV, Milli Produktivite Merkezi. Dünya Gazetesi, Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu'ndan ‘‘başarılı girişimci’’ ödülü alan Zamanpur, en son Rotary Klübünden aynı ödülü almış.

Merak ediyorsanız, Ayşen Zamanpur'un başarısının sırlarından bir tanesi de internet.

1997 yılından beri internet üzerinden satış yapan Silk and Cashmere'e Ekvator'dan Singapur'a hediye siparişi geliyormuş.
Yazarın Tüm Yazıları