GeriSeyahat Yerin 50 m.altında Taksim-KabataÅŸ yürüyüÅŸü
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Hürriyet Twitter
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi
Yerin 50 m.altında Taksim-KabataÅŸ yürüyüÅŸü

Yerin 50 m.altında Taksim-KabataÅŸ yürüyüÅŸü

Taksim-KabataÅŸ metro inÅŸaatında tünelin ucu göründü. Alman Hükümeti’nin özel izniyle, Gümüşsuyu’ndaki konsolosluk binasının altından geçen metroda 15 aydır çalışmalar sürüyordu. Taksim ve Kabataş’tan açılan iki ayrı tünel birleÅŸtirildi, betonlandı.Vagonlar, raylar ve vagon çekecek çelik halatlar yeni yılın ilk günlerinde Ä°sveç’ten gelecek. Tünel, 2005 AÄŸustos’unda açılacak. Taksim’in tam göbeÄŸinde bir yıldır inÅŸaatı sürüyor. Çevresi kalın sac paravanlarla kaplı olduÄŸu için önünden geçen binlerce kiÅŸi, burada neler olduÄŸunu pek bilmiyor. Tek bilinen paravandaki tabela: ‘Taksim KabataÅŸ Füniküler Sistem Ä°nÅŸaatı.’ Çevresi kapalı olduÄŸu için inÅŸaatın görkemi pek anlaşılmıyor. Ama burası Taksim’in zemininde 20 metre derinlikte bir çukur. Dibinde ise Gümüşsuyu Caddesi’nin altına uzanan dev tünel var. Kafalarında beyaz baretleri olan onlarca işçi eylül ayından bu yana çukurda arı gibi çalışıyor. Foto muhabiri arkadaşım Levent Arslan ve kontrol amiri Ä°nÅŸaat Mühendisi Gündüz BaÅŸat’la tünele Taksim’den girdik. Kabataş’a doÄŸru yürümeye baÅŸladık. Ä°lk metrelerdeki aydınlık, yerini birkaç dakika sonra koyu bir karanlığa bıraktı. Duvarlardaki cılız aydınlatmalar yolun aÅŸağıya doÄŸru eÄŸimle gittiÄŸini anlatmaya yetti. Derken yokuÅŸ baÅŸladı. Yerin altına doÄŸru adım adım yürüyoruz. Ä°nÅŸaatın Kontrol Amiri Gündüz BaÅŸat ‘İşte tam Alman KonsolosluÄŸu’nun altındayız. Burası yerin tam 50 metre altında’ diyor. Hep birlikte karanlığa doÄŸru gidiyoruz. Tünel ortalara doÄŸru geniÅŸliyor. ‘Tünel tek hatlı’ diye açıklıyor bu noktadaki geniÅŸliÄŸin nedenini Mühendis Gündüz BaÅŸat. ‘AÅŸağıdan gelen ve yukarıdan inen vagonlar ortada karşılaÅŸacak. Tek hatlı raylar burada ikiye çıkacak ve vagonlardan biri saÄŸa diÄŸeri sola ayrılacak. Bu karşılaÅŸma bölgesini geçip hatlar ileride yeniden teke düşecek. Karaköy-Tünel arasında çalışan sistemin aynısı.’Tünelin ortalarını geçerken çalışan işçi sayısının azaldığını fark ediyoruz. Neden kimse ortada yok, derken söze yine mühendis Gündüz BaÅŸat giriyor. Gururla anlatıyor: ‘Çünkü buralardaki çalışmalar bitti. Tünel için ilk kazma 27 Eylül 2003’te Taksim ve Kabataş’tan aynı anda vuruldu. Kazı bilgisayar destekli iki ayrı lazer ölçme tekniÄŸi kullanılarak gerçekleÅŸti. YerleÅŸim merkezlerinin 30 metre altında 230’uncu metrede sıfır hatayla birleÅŸmeyi saÄŸladık. Åžimdi çalışma tünelin iki ucunda yoÄŸunlaÅŸtı.’Uzaklarda rengarenk ışıklar beliriyor. Işıklar 150-200 metre aÅŸağıda. Burada dev projektörler, beton karıştıran mikser kamyonlarının farları, demir profilleri birleÅŸtiren işçilerin kaynak makinelerinden saçılan ışık salkımları lunapark atmosferi yaratmış. Arkalarında ise gün ışığı beliriyor. Anlıyoruz ki ‘Tünelin sonu’ geldi. 21 basamaklı merdivenden tırmanıyoruz. Karşımızda KabataÅŸ ve Ä°stanbul BoÄŸazı.Kabataş’a çıktığımızda BaÅŸat, ‘Her seferde toplam 750 yolcu 110 saniyede Taksim’den Kabataş’a inecek ya da Kabataş’tan Taksim’e çıkacak’ diyor.YOKUÅž AÅžAÄžI YÃœRÃœYÜŞ 20 DAKÄ°KA SÃœRDÃœYokuÅŸ aÅŸağı, caddede yürür gibi tüneli geçmek 20 dakika sürdü. Bu süreye gözlerimizi karanlığa alıştırmak için bekleme, çalışma sahalarında yavaÅŸlama dahil.Saatte 15 bin yolcu Tünelde, yaklaşık 3 dakikada bir sefer yapılacak. Saatte 15 bin yolcu taşınacak. Tünelin iki vagonu 34,5 metre boyunda 2 metre 90 santim yüksekliÄŸinde. Her birinin ağırlığı 40 ton. 48 oturmalı 327 ayakta olmak üzere 375 yolcu kapasiteli. Ä°stasyonlarda durma süresi 69 saniye. KabataÅŸ Ä°stasyonu su seviyesinin 11 metre altında. Taksim Ä°stasyonu ise deniz seviyesinden 63 metre yüksekte. Sistemin toplam uzunluÄŸu 647 metre. Bunun 544 metresi tünel. Raylar Kabataş’tan yüzde 22.19 eÄŸimi ile yükselerek Taksim’e ulaşıyor. Peronlar 40 metre. Vagonların çekme halatları 815 metre, denge halatı da 750 metre uzunluÄŸunda.KabataÅŸ hatların kesiÅŸme noktası oluyorTaksim-KabataÅŸ Tüneli, Taksim’den 4. Levent’e uzanan metroyu KabataÅŸ-Sirkeci cadde tramvayı aracılığıyla Sirkeci-Zeytinburnu, Zeytinburnu- Havalimanı, Aksaray-Esenler hafif metrolarıyla birleÅŸtirecek. Bu sayede 4. Levent’ten baÅŸlayıp Atatürk Havalimanı’na ve Otogar’a kesintisiz raylı sistem ağının kurulmasını saÄŸlayacak. Yeni tünel Gümüşsuyu’nun trafik yükünü azaltırken, vapur iskelesi ve deniz otobüsü iskelesi, otobüs hattı ve tramvay hattının kesiÅŸtiÄŸi Kabataş’ı önemli bir kavÅŸak haline getiriyor.Nedir bu füniküler sistem?Yatay asansörü andıran sistem 128 yıl önce, Sultan Abdülaziz zamanında, Karaköy’den Ä°stiklal Caddesi’ne çıkmak için yapılan 601 metrelik ‘Tünel’in benzeri. Fransızca’daki funiculaire sözcüğünden uyarlanan ‘füniküler’, daÄŸlarda ya da engebeli arazilerde, çelik halatlarla çekilen raylı sistemleri tanımlıyor. Füniküler sistemde çekme ve germe halatlarıyla birbirine baÄŸlanan iki tren karşılıklı çalışıyor. Alt istasyonda germe halatı var, elektrikli motorla çalışan bir makara yardımı ile çekme halatı vagonları çekiyor. Araçlar hat boyunca gidip geliyor. Füniküler sistemin istasyonlarında tek hat, trenlerin geçiÅŸ yapacağı orta noktasında iki hat bulunuyor.Maliyet 30 milyon dolar‘Taksim-KabataÅŸ hattı elektro-mekanik sistemi ve vagonları dahil 30 milyon dolara mal olacak. Bu bütçeyle ayrıca Kabataş’ta 225 araçlık yeraltı otoparkı yapılacak. Projeyi, Yapı Merkezi Ä°nÅŸaat ve Sanayii A.Åž. ile Ä°sviçreli Garawente ÅŸirketi konsorsiyumu gerçekleÅŸtiriyor. Garawente firması Taksim-KabataÅŸ Tüneli’nin benzerlerinden son olarak 2002 yılında Ä°sviçre’de sekiz adet yaptı. Bu açıdan güvenimiz sonsuz.’’Depremde en güvenli yerlerden biriKabataÅŸ Ä°stasyonu’nun yedi metre üstünde evler olması nedeniyle tünel inÅŸaatı sırasında büyük bir alana beton püskürtme yapıldı. Bu sayede evlerin zemin kayması önlendi. Teknik ekip yaptıkları iÅŸe o kadar güveniyor ki ‘Burası 2’nci derece deprem bölgesi ama deprem anında güvenli olmak isteyenler tünele girsin’ diyorlar.Â
False