Türk lokumu Hadise’yle Eurovision’a gidecek, pazar 250 milyon dolar olacak
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
YILIK üretimi 60 bin tona ulaşan Türk lokumu, Eurovision’da Türkiye’yi temsil edecek Hadise’yle 250 milyon doları yakalamayı hedefliyor. 100 farklı çeşitle, 1000’den fazla firmanın rekabet ettiği pazarda, TRT’yle anlaşan Lokumcu Altınay, Eurovision’da Afyon’un ünlü Sultan lokumunu izleyicilere bedava dağıtacak.
1777 yılında Ali Muhiddin Hacı Bekir’in Sirkeci’deki küçük atölyesinde başlayan, bugün yılda 60 bin tonluk üretimiyle dünyaya yayılan Türk lokumu, önümüzdeki cumartesi gecesi 54’ncü Eurovision şarkı yarışmasında Türkiye’yi temsil edecek olan Hadise’yle 250 milyon doları yakalamayı hedefliyor. Çifte kavrulmuşundan kaymaklısına, Antep fıstıklısından altın parçalısına, safranlısından çikolata soslusuna kadar 100 farklı çeşitle, binden fazla firmanın rekabet ettiği pazarda, TRT’yle anlaşan Lokumcu İrfan Altınay, Eurovision şarkı yarışmasında Afyon’un ünlü Sultan lokumunu, izleyicilere bedava dağıtacak. Afyon’un asırlık lokumcusu Akkent de, altın parçalı ve kaplamalı Sultan lokumlarıyla jet sosyetenin kapısını aralıyor.
Charles-Diana düğünü
Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın görüştüğü Lokumcu Altınay, bu girişimiyle sadece kendi firmasının değil aynı zamanda tüm Türk lokumunun da tanıtımının yapılacağına dikkat çekiyor. Altınay, "Benzer uygulamayı daha önce 1981 yılında yapmıştık. O zaman, Prens Charles ile Leydi Diana’nın düğününde, 5 bin kutu Afyon lokumunun dağıtılmasını sağlamıştık. Bu firmamıza İngiltere ve Amerika’dan toplu siparişlerin akmasını, noel sepetlerine kadar girmesine yol açmış, ürünlerimizin bir anda Diana lokumu diye anılmasına yol açmıştı. Hadise’yle birlikte aynı sonucu Moskova’dan da bekliyoruz" dedi.
233 yıllık tat
Türk lokumunun Ali Muhiddin Hacı Bekir’le başlayan 233 yıllık serüveni, 1777 yılına kadar uzanıyor. İstanbul Bahçekapı’daki dükkanında lokum, akide gibi şekerlemeleri üretip satan Hacı Bekir’in lokumlarından bugüne kadar 10 padişah ve 10 Cumhurbaşkanı tatma imkanı buldu. İlk yıllarda un, bal ve pekmezi karıştırarak üretim yapan Hacı Bekir’in lokumlarında, 1800’lü yılların başında unun yerini nişasta, bal ve pekmezin yerini de şeker aldı. Türk lokumunun yurtdışında ’Türk Zevki’ anlamına gelen Turkish Delight olarak anılmasının nedeni de, 19’uncu yüzyıla kadar dayanıyor. Bu da, lokumun tadı, damağında kalan İngilizler’den kaynaklanıyor. O dönemde adı lokum değil, ağızdan mideye rahatça giden ’rahat ul hulkum’muş. Hulkumun telaffuzunda zorlanan İngilizler, çareyi Türk zevki yani ’Turkish Delight’ demekte bulmuş. Hulkum da zamanla halk arasında lokuma dönüşmüş.
15 milyon dolarlık ihracat geliri var
Uluslararası pazarlarda Yunanlılar’ın ’lokumi’si, Güney Kıbrıslılar’ın da Geroskipu’yla rekabet ettiği Türk lokumunun yıllık üretimi 60 bin tonu buluyor.
230 milyon dolarlık pazarda ihracatın aldığı pay 15 milyon doları aşamıyor. Bu da, yurtdışında pazarlama ve dağıtımına yeterince önem verilmemesinden kaynaklanıyor.
Aydın’ın sabuniye lokumundan, Safranbolu’nun safranlı lokumuna, Afyon’un kaymaklı lokumundan, Konya’nın çifte kavrulmuşuna kadar farklı damak tatlarına uygun lokumların tahinli, çilekli, elmalı, muzlu ve portakallısı da üretiliyor.
Türkiye’de lokum en fazla Afyon, Safranbolu, Konya ve Adana’nın yanı sıra İstanbul, İzmir, Ankara ve Aydın’da üretiliyor.
Günümüzde klasik tatların yanı sıra naneli, zencefilli, vanilyalı, çikolata sosluları da üretiliyor.
Altın parçalarıyla jet sosyeteye girdi
AFYON’un asırlık lokumcusu Akkent’te, altın parçalarıyla Sultan lokumlarının jet sosyeteye girmesini sağladı. Sultan lokumlarının altın parçaları içeren ve üzeri altın kaplamalı olmak üzere iki farklı çeşidini üreten firmanın Golden Turkish Delight adıyla abanoz ağacından yapılmış ambalajlarda pazarladığı bu ürün, 150-250 TL arasında satılıyor. Ultra lüks otellerin yanı sıra başta Dubai, İsviçre, Londra ve New York olmak üzere bir çok ünlü mağazaların çikolata raflarını da dolduruyor.
Lokum tanıtımına Madonna katkısı
İNGİLİZ veliahtı Prens Charles ve Lady Diana’nın düğünde dağıtılan lokumların yanı sıra, 2005 yılında gösterime giren Narnia Günlükleri adlı film de Türk lokumuna olan talebin artmasını sağladı. Geçtiğimiz yıl ise Türk lokumunun tanıtımında Madonna önemli rol oynadı. Madonna, son albümü "Hard Candy"deki ’Candy Shop’ adlı şarkısında "I’ve got Turkish delight baby and so much more..." yani "Bende Türk lokumu ve dahası var bebeğim..." dizelerine yer vermesi de lokuma yurt dışından talebi artırdı.