GeriSeyahat Toplu yemekle büyüdü gözünü otellere dikti
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Hürriyet Twitter
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi
Toplu yemekle büyüdü gözünü otellere dikti

Toplu yemekle büyüdü gözünü otellere dikti

SODEXHO, başlattığı ‘otellere hizmet’ ile otel sahiplerinin önünde farklı bir yol açtı. Firma, güneydeki kıyı otellerine bulaşıkhaneden, çamaşırhaneye, house-keeping hizmetinden havuz temizliğine, yemekten çim kesimine kadar tüm hizmetleri veriyor.AĞIRLIKLI olarak toplu yemek sektöründe faaliyet gösteren Sodexho, kısa bir süre önce başlattığı ‘otellere hizmet’ ile otel sahiplerinin önünde farklı bir yol açtı. Otel sahiplerinin işinin tesisini tanıtmak ve odalarını en iyi fiyattan satmak olduğu fikrinden yola çıkan firma, güneydeki kıyı otellerine bulaşıkhaneden, çamaşırhaneye, house-keeping hizmetinden havuz temizliğine, yemekten çim kesimine kadar tüm hizmetleri veriyor. Böylece otel sahibi de ‘garsonun ayakkabısının boyası, işi habersiz bırakan temizlik görevlileri, kuruyan çimler, ıslak zeminler gibi birsürü detayla uğraşmak zorunda kalmıyor. Sodexho Türkiye’nin Genel Müdürü Eşref Hamamcıoğlu, toplu yemek başta olmak üzere, temizlik, güvenlik, bina yönetimi gibi faklı alanlarda özel ve kamu işyerleri, okullar, hastaneler, askeri birlikler, oteller ve tatil köylerinde her gün 140 bin kişiye hizmet verdiklerini söylüyor. Toplu yemek sektöründe rekabet ortamı nasıl?- Rekabetten kaçmamak gerek. Rekabet olsun ki tüketici bilinçlensin, personel bilinçlensin, firmalar bilinçlensin, pasta büyüsün. Biz işe başladığımız zaman Türk Standartları Enstitüsü bizimle birlikte standartları koydu. Hizmet sektöründe Türkiye’de üç lig var bence. Bir tanesi bizimle birlikte iki üç firmanın daha bulunduğu ve birinci lig tabir ettiğimiz lig. İkinci lig, bizi takip ederek yükselmiş, belli kaliteye ulaşmış kriteri yakalamış, daha mahalli. Bir de üçüncü lig var ki, onlar da iki tencere bir kepçe, bugün var yarın yok. Kayıtdışı ekonomi orada, KDV kaçakçılığı orada, yanlış beyan orada, kötü mal kullanma orada. İkinci lig biraz daha kendi müşterisini seçmiş vaziyette. Kamu ile çalışmanın zorlukları var mı?- Kamu işlerimizi biraz hafifletiyoruz. Kamu bu işi bir yıllık ihalelerle yapıyor, ama özel sektörde kaliteli yapıyorsanız işiniz devam ediyor. Kamuda kaliteli de yapsanız ihale geliyor. Kamu ile iş yapmak da giderek zorlaşıyor. Önünüzü göremiyorsunuz. Biz hizmet satan bir firmayız. Kamu, hizmeti satın almasını bilmiyor. Ne kadar iyi olursanız olun, birisi geliyor üç kuruş ucuz veriyor, işi alıyor. Her gün kaç kişiye hizmet veriyorsunuz?- Türkiye’de her gün 140 bin kişiye hizmet veriyoruz. Bu, 6 defa Ali Sami Yen Stadı’ndaki insanları doyurmak demek. Bu 140 bin kişinin içinde anaokulu çocuğu da, bankacı da, işçi de var. Müşterilerimizin yüzde 60’ı özel sektörde. Turizm ve konaklama sektöründe neler yapıyorsunuz?- Türkiye’nin gözde sektörü turizm ve konaklama, biz de burada atılıma başladık. Özellikle Güney bölgesindeki turizm ve konaklama tesislerine dış kaynak hizmeti veya destek hizmetleri veriyoruz. Yiyecek, içecek, bahçe bakımı, teknik bakım, güvenlik, çamaşırhane vs. herşeyi biz yapıyoruz, otel yönetimi sadece otelini satmak için yoğunlaşıyor.Bu hizmetleri dışardan almak otelciye neler sağlıyor?- Otelcinin asıl işi müşteriyi karşılamak, misafir işleri ve satış. Bunun dışındakilerin hepsi otelcinin enerjisini, vaktini, naktini alır ve bu asıl işini yapmasına engel olur. Otelci yatırımını yaptıktan sonra uluslararası fuarlara katılıp otelini tanıtamıyorsa, personelini tanıyamıyorsa, güler yüzle hizmet veremiyorsa bunun bir nedeni vardır. Çünkü öbür tarafta domates kaça alınır, çarşaf kurudu mu, çimler sarardı mı, havuzun kenarı ıslak mı, garsonun ayakkabısı boyalı mı diye bir sürü sorunla uğraşıyor. Biz burada devreye girdik. Tesislere maliyet garantisi veriyoruz.Bu garantiyi nasıl verebiliyorsunuz?- Antalya, Belek, Alanya’da müthiş bir alt yapı yatırımı var. Ama bu tesislerin fiyatları çok ucuz. Biz standart bir kalitede hizmet veriyoruz. Onların da otellerini uluslararası pazarda doğru fiyattan satmalarını sağlıyoruz. Maliyet garantisi veriyoruz. Çünkü çok ciddi bir satın alma gücümüz var dünyada. Bir otelin sezonda 10 adet aldığı bir üründen biz ayda 110 alıyorsak pazarlık gücümüz de oluyor. Örneğin Sodexho dünyada Coca-Cola’nın dünyadaki üçüncü büyük müşterisiyiz. Şehir otellerine 2005’te girerizŞehir otellerinde de bu hizmeti verecek misiniz?- Tahmin ediyorum şehir otelciliğine de önümüzdeki sonbaharda başlarız. Ancak şehir otelciliği ile kıyı otelciliği çok farklı.Kıyı otelciliğinde geniş bir alanda tatile gelen ve aynı anda kahvaltıya gelen, denize koşan insanlar var. Şehir oteline gelenlerin beklentisi farklı. Şehir otelciliğinde yiyecek içecek işi yapmayacağız. Çünkü örneğin The Marmara’nın, Divan’ın müşterisiyle kontak yeri burası. Şehir otelinde ancak arka plan işleri üstleneceğiz. Çamaşırhane, bulaşıkhane, otopark, temizlik gibi.500 bin tatilciyi biz ağırlıyoruzŞu anda kaç otelle çalışıyorsunuz?- 2004 turizm sezonuhnda Club Justiniano Belek, Otel Justiniano Belek, LaMer ve Bodrum Altınel’e hizmet verdik. Marmara Grubu ile yapılan anlaşmayla potföyümüze 5 otel daha kattık. Grubun, Belek’te bulunan Bellis, Bodrum’da bulunan Onura ve Medisun, Seferihisar’daki Teos ve Çeşme’deki Erythria adlı otellerine ön büro hizmetleri dışında kalan tüm hizmetleri veriyoruz. Turizm sektöründe 500 bini aşkın tatilciye hizmet götürüyoruzSodexho bugüne nasıl geldi?- 1992’de toplu yemek işine sıfırdan başladık. Bugün hizmet sektöründe 3 bin 300 personeli olan, 48 milyon Euro ciroya ulaşan bir grubuz. Burada ben ve arkadaşlarımın risk alma cesareti, macera sevmemiz de etkili oldu. Yemekten başlayıp, yemek hizmeti verdiğimiz müşterilerimizin tüm hizmetleri karşılamaya başladık.Personelimize iş garantisi veriyoruzBir otelle anlaştığınızda daha önce aynı işi yapan personele ne oluyor?- Otel sahibinin tavsiye ettiği personel varsa onlara öncelik tanıyoruz. Personelimizi mesleği eğitimden geçiriyoruz. Biz hizmet vereceğimiz otellerin kışın da çalışabilecek olmasına özen gösteriyoruz. Sadece yaz döneminde çalışan oteller için de kış aylarında okul müşterilerimizle çalışan personeli yazın güneye kaydırıyoruz. Böylece personelimize yaz-kış iş garantisi de veriyoruz.EŞREF HAMAMCIOĞLU Sodexho Türkiye Genel Müdürü Eşref Hamamcıoğlu, 1954 İstanbul doğumlu. 1975 yılında Galatasaray Üniversitesi’nden mezun oldu. 1980 yılında Sorbonne Üniversitesi İşletme Bölümü’nü bitirdi. 1981-1992 arasında Tekfen Holding’e bağlı grup şirketlerinde çeşitli kademelerde yöneticilik görevlerinde bulundu. 1992 yılında Sodexho Toplu Yemek ve Servis Şirketi Genel Müdürlüğü’ne getirildi. Halen aynı firmada Genel Müdürlük görevinin yanısıra Yönetim Kurulu Üyeliğini de sürdürüyor. Türk Fransız Ticaret Odası Yönetim Kurulu ve Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi Üyesi.
False