GeriSeyahat İki teker, altı beygir 180 bin kilometre
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Hürriyet Twitter
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi
İki teker, altı beygir 180 bin kilometre

İki teker, altı beygir 180 bin kilometre

70’li yıllarda Vespa motosikletiyle Avrupa ve Amerika’yı baştan başa geçen Osman Gürsoy’un hikâyesi belgesel oldu.

İyi bir belgesel iyi bir hikâyeyle başlar. Ordu – Texas isimli belgeselin kahramanı Osman Gürsoy’un hikâyesiyse kesinlikle anlatılmaya değer türden. Gürsoy 1960’ların başında İngiltere’ye çalışmaya giden bir Ordulu. İngiltere’de aldığı ikinci el Vespa motosikletse hikâyesinin esas başlangıcı. 1969’da Londra’dan memleketi Ordu’ya tatil için giderken yolculuk için motorunu kullanmaya karar verir. Fitili ateşleyen bu yolculuktan sonraki 35 yıl boyunca Vespa’sıyla Londra – Ordu arasını tam 19 kez kat edecektir. Üstelik her seferinde ayrı bir güzergâh izler. Vize alamadığı Arnavutluk ve ‘pahalı olduğunu duyduğu’ Finlandiya hariç Avrupa’nın tamamını gezer.
Sonraki durağıysa Amerika’dır. Motorunu kargoya verip New York’un yolunu tutar. Amerika’yı bir ucundan bir ucuna 50 günde dolaşır. Arada Chihuahuan Çölü’nü Vespa ile geçmek gibi o güne (ve de bugüne) kadar sadece onun başardığı işleri de motorculuk cv’sine ekler. Kanada’da Montreal’e kadar uzanmayı da ihmal etmez.
Osman Gürsoy’un motor üzerinde 3000 saate tekabül eden, toplam 180 bin kilometreyi bulan yolculuğu 1980’de uğradığı, İtalya’daki Vespa fabrikasında da şaşkınlık yaratır. Altı beygirlik şehir motosikletiyle dünyayı dolaşmayı başarması üretici marka için de büyük bir olaydır. Neticede ona yeni bir Vespa hediye etmeye karar verirler. Ancak Gürsoy eski motorundan vazgeçmez ve yenisini satarak emektar Vespa’sını kullanmaya devam eder.
Vespa’nın üzerinde dünyanın çevresini beş kez dönebilecek kadar vakit geçiren Osman Gürsoy halen Ordu’da yaşıyor ve ünlü motosikletini kullanmaya devam ediyor. Ordu – Texas belgeseline konu olan yolculuklarından 350 sayfalık yazılı; 50 kasetlikse sesli yolculuk günlüğü ve bini aşkın fotoğrafı bulunuyor. Belgeselini çeken 2 Enduro ekibine de söylediği üzere en büyük üzüntüsüyse Londra – Ordu hattındaki seyahatlerinin 19’da kalıp 20’ye tamamlanamaması.

Aynı zamanda mucit

Osman Gürsoy’un bir diğer özelliği de mucitliği. Gürsoy, henüz 70’li yıllarda motosikletinin arkasında oturan eşiyle konuşabilmek için kaskın içine telsiz yerleştirmeyi akıl etmiş ve bugün bluetooth’la gerçekleştirilen bu iletişimi o zaman kendi imkânlarıyla sağlamayı başarmış. Aynı şekilde motosikletine radyo ve ses kayıt cihazına bağlı bir mikrofon yerleştirmeyi başarmış. Daha ilginciyse bir de hovercraft yapmış olması. Üstelik hâlâ işler durumda olan bir hovercraft!

“İnsanlar Osman Abi’yi tanımalı”

Ordu - Texas belgeselinin arkasında ‘2 Enduro’ ismiyle faaliyet gösteren iki motosikletçi var: Tolga Başol ve Erkin Yeşil. Erkin mühendis, Tolga ise görsel iletişim tasarımıyla ilgileniyor. Yaklaşık dört yıldır beraber motosikletle geziyorlar. Tolga’nın işi ve Erkin’in fotoğrafçılık yönü birleşince de işe belgeseller karışmaya başlamış. Bugün, Van, Erciş’e bağlı Ulu Pamir Köyü’nde yaşayan ve 30 yıl önce Afganistan’ın kuzeyinden sürülmüş olan Kırgızların, Afganistan’dan kalan akrabalarının izini süren ilk projeleri 2 Pamir’i geçen yıl tamamladılar. İkinci işlerinde Osman Gürsoy’un hikâyesini anlatmak istemelerinin sebebiniyse şöyle anlatıyorlar: “Osman Gürsoy ağırlıklı olarak motorcu camiasında tanınıyor. Oysa yaptığı şey çok büyük bir olay. Daha çok insanın bunu bilmesini istedik.”
İkilinin işleri www.2enduro.com adresinden takip edilebiliyor.

DÜNYA YOLLARINDA

Osman Gürsoy’un seyahatlerinden kalan bini aşkın fotoğrafı var.

False