Erdem Enginar | Fotoğraflar: Alamy, Hürriyet Arşiv
Mavi yolculuğun sakin kalmış 10 koyu
Güne mavi-yeşil bir manzaranın ortasında uyandığınız, sabah yüzünüzü deniz suyuyla yıkadığınız huzur dolu bir mavi yolculukta başınıza gelebilecek en kötü şey, demir attığınız koya gürültücü başka teknelerin gelmesi, kıyıdaki işletmelerden yayılan müzik veya trafiğin geride bıraktığı kirlilik olabilir. Ege ve Akdeniz kıyılarında tekne tatillerinin en yoğun olduğu döneme girerken, denizcilerden oluşan jürimize kıyılarımızdaki en sakin koyları sorduk.
Güne mavi-yeşil bir manzaranın ortasında uyandığınız, sabah yüzünüzü deniz suyuyla yıkadığınız huzur dolu bir mavi yolculukta başınıza gelebilecek en kötü şey, demir attığınız koya gürültücü başka teknelerin gelmesi, kıyıdaki işletmelerden yayılan müzik veya trafiğin geride bıraktığı kirlilik olabilir. Ege ve Akdeniz kıyılarında tekne tatillerinin en yoğun olduğu döneme girerken, denizcilerden oluşan jürimize kıyılarımızdaki en sakin koyları sorduk.
Bodrum’dan başlayıp Datça’da son bulan mavi yolculuk rotasının da son durağı burası. Poyraza açık olsa da gerek korunaklı girintiler ve çıkıntılar gerekse koyun burun altındaki ağzı doğuya açık küçük koy her koşulda korunak sağlıyor.
Selcen Tanınmış - Motorboat dergisi Genel Yayın Yönetmeni
Göcek’in en korunaklısı: Göbün Koyu / Göcek
Küçükkapıdağı Yarımadası ve Domuz Adası arasındaki Dar Boğaz’ın kuzey kıyısında yer alıyor. Göcek’in en korunaklı koylarından. Girişinde 30-40 metre olan derinlik, ortalara gelindiğinde 1-2 metreye kadar düşüyor. Doğu ve güney kıyılarında 40-50 teknenin yanaşabileceği ahşap iskele ve rıhtım bulunmakta. Dar olmasıyla beraber büyük tekneler manevra yapamadığı için giremiyor. Koy, zeytin ve çam ağaçlarıyla çevrili. Teknelere elektrik ve su takviyesi yapılabiliyor.
Göcek’in en korunaklısı: Göbün Koyu / Göcek
Küçükkapıdağı Yarımadası ve Domuz Adası arasındaki Dar Boğaz’ın kuzey kıyısında yer alıyor. Göcek’in en korunaklı koylarından. Girişinde 30-40 metre olan derinlik, ortalara gelindiğinde 1-2 metreye kadar düşüyor. Doğu ve güney kıyılarında 40-50 teknenin yanaşabileceği ahşap iskele ve rıhtım bulunmakta. Dar olmasıyla beraber büyük tekneler manevra yapamadığı için giremiyor. Koy, zeytin ve çam ağaçlarıyla çevrili. Teknelere elektrik ve su takviyesi yapılabiliyor.
Behzat Şahin - Yacht Türkiye dergisi yazarı
Sert rüzgârlara kapalı: Bencik / Marmaris
Datça Yarımadası’nın, Marmaris’le Datça’yı birbirinden ayıran en ince noktasında bulunuyor. Bir tarafı Hisarönü, diğer tarafı Gökova Körfezi. Tam ortasında bir kayalık olan Dişlice Adası bulunuyor. Sert rüzgârlara kapalı koyda hâkim esinti yaz ortasında bile serinleten meltem.
Sert rüzgârlara kapalı: Bencik / Marmaris
Datça Yarımadası’nın, Marmaris’le Datça’yı birbirinden ayıran en ince noktasında bulunuyor. Bir tarafı Hisarönü, diğer tarafı Gökova Körfezi. Tam ortasında bir kayalık olan Dişlice Adası bulunuyor. Sert rüzgârlara kapalı koyda hâkim esinti yaz ortasında bile serinleten meltem.
Koyun batı kısmında su çok sığ, bu nedenle ancak su kesimi bir metre olan yatlar ve tekneler demirleyebilir. İskelesine aynı anda 10’a yakın tekne demirleyebiliyor.
Ahmet Süha Umar - Yacht Türkiye dergisi yazarı
Tüm ihtiyaçlara yanıt veriyor: Kazıklı / Güllük Körfezi
Karaburun ve Teke yarımadaları arasında kalan Güllük Körfezi’nin kuzeyinde bir fiyort gibi içeri doğru dört mil kadar uzanıyor. Dibi sığ ve bulanık olduğundan beş-altı metre açıklıkta demirleniyor. Limanda bulunan iskelenin kara tarafı sığ ve buraya demir atarken dikkat edilmesi gerekiyor. Güzelliğinin yanı sıra koyun denizciler için en büyük önemi ise teknelerin burada elektrik ve su ihtiyaçlarını karşılayabiliyor olması.
Tüm ihtiyaçlara yanıt veriyor: Kazıklı / Güllük Körfezi
Karaburun ve Teke yarımadaları arasında kalan Güllük Körfezi’nin kuzeyinde bir fiyort gibi içeri doğru dört mil kadar uzanıyor. Dibi sığ ve bulanık olduğundan beş-altı metre açıklıkta demirleniyor. Limanda bulunan iskelenin kara tarafı sığ ve buraya demir atarken dikkat edilmesi gerekiyor. Güzelliğinin yanı sıra koyun denizciler için en büyük önemi ise teknelerin burada elektrik ve su ihtiyaçlarını karşılayabiliyor olması.
Aynur Önder - İşletmeci, denizci
Mavi-yeşil birlikteliği: İnbükü / Marmaris
Yatıyla sürekli bu koyda görülmesi nedeniyle halk arasında ‘Emel Sayın Koyu’ da deniliyor. İnbükü Tabiat Parkı içinde yer alıyor. Koyun kuzeydoğu ucundaki orman kampına gelen günübirlik ziyaretçiler oluyor. Bir de büfesi var. Sakin havalarda çam ağaçlarının yansımasıyla suyun rengi yeşile dönüyor.
Mavi-yeşil birlikteliği: İnbükü / Marmaris
Yatıyla sürekli bu koyda görülmesi nedeniyle halk arasında ‘Emel Sayın Koyu’ da deniliyor. İnbükü Tabiat Parkı içinde yer alıyor. Koyun kuzeydoğu ucundaki orman kampına gelen günübirlik ziyaretçiler oluyor. Bir de büfesi var. Sakin havalarda çam ağaçlarının yansımasıyla suyun rengi yeşile dönüyor.
Meriç Köyatası - Gazeteci, yazar, denizci
Rengi için görülmeye değer: Nergis Koyu / Urla
Çeşme ile Sığacık arasında bulunuyor. Sarpdere Limanı’nın en korunaklı ve güzel koyu. Etrafı makilik araziye sahip. Turkuvaz renkli denizi ve doğasıyla Uzakdoğu sularını andırıyor. Zemini kumlu ve derinliği az olduğundan demirlemek için ideal. Kuzeyden gelen rüzgârlar koyu hafif etkilese de her türlü hava koşuluna kapalı.
Rengi için görülmeye değer: Nergis Koyu / Urla
Çeşme ile Sığacık arasında bulunuyor. Sarpdere Limanı’nın en korunaklı ve güzel koyu. Etrafı makilik araziye sahip. Turkuvaz renkli denizi ve doğasıyla Uzakdoğu sularını andırıyor. Zemini kumlu ve derinliği az olduğundan demirlemek için ideal. Kuzeyden gelen rüzgârlar koyu hafif etkilese de her türlü hava koşuluna kapalı.
Arif Önder - İş insanı, denizci
Lodosa dikkat: Küfre / Gökova
Yedi Adalar Körfezi’nin kuzeydoğusunda yer alıyor. Koyun sonunda denize dökülen bir azmak ve iki restoran bulunuyor. Lodos hariç tüm rüzgârlara karşı korunaklı.
Lodosa dikkat: Küfre / Gökova
Yedi Adalar Körfezi’nin kuzeydoğusunda yer alıyor. Koyun sonunda denize dökülen bir azmak ve iki restoran bulunuyor. Lodos hariç tüm rüzgârlara karşı korunaklı.
Hakan Subaşı - İş insanı, denizci
Balıklarla yüzün: Poyraz Limanı / Bodrum
Bodrum’un güneyinde yer alan Kara Ada’nın güney tarafında bulunan Poyraz Limanı, ismini burada sürekli esen poyrazdan alıyor. İçerisinde meteor çukuru bulunduğundan ‘Meteor Koyu’ olarak da biliniyor. Turkuvaz renkli sulara sahip korunaklı ve geniş limanda 7-8 metre kuma demir atılıyor. İrili ufaklı balıklarla yüzülen, her seviyeden dalışa uygun koyun sol ucunda yine bir doğa harikası olan Delikli Mağara bulunuyor.
Balıklarla yüzün: Poyraz Limanı / Bodrum
Bodrum’un güneyinde yer alan Kara Ada’nın güney tarafında bulunan Poyraz Limanı, ismini burada sürekli esen poyrazdan alıyor. İçerisinde meteor çukuru bulunduğundan ‘Meteor Koyu’ olarak da biliniyor. Turkuvaz renkli sulara sahip korunaklı ve geniş limanda 7-8 metre kuma demir atılıyor. İrili ufaklı balıklarla yüzülen, her seviyeden dalışa uygun koyun sol ucunda yine bir doğa harikası olan Delikli Mağara bulunuyor.
Özlenen Su Uçar - Motorboat dergisi yazarı
Büyülenmemek elde değil: Karaloz / Kekova
Kekova Adası’nın güneydoğu yakasında yer alan korunaklı bir yer. Kuşbakışı bakıldığında tilkiyi andırıyor ve ağzı ile kulakları koylara denk geliyor. Tekneler burada hava durumu ne olursa olsun su üzerinde kıpırdamadan durabiliyor. Koyun girişi 10 metreyi bulan bir derinliğe sahip. Güneye bakan kısmı en korunaklı yeri ve derinliği 10-14 metre arasında değişiyor. Dar yapısı nedeniyle kıyıdan koltuk alarak bağlanmak gerekiyor.
Büyülenmemek elde değil: Karaloz / Kekova
Kekova Adası’nın güneydoğu yakasında yer alan korunaklı bir yer. Kuşbakışı bakıldığında tilkiyi andırıyor ve ağzı ile kulakları koylara denk geliyor. Tekneler burada hava durumu ne olursa olsun su üzerinde kıpırdamadan durabiliyor. Koyun girişi 10 metreyi bulan bir derinliğe sahip. Güneye bakan kısmı en korunaklı yeri ve derinliği 10-14 metre arasında değişiyor. Dar yapısı nedeniyle kıyıdan koltuk alarak bağlanmak gerekiyor.
Ekrem İnözü - İş insanı, denizci
İki denizi birbirine bağlıyor: Balıkaşıran Koyu / Datça
Girintili çıkıntılı kıyılara sahip Hisarönü Körfezi’nde... Ege ve Akdeniz’in birbirini kucakladığı koy olarak biliniyor. Kıyı şeridinin tamamı sığ olmakla beraber bazı yerlerinde kayalıklar var. Bu nedenle tekneleri uzun koltuk halatıyla demirlemek gerekiyor. Koyun girişindeki iki burnunda yer alan yoğun sualtı sığlık ve kayalar nedeniyle tam ortada bulunan kanaldan girmek zorunlu hale geliyor. En güzel demirleme noktası koyun güney ucundaki küçük iskele.
İki denizi birbirine bağlıyor: Balıkaşıran Koyu / Datça
Girintili çıkıntılı kıyılara sahip Hisarönü Körfezi’nde... Ege ve Akdeniz’in birbirini kucakladığı koy olarak biliniyor. Kıyı şeridinin tamamı sığ olmakla beraber bazı yerlerinde kayalıklar var. Bu nedenle tekneleri uzun koltuk halatıyla demirlemek gerekiyor. Koyun girişindeki iki burnunda yer alan yoğun sualtı sığlık ve kayalar nedeniyle tam ortada bulunan kanaldan girmek zorunlu hale geliyor. En güzel demirleme noktası koyun güney ucundaki küçük iskele.