Yeni tip konutlarla bizim satışlarımız da artıyor
Türkiye'de spor ürün pazarı hızla büyüyor. Hatta kriz yıllarında bile. Türkiye, İsrail, Romanya ve Bulgaristan’dan sorumlu olan Adidas Zone Middle Genel Müdürü Haluk Özmutlu yeni konut stilinin ve modanın spor giyime katkısını anlattı.
Türkiye’de başta ayakkabılar olmak üzere pek çok spor ürünü büyük oranda spor yapmak için değil sokakta giymek için alınıyordu. Hâlâ öyle mi?
- Türkiye’de sadece spor yapmak için spor ürünü alanların oranı yüzde 20’yi geçmiyor. Bu oran Avrupa’da yüzde 50’nin, ABD'de yüzde 60’ın üzerinde. Babam spor ayakkabı giyip dolaşmazdı. Bizim kuşak ve bizden sonrakiler spor ayakkabı rahatlığını sevdi. Şöyle bir şey oldu: Spor markaları moda markalarına, moda markaları da spor markalarına yaklaştı.
Moda markalarının spor ayakkabı tasarlaması sizi zorladı mı?
- Hayır, rekabeti ve tasarım vurgusunu artırdı. Reebok’ın Armani, Adidas’ın Stella McCartney ile yıllardır süren işbirliği var. Porsche ve Goodyear ile ortak geliştirdiğimiz ürünler var. Böylece 100 liradan başlayıp 500 liraya çıkan fiyatlarda ürün satıyoruz. Stella McCartney aslında performans ürünü ama sokakta hatta gece dışarı çıkarken giymek için alanlar bile çıkıyor.
Kriz dönemlerinde spor ürünleriyle ilişki nasıl şekilleniyor?
- 2001 krizinde satışlar yüzde 25 düşmüştü. O zaman bu alan emekleme evresindeydi. 2009’daysa global krize rağmen iki haneli büyüdük. 2011’de Türkiye’de çok iyi bir yıl geçirdik. Yüksek iki haneli büyüme yaşadık. Avrupa’da Adidas için Türkiye en büyük 5-6 pazar arasında. Çok önemsenen bir ülke. Türkiye’de sadece yüzde 20'lik kesim spor için spor malzemesi alıyor. Dolayısıyla krizde spora ilgi artıyor mu azalıyor mu ölçmemiz mümkün değil.
Sosyal tesisli, havuzlu, fitness salonlu konut projelerinin sayısının artması sizi olumlu etkiliyordur...
- Kesinlikle. Elimizde bununla ilgili bir veri yok ama yeni yaşam biçimi getiren konut projeleri spor yapmaya çok elverişli. İnsanlar birbirini gördükçe de etkileniyor ve spora ilgi artıyor. Burada bize düşen görev, her spor malzemesinin her spora uygun olmadığını anlatmak.
Kadınların ve erkeklerin spora ilgi düzeyleri farklı mı?
- Satışlarımızın yüzde 42’sini kadınlara yapıyoruz, yüzde 58’ini erkeklere. Satışlarımızın çok büyük kısmı training ürünler. Ardından futbol ürünleri geliyor. Bunu 33 kendi konsept mağazamıza, 17 outlet'e, 115 franchise mağazamıza ve 500’ü bulan satış noktamıza bakarak söylüyorum.
Erik satışı başarısız bir girişimdi
KARİYER
* 6-7 yaşlarımda üniforma ve silahlarına özenir, trafik polisi olmak isterdim.
* Çocukken, dedemin bahçesinden topladığım küçük ve ekşi yeşil erikleri komşulara satmaya kalktım. Sadece bir komşu aldı; başarısız bir girişimdi.
* St. Joseph Lisesi’nden sonra Boğaziçi Üniversitesi İnşaat Mühendisliği’ni bitirdim. Koç Üniversitesi'nde e-MBA yaptım.
* Üniversitedeyken ortaokul ve lise öğrencilerine matematik, fizik ve kimya dersi veriyordum.
* 1993-1997 arasında Ford Otosan’da bölge satış müdürüydüm.
* Ekim 2005’ten bu yana Adidas Zone Middle Genel Müdürü'yüm.
Hiç sabah insanı değilim
GÜNE BAŞLARKEN
* Hafta içi 07.00’de kalkarım.
* İdeal uyku sürem sekiz saat ama hafta içi pek mümkün olmuyor. Hafta sonları sekiz-dokuz saat uyurum.
* Sabah insanı hiç değilim. 05.00’te uyanıp, spor yapıp işe gidenlere hep özenmişimdir.
* Tıraş ve duştan sonra TV’de haberleri izleyip, kahvaltımı yapıp çıkarım.
* Gazeteyi akşam okuyabiliyorum.
Pist yarışlarında varım
SPOR
* Temsil ettiğim markaya uygun bir görüntü vermek isterim.
* Haftada üç gün yapmaya çalışıyorum. Fazlası olursa çok mutlu oluyorum.
* Kardiyovasküler egzersizler ve fitness yapıyorum.
* Motor sporlarıyla ilgileniyorum. Pistte yarışıyorum. Bir dönem boksla da ilgilendim.
* Lise yıllarında lisanslı basketbol oynadım.
* Dövüş sporlarından krav maga’yı merak ediyorum ve başlamak istiyorum. Golf de ileri yaşta yapacağım sporlardan.
Yağ-tuz yok, protein çok
BESLENME
* Özel bir diyetim yok ama kiloma dikkat ederim. 10 senedir aynı kilodayım.
* Protein ağırlıklı beslenirim, kaliteli karbonhidrat almaya özen gösteririm, tuzdan ve yağdan uzak dururum.
* Yemediğim bir şey yok. Bir tek taze kişnişe tahammül edemem.
* Kahvaltım süt, yoğurt, taze meyve ve pirinç gevreğinden oluşur. Çok ender ballı reçelli hafta sonu kahvaltısı yaparım. Diğer öğünler et ve salata ağırlıklı.
* Japon, Yunan, İtalyan ve Ortadoğu mutfaklarını severim.
* Karım inanmasa da bekârken çok yemek pişirirdim. Çok sofistike olmayan her yemeği pişirebilirim.
Modifiye Anadol’larım var
OTOMOBİL
* Otomobiller en büyük hobim.
* İlk otomobilim motoru ve süspansiyonu modifiyeli Renault 12'ydi.
* Önce performans! Yaşım ilerledikçe emniyet ve konfor da kriterlerime eklendi.
* Şu anda Infiniti FX30 kullanıyorum. Ayrıca modifiye edilmiş iki Anadol ile yarış için hazırlanmış bir Ford Escort’um var.
Motor sporları, boks, şarap
HOBİ
* Alakasız hobilerim var. Motor sporları ve motor mekaniği, motosiklete binmek, fitness, boks, şarap ve puro...
* Progressive R&B, lounge, Cuban, 80’ler ve klasik caz sevdiğim müzik türleri.
* Gerilim, komedi ve polisiye filmleri severim.
* Kitap konusunda biraz zayıfım. Çoğunlukla ilgi alanlarıma giren referans kitapları ve süreli yayınları takip ediyorum.
* Koleksiyon değil ama eşimle beğendiğimiz el halısı ve tabloları almaya gayret ediyoruz. Önemli kriter değerden ziyade beğenimiz.