Köprülerde cam devri
Çelikten güçlü, estetik harikası cam köprüler köprü mimarisinde devrim yaratacak
Yüzyılı aşkın bir süredir, köprü inşasının değişmez malzemesi olarak kullanılan çeliğin pabucu dama atılmak üzere. Velihatı mı? Sıradan ama asil bir materyal; cam...
Bugüne kadar inşaa edilmiş ve bir süre daha inşaa edilmeye devam edecek çelik köprülerin yerini yavaş yavaş, bildiğimiz kumdan üretilen örümcek ağı inceliğinde eğrilmiş cam liflerinden yapılma köprüler alacak. Nedeni ise basit. Klasik çelik-beton köprülerin aşınma ve yıpranma hızı çok hızlı, bakım maliyetleri ise çok yüksek. Uzmanlara göre, köprülerde çelik yerine cam liflerinin kullanılması köprülerin ömrünü 50-200 yıl arasında uzatacak.
Lockheed Martin laboratuarlarında 42 metre uzunlukta cam köprüler başarıyla test edilmiş bulunuyor. Camın, yoğun trafiğe dayanıp dayanmayacağını test etmek için, Lockheed Martin mühendisleri 70 tonluk askeri bir aracı 5.5 metreye 9 metre ebatlarında 10 tonluk bir cam köprü üzerine yerleştirmişler. 10 tonluk bir köprü için aşırı bir yük anlamına gelen bu testten, cam köprü başarıyla geçmiş.
Yapılan testlerin en önemlisi ise cam köprülerin ekonomikliğini ölçen test. Teste göre cam köprünün maliyeti kilo başına 10 dolar. Bu maliyet çelik-beton köprülerde 1-2 dolar arasında değişiyor. Ancak cam köprülerin, çelik-beton köprülere oranla beş kat daha hafif olması maliyetleri kafa kafaya getiriyor. Çelik-beton köprülerin yüksek bakım maliyeti ise cam köprüleri maliyet açısından daha da avantajlı kılıyor. Üstelik cam köprü maliyetlerinin zamanla düşmesi de bekleniyor.
Cam köprü maliyetleri önemli oranda azalacak olmasa bile, çelik-beton köprülere göre önemli birçok avantajı daha var. Bunlardan en önemlisi çok hızlı monte edilebilmeleri. Bir ikinci avantajları ise üzerlerindeki yıpranmaların otomatik olarak gözlenebilmesi.