VİSA’nın paywave, Mastercard’ın paypass (öde geç) adıyla geliştirdiği temassız kart sistemini mevcut kredi kartlarına adapte eden bankalar, bu yolla bozuk para gerektiren işlemleri kredi kartlarına kaydırma yoluna gidiyor.
Şu anda, belediye otobüsü, taksi, deniz motor ve otobüs turnikeleri, sinema gişeleri, gazete bayilerinde kullanılan bu sistem, kısa süre içinde metro, dolmuş ve minibüslere de yayılacak.
ZİRAAT Bankası’nın Türkiye’de ilk kez otoyol gişelerinde başlattığı Kartlı Geçiş Sistemi’nin (KGS) kısa sürede başarılı olması, bankaların uygulamayı yaygınlaştırmasını sağladı. Visa’nın paywave, Mastercard’ın da paypass (öde geç) adıyla geliştirdiği temassız kart sistemini mevcut kredi kartlarına adapte eden bankalar, bu yolla bozuk para gerektiren işlemleri de kredi kartlarına kaydırma yoluna gidiyor.
Bunun sonucunda, Garanti Bankası’nın Bonus Trink, İş Bankası’nın Maximum Aktif, Bank Asya’nın Dıt, Denizbank’ın Sea and Miles kartlarıyla artık belediye otobüslerinden taksilere, deniz motorlarından market alışverişlerine, sinema biletinden deniz otobüsü turnikelerine, fast food zincirlerinden gazete bayilerine kadar bir çok farklı alanda, şifre girip, imza atmaya gerek kalmadan kredi kartıyla ödeme yapılabiliyor. Bunun için kartı POS cihazına uzaktan göstermek yeterli oluyor. Kapsamı genişliyor
Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, kısa süre içinde kapsamına metro, tren, dolmuş ve minibüslerin de dahil olacağı bu sistemde, işlem süresi yarım saniyenin altına kadar iniyor. Pratik ve hızlı kullanım imkanı sağlamak ve küçük alışverişlerde nakite alternatif oluşturmak için geliştirilen temassız kart teknolojisi, 35 YTL’ye kadar yapılan tüm işlemlerde kasa kuyruklarında beklemeden, metro, deniz ve belediye otobüslerinde bilet almak, taksilerde nakit ödeme yapmak zorunda kalmadan, ödeme yapılmasını sağlıyor. Böylece, POS cihazına çip veya manyetik şeridi okutmaya, slip imzalamaya gerek kalmıyor. Kartın sadece cihaza gösterilmesiyle ödemenin yapılması sağlanıyor. Sistemin, yaygınlaşmasıyla birlikte bozuk para taşımaya da gerek kalmayacak. Ancak, bu uygulamanın şifre ve imza zorunluluğu getirmemesi, çalıntı ve kayıp kart kullanımını artırma tehlikesini de beraberinde getiriyor. Bunda da temassız kullanımın 35 YTL’ye sınırlandırılması, çalıntı ve kayıp kartla yapılacak harcamaların boyutunu da kısıtlamış oluyor. Harcamanın 35 YTL’yi aşması durumunda, normal kredi kartlarında olduğu gibi şifre girme zorunluluğu bulunuyor. Kredi kartını alışılmış formundan çıkartarak yeni bir kullanım alanı yaratan bankalar, bu kartların taksilerde de kullanımını sağlıyor. Şu anda Mastercard, İstanbul’daki taksilere ücretsiz olarak GPRS’li POS cihazları dağıtımına başladı. Bu cihazlar sayesinde, Garanti Bankası’nın Bonus Trink ve Bank Asya’nın Dıt kartıyla taksi ücretleri ödenebiliyor. Ayrıca, Kahraman Maraş, Samsun ve Çanakkale’deki belediye otobüslerinde akbil gibi kullanma imkanı sağlanıyor. Visa’yla anlaşmalı olan Denizbank’ın Sea and Miles kartı, İDO’ya bağlı deniz otobüsleri turnikelerinde kullanılabiliyor. İş Bankası’nın Maximum Aktif kartı da bazı sinema, kitapevi, mağaza, kafeterya ve fast-food restoran zincirlerinde kullanılabiliyor.