Ayşegül Domaniç Yelçe
Ayşegül Domaniç Yelçe
Ayşegül Domaniç YelçeYazarın Tüm Yazıları

Engelsiz üniversite (4)

Merhabalar sevgili okurlar. İzin verirseniz, kısa bir aranın ardından, “engelsiz üniversite” konulu yazılarıma devam etmek istiyorum. Öncelikle de, İnönü Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof Dr Süheyla Ünal’dan aldığm mesajı, özetleyerek, sizlerle paylaşmak istiyorum.

Haberin Devamı

“Engelliler konusundaki duyarlılığınız ve uyarılarınız için bir engelli birey olarak teşekkür ediyorum.” diyor Sayın Ünal ve devam ediyor: “ İnönü Üniversitesinin Engelli Öğrenci Destek Biriminden sorumlu rektör yardımcısı olarak da üniversitemizde engelli bireyler için gerçekleştirmiş olduğumuz bazı projeler konusunda bilgi vermek istiyorum.

2010 yılında kurulan Engelli Çocuklar Uygulama ve Araştırma Merkezinde zihinsel engelli çocuklara yönelik  eğitim ve araştırma etkinlikleri yanısıra aile terapileri, aile bilgilendirme grupları, halk konferansları ile akademik ve idari personeli, öğrencileri ve toplumu bilgilendirme faaliyetleri sürdürülmektedir.

Eğitim Fakültesinde Özel Eğitim Bölümü kurulmuş ve öğrenci eğitimi başlatılmıştır.
Beden Eğitimi Spor Yüksek Okulu bünyesinde açılan Engellilerde Eksersiz ve Spor Eğitimi programı ile Türkiye’de ilk kez bu alanda ihtiyaç duyulan elemanlar yetiştirilecektir.
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu bünyesinde Evde Bakım Hizmeti bölümü kurulmuş ve bu yıl ilk mezunlarını vermiştir.

Haberin Devamı

........Merkez kütüphanemizde 2000 adet sesli kitap, JAWS programı yüklenmiş bir bilgisayar görme engelli okuyucularımızın hizmetine sunulmuştur........Engelli öğrencilerin ihtiyaç analizleri yapılarak, gerekli düzenlemeler gerçekleştirilmiştir...... Üniversitemiz binalarının engelliler için ulaşılabilir/erişebilir olmasını sağlamak için düzenlemelerimiz devam etmektedir. Üniversitenin engelli bireylerin ulaşımına engel yaratan bölümlerinin bir envanteri çıkarılmış, ortak kullanım alanlarından başlayarak gerekli tadilatlar projelendirilmiştir. Yeni yapılan binalarda engellilere ilişkin düzenlemelerin yapılmasına önem verilmektedir. Erişilebilir binalarımızın sayısı her geçen gün artmaktadır.”

Sayın Süheyla Ünal’a hem üniversitesine kazandırdıklaı, hem de bunları bizimle paylaştığı için teşekkür ediyorum. Ben, aslında, her üniversiteyi teker teker arayıp, hatta ziyaret edip yazılarımı ondan sonra yazmak isterim. Ancak, ne yazık  ki bu pek mümkün değil. O yüzden, üniversite yetkililerinin mesajları ile beni bilgilendirmeleri çok yararlı oluyor ve beni çok mutlu ediyor.
Web sitelerinde gezinirken, verdiği mesaj ile dikkatimi çeken bir diğer öğrenim kurumu da Kırıkkale Üniversitesi. Bu üniversitenin engelli öğrenci birimi, şöyle sesleniyor öğretim elemanları ve öğrencilerine:
“Engeller birliktelikle aşılır; zorlukları ortadan kaldırmak, bütün öğrencilerimiz için  ortak ve eşit paylaşım alanlarını oluşturarak, bilimin  yaydığı ışıkla gelecek yarınlara hızla koşmak için sizleri yanımızda görmek istiyoruz.”  Ve ardından, birimin görevlerini sıralıyor:
“1. Yükseköğretim programlarına kaydı yapılan engelli öğrencilerin öğrenimlerini sürdürdükleri sırada ihtiyaçlarını karşılamak ve karşılaşabilecekleri engelleri ve bunlara karşı alınması gereken önlemleri belirlemek ve ortadan kaldırmak için çözüm önerileri aramak, gerekli düzenlemeleri yapmak.

Haberin Devamı

2. Üniversite öğrencilerinin akademik, fiziksel, psikolojik ve sosyal alanlardaki kısıtlamalarının olmadığı eğitim ve öğretim programlarını ve ortamlarını düzenlemek, bunlar için gerekli araç gereç temini, özel ders materyallerinin hazırlanması sağlamak.”

Bugünkü yazımda engelsiz öğrenci birimininden söz edeceğim bir diğer öğretim kurumu ise, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü. Enstitü bünyesinde kurulan Engelsiz GYTE Birimi ile,
1- Üniversitenin akademik ve idari kadrolarında görevli personel ile öğrencilerin gereksinimlerinin karşılanarak enstitü içinde düzenlenen tüm etkinliklere katılmalarının sağlanması,
2- Engelli öğrencilere iyi kaynaklarla donatılmış bir ortam sağlanarak eğitimleri önündeki kısıtlamaların en aza indirilmesi ve  bu amaçla; araç-gereç temini, özel ders materyallerinin hazırlanması,
3- Özürlülere uygun eğitim-öğretim hususunda değişiklik yapılması ,
4- Öğrenciler ile öğretim üyesi-yönetim kademesi arasında bir köprü görevi üstlenilmesi
hedeflemekte. Bu birimin çalışmalarından; dikkat eksikliği ve hiperaktivite sorunu olanlar, işitme engelliler ve ağır işitenler, görme engelliler ve az görenler, hareket problemi olanlar (fiziksel engelliler), psikolojik/psikiyatrik problemleri olanlar, öğrenme güçlüğü olanlar, kronik sağlık sorunları olanlar(astım, kanser, epilepsi, diyabet, kimyasal bağımlılık vb.) yüksek fonksiyonlu otistik bireyler, geçici yetersizlikleri olanlar yararlanabiliyor.
Ülkemiz üniversitelerinde bu gibi olanakların sunuluyor oluşu gerçekten sevindirici. Ben yazılarımda hep böyle sevindirici haberlere yer vermek istiyorum.
 
Engellerimizi hissettirmeyecek, engelsiz bir yaşam dileği ile...

Yazarın Tüm Yazıları