GeriSeyahat Hangi sektörde satışçı olmalıyım?
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Hürriyet Twitter
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi
Hangi sektörde satışçı olmalıyım?

Hangi sektörde satışçı olmalıyım?

Hayatı boyunca “bey” sözünü ağzından düşürmemiş bir kişinin “ağabey” kültürü ile satış yapılacak bir sektörde başarı göstermesi mucize gibi bir şeydir...

Siz geçen haftaki ilk yazımı okurken ben de kısa bir tatil için İstanbul dışındaydım. İzmir’de bir gün konaklamanın ardından rüya ilçe! Bodrum’a gittim. Tatile çıkamayanların ağızlarını sulandırmak gibi bir niyetim yok. Ama sulananlara da elimden bir şey gelmez!

 

Bodrum’dan size anlatacaklarım emin olun ki herkesin anlatacağı gece hayatı, çılgın eğlenceler ya da sevgili Mine Kılıç’ın bahsettiği beach’ler değil. Ben uzun zamandır herkesin diline dolanan ve bir reklâm filmi ile adeta slogan haline gelen “eğitim şart”ı bir kez daha hatırlatacağım.

 

O herkesin bayılarak anlattığı, tüm ünlü ve ünsüz tayfasını gördüğümüz ciddi paralar ödeyerek girilen ve ciddi para verilip bir şeyler yenen-içilen yerlerde çalışanların ihtiyacı olan konuyu konuşacağım.

 

Bakkal değerinin 5-6 katı fazla para ödenerek alınan bir kolalı içeceğin nedense hamam suyu sıcaklığı seviyesindeki servisi esnasında, soğutmak adına ağzına kadar buzla dolu bir bardak sayesinde sulu kola içmek zorunda bırakıldığımızı...

 

Çatal ve bıçakların temiz servis edilmesi için peçete ile sarılması bilgisi verildiği için garsonun birden çok peçeteyi eliyle, avucuyla neredeyse bütün kolu ile katlamasını...

 

Gel de eğitim şart sloganını söyleme! Ama elemanları geçtim, önce işletmeci ve patronlara...

 

Neyse, biz konumuza dönelim. Geçen hafta başladığımız satışta kariyer konulu yazılara ilgi gösteren herkese teşekkürler. Hatta ev ödevleri de yavaş yavaş ulaşıyor. Ne de olsa tatilde ödev yapmak sıkıcı bir konu, bu nedenle ödevin teslimini biraz erteledim. Bana neden satışçı olmak istediğinizi anlatan çizimlerinizi göndermeye devam edebilirsiniz.

 

Hangi sektörde çalışmalıyım?

 

Satışçı olma konusundaki kararlı tutumunuz ve kendinize güveninizin ardından bu konuyla ilgili ne gibi işlerde çalışacağınız konusuna karar vermeniz gerekiyor. Farkındaysanız hayatımız boyunca iki şeyi sürekli yapıyoruz. Karar verip problem çözüyoruz. Bu seferki kararımız gerçekten önemli, “satışçı olacağım ama ne satarım?”

 

Bir çok şampiyon satışçının cevabı klasiktir.

-        “Ne olursa satarım! Önemli olan satış tekniğini bilmek, benim için ürün fark etmez.”

Bu tip cevaplar, İK (insan kaynakları) yöneticilerini ne kadar mutlu eder bilmem ama benim gibi eğitimcileri ve satış yöneticilerini pek mutlu etmez. Kişilerin neyi satma konusunda mutlaka bir öngörüleri olmalıdır. Ürün ile satıcı arasında kurulacak bir ilişki bu...

 

Beyaz peynirden nefret eden birinin bunu satarken ne kadar başarılı olacağı konusunda ne söylersiniz?

-        “Aman hocam, illaki ürünü sevmek mi gerekir?”

-        “Biz profesyoneliz, sevmediğimiz ürünü de satarız!” sözlerini duyar gibiyim. Satarsınız, ama sevdiğiniz ürünü daha çok... değil mi?

 

Sektör belirleme konusu sadece ürünü sevmek ile değil, çalışılacak sektör ile iletişim kurabilmeyi de kapsar. Hayatı boyunca “bey” sözünü ağzından düşürmemiş bir kişinin “ağabey” kültürü ile satış yapılacak bir sektörde başarı göstermesi mucize gibi bir şeydir.

Satışçı ya o kültürde “bey” diyerek gerekli sıcaklığı yaşayamayacak ya da yarım ağızla söylediği “ağabey” kelimesi ile sakil duracaktır.

 

Sektör seçerken satışçıların bakması gereken bir başka konu da seçtiği sektör ile ilgili network’ünün olup olmaması, yani bu sektörde çalışan aile büyükleri, tanıdıklar, dayılar vb. kişilerin olup olmaması da bu sektörü belirlerken çok önemlidir.

 

Bir başka belirleyici unsur kişisel yeteneklerimiz ile sektörün gerektirdiği şartları ne kadar karşılayıp, karşılayamadığımız. Ezber yeteneği zayıf olan bir kişinin ilaç işinde çalışması, ehliyeti olmayan birinin plasiyer olmaya çalışması gibi yetenekler de göz önüne alınmalıdır.

 

Sektör seçmek en önemli karar anlarından biri olup, seçilen sektörde kariyer yapmakta doğru bir harekettir. Farklı sektör deneyimlerini yaşamak kişiye ileride yapmayı düşündüğü girişimcilik konusunda belki ip uçları verebilir ama aynı sektörde dikey kariyer ile uzmanlık yapmak mümkün olacaktır.

 

Yazılarımı daha sonra sayfada okuma gibi bir âdetim var. Sıcak yaz günlerinde uzun yazıların sıkıcı olacağını düşünerek, bu hafta tek bir sorunun cevabını aradık.

 

Bana neden şu anda çalıştığınız sektörü seçtiğinize dair kısa başarı/başarısızlık hikâyelerinizi gönderirseniz, bu satırlardan diğer satış kariyeri yapanlar ile paylaşabiliriz.

 

Zor ama önemli kararınızda size göre en doğrusunu bulmanızı diliyorum.

 

Bu haftalık da bu kadar.

 

Haftaya görüşmek üzere,

Satış kariyerinizin dikensiz ve engebeli olmasını diliyorum.

Not: “Neden Satışçı Oldunuz ?” konulu resimlerinizi bekliyorum. Gönderilenler arasından bir tanesini de örnek olarak buraya koyduk. Bu konudaki yorumlarınızı da esirgemeyin...

 

hgider@isnet.net.tr

False