Káğıtlar dörde katlandı, 300 milyon dolar tuvalete girdi
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
TUVALET káğıdı pazarında pudralı, çiçek kokulu, çiçek desenli yarış, şimdi de ’4 katlı’ya yöneldi. Hayat Kimya, 300 milyon dolarlık tuvalet káğıdı pazarında, ’4 katlı’ ürünüyle iddiasını artırdı. Tuvalet káğıtlarının tüm temizlik kağıdı pazarındaki payı yüzde 60’a yükseldi.
500 milyon dolarlık temizlik kağıdı pazarından aldığı pay, yüzde 60’a ulaşan 300 milyon dolarlık tuvalet káğıdında rekabet, iyice ’kat’landı. İpek Káğıt, pudra kokan ve renkli desenler içeren yeni Selpak’ları piyasaya sürerken, pazarın yeni oyuncularından Hayat Kimya da, tuvalet káğıdında kat sayısını dörde çıkardı. Hayat Kimya, hijyen faktörünü ön planda tutarak, 4 katlı Papia ile pazardan aldığı payı artırmaya çalışırken, İtalyan Sofidel’de çiçek kokan tuvalet kağıtlarıyla, Toprak Káğıt ise çiçek desenli tuvalet káğıtlarıyla kızışan rekabette, yerlerini aldılar.
YÜZDE 7 KÜÇÜLMÜŞTÜ: 2006 yılında yüzde 7 küçülme yaşayan temizlik kağıdı sektörü, tuvalet káğıtlarında yaşanan yoğun rekabet sonucunda yeniden büyüme ivmesi kazandı. Şu anda 500 milyon dolarlık hacme ulaşan temizlik kağıdı sektöründe, tuvalet káğıtlarının oynadığı rol ise giderek büyüyor. Hayat Kimya yeni girdiği pazarda, aldığı payı artırmak için 3 katlı tuvalet káğıtlarından sonra, bu kez kat sayısını dörde çıkardı. Hayat Kimya’nın kat sayısında gösterdiği bu atağa, pazarın lideri İpek Káğıt, pudra kokan desenli, Sofidel de papatya kokulu ve desenli ürünlerle yanıt verdi.
600 MİLYON RULO ÜRETİM: Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, tuvalet káğıdı sektöründe faaliyet gösteren firmalar, tüketimi artırmak için artık suya dayanıklılığın yanı sıra hijyene de ağırlık veriyor. Fiyat politikalarında, uzunluk, yumuşaklık ve paket içindeki rulo sayısı ve ’kat’ miktarı etkili oluyor. İpek Káğıt’ın Selpak, Solo ve Silen’le, Hayat Kimya’nın Papia, Familia ve Teno’yla, Toprak Káğıt’ın Gala, Roza ve Nova’yla, Viking’in Lily ve Senso’yla, Sofidel’in Regina, Yummy ve Temis markalarıyla rekabet ettiği pazarda, hemen hemen tüm zincir marketlerin de kendi markalarıyla ürettirdiği tuvalet káğıdı bulunuyor. Tüm bunlar, yılık üretimin, 600 milyon ruloya ulaşmasını sağlıyor. Yeni teknolojiyi kullanan sektörde, el değmeden üretimin gerçekleştirilmesi, hijyen açısından da önemli bir özellik oluşturuyor. Tüm bunların yanı sıra yumuşaklık, suya dayanıklılık, kolay koparılma, katların birbirinden rahat ayrılması gibi özellikler tuvalet káğıdının kalitesini belirleyen özellikler arasında gösteriliyor.
EMME KAPASİTESİ ÖNEMLİ: Viking’in 2003 yılında, Hayat Kimya’nın da 2006 yılında 3 katlı tuvalet káğıdını piyasaya sunmasıyla kızışan rekabeti, çiçek ve pudra kokulu, desenli ürünler daha da artırdı. Yumuşak ve dayanıklığın yanı sıra fiyatın da önemli rol oynadığı pazarda, artık hijyen ön plana çıktı. Káğıdın daha fazla sıvıyı emme kapasitesinin artırılması üretici firmaların en temel hedefi haline geldi. Avrupa başta olmak üzere, gelişmiş ülkelerde 3 katlı ürünler, daha şimdiden pazar hakimiyetini ele geçirmiş durumda. Bu ülkelerde, tek ve çift katlı ürünlerin aldığı pay ise hızla geriliyor.
Sektöre 5 büyük şirket hakim
500 milyon dolarlık temizlik káğıdı sektöründen yüzde 60 pay alan tuvalet kağıtlarını, kutu mendil, peçete ve havlular izliyor.
Pazarda, İpek Káğıt, Hayat Kimya, Viking, Toprak ve Sofidel gibi büyük ölçekli kuruluşların yanı sıra, sadece ürün imalatı gerçekleştiren, değişik kapasitelerde, ürünlerini genelde yerel olarak pazarlayan 50’den fazla irili ufaklı üretici kuruluşda bulunuyor.
İpek Káğıt yüzde 50’lik payla pazarın liderliğini elinde bulundururken, Hayat Kimya’nın yüzde 20, Viking’in yüzde 13 payı var. Kalan payı da Toprak ve Sofidel paylaşıyor.
Kat sayısının artmasının sağlık açısından önemi var
TUVALET káğıdında kat sayısının artması özellikle Türkiye gibi ıslak kullanımın yaygın olduğu ülkelerde tüketicilere büyük rahatlık ve güven sağlıyor. Kat adedi arttıkça káğıt suyla temasında daha fazla dayanıklılık kazanıyor. Dolayısıyla dağılma ve ele yapışma yaşanmıyor. Bunun hijyen ve sağlık açısından önemli olduğunu vurgulayan üretici firmalar tuvalet temizliği sırasında ele geçen mikroorganizmaların tifo, paratifo, hepatit gibi hastalıklara ve barsak enfeksiyonuna, özellikle çocuklarda tehlikeli ishale yol açtığını söylüyorlar.
Dolgun olunca uzun koparmaya gerek yok
Tek ya da çift katlı tuvalet káğıtlarının kullanımı sırasında yeterli dolgunluğa erişilinceye kadar koparmaya devam edilmesi, rulonun daha kısa sürede bitmesine yol açıyor.
Bunun sonucunda, ekonomik görünen bu ürünler, kullanım sırasında ise daha fazla tüketime neden oluyor.
Üretici firmalar her bir katın uzunluğu dikkate alınarak hesaplama yapılması gerektiğini vurguluyor.
Böyle hesaplandığında 3 ya da 4 katlı tuvalet káğıtlarının tek ya da çift katlı ürünlere oranla daha az tüketildiği görüşü savunuluyor.
Her dört evden birinde kullanılıyor
Türkiye’de tuvalet káğıdı tüketen hane sayısı, sadece yüzde 25’ler seviyesinde bulunuyor.
Kişi başı yıllık tuvalet káğıdı tüketimi ise 7 rulo olarak gerçekleşiyor.
Oysa, Avrupa’da kişi başı tüketim 77 ruloya kadar çıkıyor.
Türkiye’de tuvalet káğıdı kullanıcı sayısının doyuma ulaşmamış olması, yerli yabancı firmaların da iştahını kabartıyor.
37 yıl önce tanıştık
BATI ülkelerinde tuvalet káğıdı kullanımı 19’ncu yüzyıla kadar uzanıyor. Fabrikasyon olarak ilk üretim 1857 yılında Amerika’da Joseph Cattey tarafından gerçekleştirildi. 1880 yılından itibaren rulo halinde sarılarak satılmaya başlandı. Türkiye’de ise ilk tuvalet káğıdı üretimi 1970 yılında Eczacıbaşı Topluluğu’na ait İpek Káğıt tarafından yapıldı. Selpak, mendil kategorisine adını veren marka oldu. Tuvalet káğıdı sektörüne ikinci ürünü sunan Toprak Káğıt, 1981 yılında faaliyete başlarken, Viking Káğıt, 1997 yılında tuvalet káğıdı üretimine soyundu. İtalyan Sofidel, 2004 yılının ekim ayında Dentaş Káğıt’ı satın alarak Türkiye pazarına girdi. Hayat Kimya’da tuvalet káğıdı pazarına ilk ürününü 2006’dan itibaren pazara sundu.