GEÇEN yıl limonatayı ambalajlayıp, market raflarına girmesini sağlayan meşrubatçılar, 1 milyar dolarlık soğuk içecek pazarından yüzde 8 pay almayı başardı.
Limonatanın 80 milyon TL’ye ulaşması, Uludağ’ın ardından Aroma, Dimes, Tamek, Pınar, Exotic, Persan ve Doğanay’ın da üretime geçmesini sağladı. Marka sayısı 25’i, yıllık tüketim 15 milyon litreyi buldu.
PASTAHANE ve kafeteryaların klasik içeceği limonatayı geçen yıl ambalajlayıp, market raflarına koyan gazoz ve maden suyu üreticisi Uludağ, bir yıl gibi kısa sürede soğuk içecek pazarının karışmasına yol açtı. Ambalajlı limonatanın 80 milyon TL’lik pazar hacmine ulaşması, Uludağ’ın ardından Aroma, Dimes, Tamek, Pınar, Exotic gibi meyve suyu ve Persan, Doğanay gibi sirke üreticilerinin de iştahını kabarttı. Marka sayısının 25’i, yıllık tüketimin de 15 milyon litreyi bulduğu limonatada rekabet, şimdi naneli, zencefilli ve şekersizle daha da kızıştı.
Kızıl’a yönelen soru
Türkiye’nin klasik tatları arasında yer alan limonatanın şişelenme öyküsü, bir dost sohbeti sırasında gazoz ve maden suyu üreticisi Uludağ’ın Genel Müdür Yardımcısı Ömer Kızıl’a yöneltilen bir soruyla başladı. Kızıl’a yöneltilen bu "limonatayı neden kimse şişelemeyi düşünmüyor?" sorusu, bir yıl gibi kısa sürede limonatanın soğuk içecekler pazarında ayrı bir kategori olarak yer almasını sağladı.
Hedef 300 milyon TL
Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, sıcak yaz aylarında hızla artan talep, Uludağ’ın klasik limonatanın ardından şekersiz limonatayı da piyasaya sürmesine yol açarken, Tamek’in naneli, Exotic’in de zencefilli limonatayla rekabete katılmasına neden oldu. Doğanay’ın da limonatayı yüzde 100 meyve suyu kategorisine sokmak için çalışmalara ağırlık verdiği pazara, son olarak meyve suyu üreticisi Dimes de katıldı. Dimes, buzlu çayın ardından limonatayı da ürün yelpazesine ekledi. Bir yıl içinde 80 milyon TL’lik hacme ulaşan ambalajlı limonatanın gazlı içecekler ve meyve suyu pazarından alacağı payın bu yıl sonunda 300 milyon TL’ye ulaşmasının hedeflendiğini söyleyen Doğanay Ticaret Müdürü Halil Aydın, "Önümüzdeki 5 yıl, sektörde en hızlı büyüyen katagori limonata olacak" dedi.
Dengeleri bozdu
Toplam 750 milyon litre tüketimin gerçekleştiği meyve suyu pazarından geçtiğimiz yıl yüzde 70 pay alan şeftali, vişne, kayısı gibi meyve sularının bu yıl piyasaya yeni sürülen tatlarla birlikte payında önemli oranda gerileme yaşandığına dikkat çeken Meyvesuyu Endüstri Derneği’nin (MEYED) Genel Sekreteri Ebru Akdağ, "Bu üç ürünün payı, yüzde 55’e kadar geriledi. Başta limonata olmak üzere yeni karışımlarda ise hızlı bir artış yaşanıyor. Limonatanın gazlı içecekler katagorisindeki payı, yüzde 68.5 oranında artarken aynı ürünün meyve suyu kategorisindeki payında ise yüzde 283 oranında büyüme kaydedildi" diye konuştu.
Uludağ, 493 deneme yaptı
LİMONATAYI geleneksel tadıyla tüketiciye sunmayı amaçlayan üreticiler, bu lezzeti yakalayabilmek için de birbirleri ile rekabet ediyor. Bunlar arasında Uludağ, piyasaya sürdüğü limonatanın tadını, 493 farklı denemenin ardından oluştururken, Aroma da ürettiği limonatanın tüketici damak tadına uygun olup olmadığına anket sonuçlarıyla karar verdi.
Nilüfer Gazozu’yla başladı
TÜRKİYE’de meşrubatın ilk üretimi 19’ncu yüzyılın sonunda Sultan 2’nci Abdülhamit döneminde gazozhanenin açılmasıyla başladı. Osmanlı döneminin ilk maden suyu işletme imtiyazını 1912’de Sultan Mehmed Reşat’tan alan Keşişdağı Madensuyu işletmesini kiralayan Mehmet Hakkı Erbak, 1930’da Nilüfer Gazoz fabrikasını kurdu. Ardından, Ankara, Olimpos, Çamlıca gibi markalar oluştu. O yıllarda doğal maden suyuna şeker şurubu eklenerek üretilen gazlı gazoz üretimine daha sonra İstanbul’daki Kocataş Memba Suyu tesisleri de katıldı. Bu tesislerde "Cool Kola Koka" ismiyle ilk Türk meşrubatı üretildi. O dönem, Türkiye’de karamel üretim teknolojisi kullanılmadığı için içenlerin dudaklarında iz bırakıyordu. Nur Kola, Katibim Kola’nın ardından 1964 yılının Ağustosayında Pepsi-Cola, 2 ay sonra da Coca-Colaüretilme başladı.