Fazla bagaj başa bela oluyor
Havayolu şirketleri petrol fiyatlarının artması karşısında ticari panik yaşıyor. Yakıt harcamasından tasarruf etmek için de çeşitli metotlar deniyor. Yakında, kilolu yolculardan ekstra ücret talep ederlerse şaşırmayın.
Havayolu şirketleri, en büyük gider kalemi olan yakıt harcamalarını azaltmak için her yolu deniyor. En önemli tasarruf, uçakların hafifletilmesinden geçiyor. Kullanılmayan fırınlar sökülüyor. Ağırlığı 100 kilogramı bulan kağıt haritalar, yaklaşma planları, manüeller yerini elektronik uçuş çantalarına bırakıyor. Hatta uçağa binmeden önce yolcularının tuvalete gitmesini isteyen şirketler bile var.
Şimdi de havayolları gözünü yolcuların taşıdığı bagaja dikti. Birçok şirket bagaj limitlerini azaltıyor. İkinci bavula ek ücret talep ediyor. Yakında kabine alacağınız el çantası için ya da biraz fazla kiloluysanız kendiniz için ek ücret istenirse şaşırmayın.
Havayolu taşıdığı her ekstra ağırlık için harcanan ekstra yakıtın parasını çıkarmaya çalışıyor. Çünkü tahminler, yakın bir gelecekte petrolün fiyatının 150 dolar seviyesine çıkacağı yönünde ve bu durum havayollarında ticari bir panik yaratıyor.
AĞIR UÇAK FAZLA YAKAR
Örneğin bir Airbus A320 tipi orta menzilli yolcu uçağı taşıdığı bir ton fazla ağırlık için saatte 64 kilogram ekstra yakıt harcıyor. Uzun menzilli Boeing 777’deyse bu rakam 105 kilograma yükseliyor. Yani tek bir yolcu uçağının bir yıllık fazla taşıdığı yükten dolayı havayoluna maliyeti minimum 500 bin-2 milyon dolar arasında. 100-150 uçaklık bir filoya sahip havayolunda bu fatura bir anda 50-100 milyon dolara kadar yükseliyor. Sektörde hiçbir şirket böylesine dev faturalar ödemek istemiyor.
İNTERNETTEN ÖDEYİN
* Birçok havayolu iç hatlarda bagaj limitlerini 15 kilograma indirdi. Kabin içine alacağınız el çantasında ise limitler 5 kilogramla sınırlanıyor.
* Fazla ağırlıkta uçuş uzunluğuna bağlı olarak kilogram başına 3 liradan başlayıp 15 Euro’ya kadar çıkan ek maliyetlerle karşılaşabilirsiniz.
* Bavulunuzu hazırladıktan sonra tartın. Bazı ülkelerde bagajları uçağa yükleyen-boşaltan yer hizmetleri çalışanlarının sendika kuralları çok sıkı. Ağırlığı 30 kilogramı aşan bagajlar, uçağa yüklemeler sırasında çalışanların bellerinde sağlık sorunu oluşturulacağı için kabul edilmeyebiliyor.
* Çanta sayınızı azaltın. Birçok havayolu şirketi ikinci bagaja ek ücret istiyor.
* Hem kendi rahatlığınız hem de bagaj ücreti ödememek için uçacağınız havayolunun limitlerini mutlaka önceden öğrenin.
HANGİ HAVAYOLU KAÇA TAŞIYOR
THY: İç hatlarda limit 20 kilogram. Fazlası için kilogram başına 3 lira alınıyor. Avrupa uçuşları için 20 kilogramı geçenler uçuşun uzunluğuna göre kilogram başına 7-10 Euro arasında ücret ödüyor. ABD’deyse bagaj limiti her biri 23 kilogramı geçmemek üzere iki parça, yani toplam 46 kilogram. Bu ağırlığı aşma durumuna göre 23-32 kilogram arasındaki bavula 80 dolar, 32 kilogram üzerindekilere de 150 dolar ücret alınıyor.
Pegasus: İç hatlarda limit 15 kilogram. Aşanlar kilogram başına 4 lira ödüyor. Dış hattaysa uçuş uzunluğuna göre limitler 20-30 kilogram arasında değişiyor. Fazla bagaj için kilogram başına 8 Euro alınıyor.
Onur Air: İç hatlarda limit 15 kilogram. Fazlası için kilogram başına 3 lira alınıyor.
SunExpress: İç hatlarda Erzurum, Trabzon, Kars, Diyarbakır, Van ve Mardin için 15 kilogramın üstüne kilogram başına 6 lira, diğer noktalar için 4 lira alınıyor.
Anadolujet: İç hat limiti 15 kilogram. Üzerine kilogram başına 3 lira alınıyor.
Sky: 15 kilogram bagajı geçenlerden kilogram başına 4 lira alınıyor.
Air France: Avrupa içi tek bavul 23 kilogram. 23-32 kilogram arası 55, fazlası ise bavul başına 100 Euro.
British Airways: Avrupa içi tek bavul 23 kilogram. 23-32 kilogram arası 35, fazlasıysa bavul başına 30 pound. Amerika uçuşlarında tek bavul 23 kilogram, 23-32 kilogram arası 40, fazlasıysa bavul başına 30 pound.
Lufthansa: Avrupa içi tek bavul 23 kilogram. Üzeri kilogram başına 10 Euro.
KLM: Avrupa içi tek bavul 23 kilogram. 23-32 kilogram arası 55, fazlası ise bavul başına 100 Euro.
Swiss: Avrupa içi tek bavul 23 kilogram. Üzeri kilogram başına 15 Euro.
Delta: Uzun uçuşlarda tek bavul 23 kilogram. 23-32 kilogram arası 55, fazlası ise bavul başına 150 dolar.
Emirates: 30 kilogram. Sonrası için kilogram başına 25 pound.
Singapur: 20 kilogram ücretsiz. Üzeri uçuş hattına göre 10-20 dolar/kilogram.
Saati 40 liraya uçun
Yeni nesil ultralight tipi hafif uçaklarla gökyüzünde yeni bir dönem başlıyor. Otomobil benzini de kullanabilen ve saatte 9 litre yakıt harcayan iki kişilik uçaklar uçuş maliyetlerini hızla aşağıya çekiyor. 200 uçuş saatine kadar bakımlarını pilotun yapabildiği bu tür uçakların amortisman-sigorta hariç bir saatlik uçuş maliyeti 40 lira. Kompozit gövdeye yüksek performanslı aerodinamik yapıya sahip ultralightlar, saatte 200 kilometre hıza rahatlıkla çıkıyor. Menzilleriyse 900 kilometreyi aşıyor.
HEM PLANÖR HEM UÇAK
Türkiye’de satış temsilciliği Top Service tarafından yapılan Slovenyalı Pipistrel şirketinin ürünü Sinus, hem ultralight, hem de 15 metre kanat açıklığında bir planör. Havada motoru kapatıp termikler ve hava akımlarını yakalayarak uçabiliyorsunuz. Özellikle Avrupa’da birçok meraklı motoru sadece havalanmak için kullanıyor. NASA’nın en iyi tasarıma sahip ultralight olarak seçtiği bu uçakların fiyatları özelliklerine bağlı olarak 60-100 bin Euro arasında değişiyor.
FABRİKA ANKARA’YA GELİYOR
Türkiye temsilciliğini Anka Havacılık şirketinin yaptığı Çek Aveco, Ankara’da fabrika açıyor. OSTİM Bölgesi’nde çalışmalara başlayan şirket, yıl sonunda imalata geçecek. Toplam 60 çalışana sahip olacak fabrika
yılda 40 uçak imal etmeyi hedefliyor.