Japonya’dan ödüller

Geçen hafta JOOP “Japan Olive Oil Prize” (Japon Zeytinyağı Ödülleri) verildi. Vaktim vardı, online ödül törenini izledim.

Haberin Devamı

Japonya’da yapılan iki zeytinyağı yarışmasından biri JOOP.

Her sene katılımda ciddi bir artış olduğunun altını çiziyordu organizasyon.

Söylediklerine göre bu sene 500’e yakın yağ katılmış, geçen seneye nazaran yaklaşık 100 yeni ürün varmış.

Bu yarışmayı benim için ilginç kılan İtalyanların düzenlemesi.

Japonya’da, İtalyan Ticaret Odası tarafından organize ediliyor.

Japonya, kültüründe olmasa da zeytinyağına çok önem veren bir ülke.

Asya’nın birinci, dünyanın sekizinci büyük zeytinyağı pazarı.

Pazarın başını da İtalyanlar çekiyor.

İtalya’nın böyle bir pazar için yarışma düzenlemesi, zeytinyağı kültürünün tanınması, özendirilmesi, yaygınlaşması için çalışması harika bir strateji.

Bizim üreticilerle sohbet ettiğimizde sık sık “ama onlar İtalyan” cümlesi geçiyor aramızda.

Haberin Devamı

“Ama onlar İtalyan rahat satıyorlar”, “Ama onlar İtalyan pahalıya satabiliyorlar”, “Ama onlar İtalyan daha istedikleri gibi yapıyorlar” gibi...

Onları, “ama onlar İtalyan” kılan bu tür uzun vadeli stratejiler.

Tüm Akdenizli genlerine rağmen, İtalya bu konularda gerçekten çok başarılı.

Japon pazarında bir numara olmaları hiç tesadüf değil. Japonya’da en çok sevilen yabancı mutfak İtalyan mutfağı.

Türkiye’nin de kesinlikle izlemesi gereken bir model bu.

Japon zeytinyağı pazarını elinde tutan İtalyanlar, mutfakları ve en kötüsünden en kalitelisine ürünleriyle bu ülkede olmakla yetinmiyor, Japon mutfağına zeytinyağını sokarak tüketimi artırma çabasındalar.

Japon mutfağının vejetaryen Shojin geleneği zeytinyağı için biçilmiş kaftan.

Roma mutfağını mükemmel yorumlayan Japon şef Kotaro Noda’nın tüm İtalya’ya ispatladığı üzere zeytinyağı soya sosuna da çok yakışıyor.

İtalyanların önce kültür, sonra ürün satma stratejisi her daim kazanan kart.

JOOP yarışması da bunun harika bir örneği.

Yüzyıldan fazladır Shodoshima Adası’nda biraz karikatürize bir zeytinyağı üretimine sahip Japonya, son yıllarda devletin desteğiyle özellikle Kyushu bölgesinde daha ciddi üretime başladı.

Elbette kılavuzları İtalyanlar.

JOOP ödül törenin konuşmacılarından Hırvatistan temsilcisi, eskiden zeytinyağının sadece Akdeniz’e kıyısı olan kasabalarda bilinen bir ürünken artık kullanımının tüm ülkeye yayıldığından bahsetti.

Haberin Devamı

JOOP’ta ülkelerin en iyileri belirleniyor, ülkeler kendi içlerinde değerlendiriliyor.

Ayrıca tek çeşit zeytinlerin ödüllendirildiği Best in Class kategorisi var.

Ülkemizin en iyisi Köprübaşılı üretici Genius oldu.

Geçtiğimiz haftalarda Köprübaşı’nı yazmıştım.

Dikkati hak eden bir bölge.

Yine aynı bölgeden, Drop by Drop, Hermus da güzel sonuçlar aldı.

Assos Athena, Buta Assos, Granpa, Nova Vera, Oleamea, Savrandere, Sydyma, Tayga benim tanıdığım, tattığım başarılı ürünler, Japonya’da da ödüllendirildi.

Tanımadığım ve iyi sonuçlar alan o kadar çok zeytinyağı var ki, çok mutlu oldum. Hepsinin adını yazmaya yer yetmeyecek. Tam listeye buradan www.jooprize.com/joop-2021/ ulaşabilirsiniz.

Haberin Devamı

Tüm üreticilerimizi canı gönülden kutluyorum.

Kaliteli yağ üreticisinin artması önemli. Bunun sürdürülebilirliği daha da önemli.

Yarışmalara katılmayıp da harika yağlar üreten üreticiler olduğunu da unutulmamalı.

 

Yazarın Tüm Yazıları