Paylaş
Ekinciler Holding'in sponsorluğunda Kalan Plak'ın hazırladığı, 1900'den 2000'e Türk Musikisi, ses tarihimizi; önemli besteleri, önemli sesleri, unutulmaz sazlarıyla kulağımıza getiriyor.
Toplumsal tarihimizin, zevk haritamızın değişik bölgelerdeki oluşumu bu üç CD'den izlenebiliyor.
Hafız Sami ile başlayıp Erkan Oğur, İ.Hakkı Demircioğlu ile noktalanan iyi, bilerek yapılmış bir seçki.
Okurlarım bilir; ben, müzik tarihinin, kulak alışkanlıklarının kolay kolay değiştirilmeyeceğini savunanlardanım.
Bir ülke insanının ses genleriyle oynanmasına karşıyım.
Çünkü hepimizin söylediği şarkılar kuşaktan kuşağa, kulaktan kulağa geçer.
Türk musikisinin büyük ölçüde devamı bu tarzdadır.
Seçkiden hangisini beğenirsiniz bilmem ama hepsinin hayatınızda yeri olduğunu inkar etmeyin. Gün gelir mırıldanmaya başlarsınız.
1900'den 2000'e Türk Musikisi'nde Tamburi Cemil Bey'in mızrabından Hüseyni Taksim'i dinleyebilirsiniz, İbrahim Tatlıses'ten Ayağıma Kundura'yı da.
Deniz Kızı Eftalya'dan Yalova Şarkısı da odanızda yankılanacak, Münir Nureddin Selçuk'un Kalamış'ı da.
Şarkıdan türküye, saz eserine, taksime kadar her türün başarılı örnekleri.
Bu tür ses tarihlerinin iki işlevi vardır:
Birincisi; bu müziği iyi tanıyanlar, bilenler, anılırını, bilgilerini tazeleyecekler.
İkincisi; genç kuşak ya da bu müziği dinlememiş, uzak kalmış olanlar bu eksikliklerini giderecekler.
Bir başka geleneğin zenginliğini tanıyacaklar. CD'lerle birlikte sunulan kitap da; eserler, kişiler üzerine bilgi, biyografi ve yorumları içeriyor.
Dinlerken okurken gerçekten müzik tadı alacaksınız.
***
CUMHURİYET'İN SESLERİ (Türkiye İş Bankası - Tarih Vakfı ortak yayını) Cumhuriyetin ses ortamını, ardındaki kültürü veren bir derleme.
Yeni rejimin çeşitli tür müziklere yaklaşımı, tercihi, gelişmesi konusunda okuru bilgilendirmeyi amaçlamış.
Mildan Niyazı Bey'in Fikriye, Nezihe ve Mahmure Hanımlar tarafından Sahibinin Sesi plağına okunan Yerli Malı Marşı'ndan bugünkü müziğe gelişimizi düşünün.
Hiç kuşkusuz bu dereleme, yer yer ilgi çekici saptamaları, görüşleri yansıtıyor ama temeldeki bazı soruların cevabını veremiyor.
İlk bakışta bir çok konuya değiniyor ama bunları zaman zaman kişisel zevkin kısırlığından kurtaramıyor.
Ben bu kitapta daha çok müzikçileri görmek isterdim.
O açıdan bana eksik geliyor.
Cumhuriyet'in Sesleri kitabından beğendiğim makalelerin adlarını vermek isterim:
Türk müziğinde çağdaşlaşma - İlhan Usmanbaş, Yirminci Yüzyılda Evrensel Türk Müziği -Evin İlyasoğlu, Cumhuriyet Döneminde Türk Musikisi-Yalçın Tura, Azınlık sesleri-Zeki Coşkun.
***
BANA kalırsa 1900'den 2000'e Türk Musikisi CD'lerini dinleyin, kitabını okuyun. Kulağınız şenlenir, müzik zevkiniz çeşitlenir.
Paylaş