GeriSeyahat Süpermen’den hızlı uçuyor
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Hürriyet Twitter
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi
Süpermen’den hızlı uçuyor

Süpermen’den hızlı uçuyor

10 bin metre yükseklikteki uçaktan kendini gökyüzünün boÅŸluÄŸuna bıraktı. KuÅŸ misali kanatlarıyla Ä°ngiltere semalarından Fransa'ya doÄŸru yöneldi. Saatte 360 kilometre hızla baÅŸladığı yolculuÄŸunu ManÅŸ Denizi'nin üzerinde alçalarak sadece 6 dakika 22 saniyede tamamladı. 35 kilometre sonra Fransa kıyılarına yaklaÅŸtığı sırada paraşütünü açtı ve Calais kenti yakınlarına iniÅŸini yaptı. Ä°niÅŸin hemen öncesi ayağı paraşütün iplerine dolandı ama bu sorunu el çabukluÄŸu ve bıçağının yardımıyla halletti. Ä°ÅŸte Avusturyalı çılgın paraşütçü Felix Baumgartner'in ManÅŸ Denizi'ni uçarak geçme macerasının özeti. Baumgartner (34) daha önce Malezya'nın baÅŸkenti Kuala Lumpur’daki Petronas Kuleleri'nden ve Brezilya'nın Rio de Janeiro kentindeki Ä°sa heykelinden atlamıştı. Son çılgın hayali üzerinde üç yıldır çalışıyordu. Ä°karus 2 adını verdiÄŸi projede 20 kiÅŸilik bir ekiple çalıştı. Her türlü detayı hesaplayarak önceki hafta hayalini gerçekleÅŸtirdi. GüneÅŸe yaklaşınca balmumu kanatları eriyen mitoloji kahramanı Ä°karus gibi yere çakılmadan... ‘‘Tüm yaÅŸamım boyunca bunun gibi bir ÅŸey hissetmedim. Bulutların arasında uçan bir kuÅŸ gibiydim’’ diyen Baumgartner ile internet üzerinden konuÅŸtuk.Gökyüzünden yere doÄŸru düşerken ne hissettiniz? Hep düşüşünüze mi konsantre oldunuz?- MüthiÅŸ bir duyguydu! Tüm yaÅŸamım boyunca bunun gibi bir ÅŸey hissetmedim. Bulutların arasında uçan bir kuÅŸ gibiydim. BaÅŸlangıçta çok soÄŸuktu, kanatlarımı sabit bir ÅŸekilde tutabilmek için de biraz süre gerekti. Ama sonraki birkaç dakikada düşlerimin gerçeÄŸe dönüştüğünü fark ettim.ManÅŸ Denizi'ni geçerken tüm detayları tek tek hesaplamaktan çok bahsettiniz. Tam olarak neyi kastettiniz?- Bu projede üç yıldır iÅŸinin ustası bir uzman grubuyla beraber çalışıyorum. Her detayı tek tek planladık ve kanatları birçok kez denedik. Hatta bir tünel denemesi yapıp kayma yüzdesi hakkında daha fazla ÅŸey öğrenmek istedik. Bu atlayışı yapabileceÄŸimize emin olana kadar plan yaptık. Aslında ben bir risk yöneticisiyim, tüm riskleri minimuma indirmeye çalışıyorum. Elbette uçlarda dolaÅŸmayı seviyorum ve her gün yeni hedefler peÅŸindeyim, ama her yaptığım ÅŸey en ufak detayına kadar planlanır. Projede izinler, yer, konaklama gibi birçok ÅŸey son ay içinde organize edildi.Ä°karus projenizde 15 kiÅŸi çalışıyor. Neyle meÅŸgul bu 15 kiÅŸi?- En son noktada ekip 20 kiÅŸiye ulaÅŸmıştı. En önemli kiÅŸilerden biri Helmut Tucek'ti. En yakın arkadaÅŸlarımdan birisi ve tüm projenin yöneticisidir. Projeyi benim yaÅŸadığım gibi yaÅŸadı ve tüm detayları biliyor. Bunun dışında Rüdiger Kunz teknisyen olarak kanatları tasarlamamızı saÄŸladı. Salzburg'da Carbotech ÅŸirketi kanatları üretti. Bir de ManÅŸ Denizi'ni geçerken bize yardımcı olan pilotlar, ilkyardım ekibi, medya ekibi vardı. Mükemmel bir iÅŸ yapmak için doÄŸru insanlarla çalışmak gerekir. Bizim yaptığımız da bu.YERDE POLÄ°S BENÄ° BEKLÄ°YORDUBASE atlayışlarındaki teknolojik desteÄŸinizi kimden alıyorsunuz?- Kendim yapıyorum! Atlayışı yapacağım yeri çok dikkatli incelerim ve baÅŸarılı bir atlayış için her ÅŸeyin tam olmasına dikkat ederim! ManÅŸ Denizi geçiÅŸi için biraz daha farklıydı. Bu sefer benden daha fazla teknolojik bilgiye sahip kiÅŸilere baÅŸvurdum. Onlar da bana yardımcı oldular.Bir BASE atlayıcısının ana çalışma yöntemleri nelerdir?-Fizik açıdan yüzde 100 olmak zorundasınız. Bir atlayışın baÅŸarılı olması için tüm kaslarınızın çalıştırılması gerekir. Spor salonunda deÄŸiÅŸik sporları yapıyorum. KoÅŸuyorum, bisiklete biniyorum. Fakat daha da önemlisi BASE atlayışının zihni tarafıdır. Kendinize güvenmelisiniz. Atlayışı yaparken kendi kendinizesiniz, kimse size yardım edemez. Elbette, bir BASE atlayıcısının kariyerinde tecrübe çok önemli bir rol oynar. Fakat atlayışı detaylarıyla önceden planlamak da kilit bir faktördür.BASE atlayıcısı olmak isteyenlere tavsiyeleriniz var mı?-Herkes düşlerini gerçekleÅŸtirmelidir! Her kim BASE atlayıcısı olmayı düşlüyorsa bu konuda tecrübesi olanlarla bir konuÅŸsun. Ve de çok dikkatli olsun!Yeni projeleriniz var mı? ManÅŸ geçiÅŸi benzeri projeniz var mı?-Daha gencim ve kafamda çok sayıda proje var. Ama ÅŸimdilik gizli tutuyorum bunları.Atlayış yapmanızı engellemek isteyen yerel yöneticilerle çok karşılaÅŸtınız. Aranızda garip olaylar geçti mi hiç?-Birçok kez yere indiÄŸimde polis zaten beni bekliyordu. Bu oyunun bir parçasıdır. ÖrneÄŸin ManÅŸ geçiÅŸini yapmadan iki gün önce Fransa'nın Calais ÅŸehrinde yerel yetkililer planlanandan baÅŸka bir yere inmemizi istediler. Bunun gibi ÅŸeyler hep baÅŸa gelir. Fakat bu atlayışın yanında bir yan olaydır.1997'den beri birçok atlama rekoru kırdınız. Bu rekorların yaÅŸamınızda mali bir etkisi oldu mu?-Düşlerimi gerçekleÅŸtirmeme yardımcı olan sponsorlarım var. Onlar olmadan bulunduÄŸum yerde olamazdım.Televizyonda izlemeyi sevdiÄŸiniz baÅŸka spor dalları var mı?-Genel olarak sporu seviyorum. Ä°nsanlar en iyilerini ortaya koymaya çalışıyorlar ve deÄŸiÅŸik spor dallarında bunu izlemek çok ilginç. Aynı zamanda iyi bir motorsporları izleyicisiyim.FELÄ°X, MANÅž DENÄ°Zİ’NÄ° NASIL GEÇTÄ°Felix Baumgartner 27 Temmuz günü 1.80 metrelik karbondan kanatlarıyla ManÅŸ Denizi'ni geçti. Ä°ngiltere'nin Dover kasabası üzerinden tam 10 bin metre yükseklikte bir uçaktan atlayan Baumgartner yaklaşık 35 kilometrelik mesafeyi 6 dakika 22 saniyede kat etti. Fransa'nın Calais kasabasında paraşütüyle yumuÅŸak bir iniÅŸi yaptı. Atlayışın en kilit noktası kat edilen dikey ve yatay mesafelerin orantısıydı. Öyle ki Avusturyalı atlayıcı dikey olarak kat ettiÄŸi her bir metreye karşı yatay olarak altı metre yol almalıydı. Aerodinamik uzmanı Rüdiger Kunz'un yaptığı tasarıma uygun olarak Carbotech firmasının ürettiÄŸi karbon kanatlar bu oranı saÄŸlayacak bir kayma açısıyla uçmasını saÄŸladı. UçuÅŸuna -55 santigrat derecede oksijen takviyesi bulunan özel bir giysiyle baÅŸladı. Radar ekranlarında görülmesi için üzerinde bir verici taşıyan Felix Baumgartner'ın hızı 360 kilometreden 220 kilometreye kadar düştü.BASE ATLAYIÅžI NEDÄ°R?BASE atlayışı ismini Ä°ngilizce Buildings (binalar), Antennas (televizyon kuleleri), Spans (köprüler) ve Earth (yer) kelimelerinin baÅŸ harflerinden alıyor. Çünkü BASE atlayışı yapan paraşütçüler yüksek buldukları her yapıya göz dikiyorlar. Bu çok yüksek binalardan kendilerini aÅŸağı bırakıp yere en yakın mesafede paraşütlerini açıyorlar. Bir aksilik çıktığı takdirde yere saÄŸlam inmek için ikinci bir ÅŸansları yok. Bu nedenle BASE atlayıcılarına çoÄŸu ülkede yasal izin verilmiyor. Dünyada BASE atlayışı yapan 500 kadar sporcu bulunuyor.Â
False