YAPILAN tüm uyarılara rağmen "uygulamada hata yok" diyen İSKİ, yıllar sonra yaptığı yanlışın farkına varınca, faturayı yine aboneye çıkartabiliyor.
Abonenin yanlışın düzeltilmesi için daha önce yaptığı tüm başvurular ise göz ardı edilebiliyor. Bu da, İSKİ’nin konutlarda kullanılan ile bahçe ve kalorifer tesisatlarında kullanılan suya farklı tarife uygulamasından kaynaklanıyor.
YILLAR sonra İSKİ’nin fatura şokuyla karşılaşmak istenmiyorsa, mutlaka işin sağlam kazığa bağlanması gerekiyor. Aksi taktirde, yapılan tüm uyarılara rağmen "uygulamada hata yok" diyen İSKİ, yıllar sonra yaptığı yanlışın farkına varabiliyor ve faturayı her zaman olduğu gibi yine aboneye çıkartabiliyor. Abonenin yanlışın düzeltilmesi için o güne kadar yaptığı tüm başvuruları göz ardı eden İSKİ, hatadan kaynaklanan kaybın tamamını aboneye yüklüyor. Bu da, İSKİ’nin konutlarda kullanılan ile bahçe ve kalorifer tesisatlarında kullanılan suya farklı tarife uygulamasından kaynaklanıyor. Arkadaşımız Meltem Kara’nın yaptığı araştırmaya göre, kalorifer sistemleri ile bahçe sulamada kullanılan suyun metreküpünü 1.13 YTL üzerinden hesaplarken, musluklardan akan suyun metreküpüne 1.7 YTL üzerinden tarife uyguluyor. Şayet tüketilen su miktarı 30 metreküpü aşarsa bu kez metreküp fiyatı 3.39 YTL’ye çıkıyor.
YANLIŞ YOK: İSKİ’nin konutlara uyguladığı bu farklı tarifeler de zaman zaman abonelerle sorun yaşanmasına neden olabiliyor. 2002 yılında yapılan abonelik işlemleri sırasında Sinanoba’daki Emlak Konut’un A 48 Bloğu, sadece kalorifer tesisatı abonesi olarak kaydedilmiş. Bunun farkına varan blok yönetimi de, her hangi bir sorun yaşamamak için 25 Ağustos 2002 tarihinde İSKİ’ye bir dilekçeyle başvurarak, hatanın düzeltilmesini talep etmiş. Yapılan bu başvuruda, "Hatanın düzeltilmesi için kurumunuzun göndereceği uzmanlar da bu suyun asla kalorifer suyu ya da çim sulama suyu olmadığını, evlerimizde kullandığımız su olduğunu derhal farkedeceğini ve gerekeni yapacağına inancımız tamdır" diyerek inceleme yapılmasını talep etmiş. İSKİ’nin bu başvuruya 10 Eylül 2002 tarihinde yanıt vermiş. İSKİ’nin yanıtında, "Kayıtlı mukaveleye ait yapılan tetkikler, hem bağlı bulunduğumuz Avcılar Şube Müdürlüğü’nce hem de Aksaray Yüksek Tüketim Müdürlüğü’nce yerinde incelenmiştir. Yapılan incelemede, mevcut binanızda 36 daire bulunduğu ve sayaç işaretinizin 445 metreküpte olduğu, sayacın normal ilerlediği tespit edilmiştir. Yüksek Tüketim Şube Müdürlüğü’nce tüketimlerinizin normal ilerlediği gözlenmiş olup, bu durumda sayaçtan geçen su için İski’nin yapacağı herhangi bir işlem bulunmamaktadır. Ayrıca sayacın eşanjör (ısıtma-soğutma sistemi) suyu olduğu, evlerinizde kullanılan su olmadığı da tespit edilmiştir" denilmiş.
ŞOK FATURA: 5 yıl boyunca İSKİ’nin düzenlediği faturalar üzerinden ödeme yapılmış. Ancak, 9 Mayıs 2007 tarihinde hatayı farkeden İSKİ, bu kez yeni bir düzenlemeye gitmiş. Blok yönetimine, 2 bin 41 YTL’si geçmiş döneme ait olmak üzere toplam 6 bin 336 YTL’lik şok fatura çıkartmış. Bu şok faturaya gerekçe olarak da, kalorifer suyu ile dairelerde kullanılan suyun tarife farkından kaynaklandığı gösterilmiş. Açıklamada, "İtiraza konu olan binanın ısınma ihtiyacının karşılanması için kurulmuş olan kalorifer tesisatında oluşan olası buharlaşma veya başka sebeblerden kaybolabilecek suyun takviyesi maksadı ile yapılmış olup; hizmet bedeli ve tüketim bedeli kalorifer suyu tarifesinden hesaplanmıştır. Ancak yapılan tespitte bu mukavele ile binada bulunan bağımsız bölümlerde sıcak su olarak da kullanıldığı tespit edilmiştir" ibaresine yer verilmiş. Blok yönetiminin yaptığı başvuru üzerine sorunla ilgili olarak İSKİ yetkilileriyle görüştük. İSKİ yetkilileri, "Kalorifer suyu ile dairelerde kullanılan su birim fiyatları farklı. Bu nedenle uygulamada eşitlik sağlamak ve idare kaybını önlenmek için gerekli düzeltmeler yapılmıştır. Kalorifer suyu konut suyundan ucuzdur. Yapılan tahakkuklar, 23 Aralık 2005 ile 29 Mart 2007 tarihleri arasındaki dönem itiraza alınmış ve bu döneme ait itiraz faturası tahakkuk ettirilmiştir" denildi.