Buzda tam gaz
Finlandiya’da buzulla kaplı bir göl üzerinde statü sembolü bir Porsche ile sürat rekoru denemesi yapmayı kim istemez? 6 bin euro karşılığında adrenalin dolu bu deneyimi yaşamak mümkün.
Finlandiya’nın en kuzeyi, Lapland bölgesi. Ülkenin Kuzey kutup dairesine en yakın kasabası İvalo’dayız. Hava sıcaklığı gündüzleri eksi 28 derece, geceleri ise eksi 35 ile 40’lara hatta 50’lere ile çıkıyor. Yani, hava kelimenin tam anlamıyla ‘buz gibi.’
Statü sembolü Porsche, araçlarının aynı zamanda birer asfalt canavarı olduğunu ve en sert kış koşullarında bile uyum sağladığını ispatlamak için, buz üzerinde test sürüşleri düzenliyor.
Test alanı, Pasasjarvi Gölü’nün üzerinde. 7.5 kilometre uzunluğundaki göl aylar öncesinde donmuş. Üzerindeki buz kalınlığı 60 santimetre ile 1 metre arasında değişiyor. Deneme sürüşleri de bu zemin üzerinde gerçekleşiyor. Zemindeki buzlarda yer yer çatlaklar var. Bu çatlaklar insanın içini ürpertirken Finliler, “Sorun yok. Zemin çok kalın. Çatlaklar olabilir, ama bugüne kadar hiçbir otomobil buzların arasından dibe gömülmedi” diye gülüp geçiyor.
Buzda sürüş eğitimi öncesinde İvalo’da konaklayan sürüş meraklılarına otellerinin toplantı salonunda teorik eğitimler veriliyor. Burada buzda kullanılacak otomobillerin teknik özellikleri, kullanılan üzeri çivili lastiklerin yol tutuşu, ne zaman fren yapılacağı, virajlara kayan otomobilin tekerleklerinin ne zaman kontra pozisyonda ters yöne çevrileceği gibi bilgiler veriliyor.
Ancak asıl sınav sahada. Çünkü belirlenen parkur üzerinde kukalara çarpmadan zikzak çizmek, otomobilin direksiyonuna buz üzerinde hâkim olmak, virajlara aracın arkasını kaydırarak yan, yan kayarak girmek gibi atraksiyonların adresi ise buzla kaplı göl. Altınıza verilen bu yüz binlerce lira değerindeki otomobiller ile kaza riski olmadan sürat yapıp, otomobili olduğu yerde kaydırıp 360 derece döndürmek, özetle otomobil ile ‘azmak, şımarmak’ gibi niyetleri olanları hazzın doruğuna ulaştıran bir yer burası.
Buz üzerinde otomobil ile dans etmek, aracı ani hareketlerle kaydırmak hatta yoldan çıkarmak serbest. Hatta eğitimi veren Porsche pilotu Mick Edwards elindeki telsizle kullanıcıları sürekli ‘gaza getirecek’ talimatlar veriyor.
Eğitim için ayrılan alanın kenarında yarım metre yüksekliğinde kar kütleleri konmuş. En fazla yoldan çıkıp bunların üzerine saplanıp kalıyorsunuz. Teknik ekip bu duruma o kadar alışık ki, kenarda bekleyen Porsche’nin Cayenne modeli hemen yardıma geliyor. Çekme halatı ile sizi kar kütlesinin içinden tereyağından kıl çeker gibi çıkartıp yeniden piste bırakıyor.
Porsche’lerin kar ve buz üzerindeki performansı emsalsiz, asfaltta yol tutuşu tartışılmaz. Gerçekten bu otomobili buz üzerinde bile kullanmanın keyfini çıkartmak bambaşka.
PAKETİN İÇİNDE NELER VAR?
6 bin Euro ödeyen kişilere gidiş dönüş uçak bileti, 2 gün süresince gölün yakınındaki İvalo’da konuklama ve günde 5 saatlik 4 ayrı etaplık sürüş eğitimi derslerinin ücretleri dahil. Hava sıcaklığının insanın kanını donduracak kadar soğuk olmasının önüne de teknolojik kıyafetler ile geçiliyor.
Finlandiya’nın 6 ay süresinde her tarafının buzlarla kaplı olmasına karşın ülkede kimse bizim gibi lastiklerine zincir takmıyor. Çünkü herkes kar lastiği kullanıyor. Ama buz üzerinde eğitimlerde kullanılan lastikler ise çivili. Üzerinde 3-4 santim yüksekliğindeki çiviler aracın buzda tutunmasını sağlıyor.
Lüks ürün out lüks deneyim in
Eğer hâlâ lüks saat veya çantaya para harcıyorsanız çok demodesiniz! Yeni trend deneyimlere para harcamak.
Zeynep Bilgehan /zbilgehan@hurriyet.com.tr
The Boston Consulting Group’un global lüks pazarıyla ilgili ‘Lüksün Yeni Dünyası’ raporuna göre sanat müzayedeleri, SPA ve safari gibi lüks deneyimlerin yıllık satışı geleneksel lüks ürünlerin satışından iki kat hızlı büyüyor. Lüks bir ürüne sahip olmaktansa farklı bir deneyim yaşamak isteyenlerin sayısı artıyor. Deneyimsel lüks, dünyadaki A+ harcamalarının neredeyse yüzde 55’ini oluşturuyor. Deneyimsel lüks yalnızca seyahat ve SPA’yla sınırlı değil. Hastanelerin uşak ve şefli odaları veya özel süitlerin bulunduğu hava yolları gibi çok çeşitli lüks deneyim hizmetleri var.
YILLIK HARCAMA 770 MİLYAR DOLAR
İpsos Sosyal Araştırmalar Enstitüsü’yle ortak yürütülen, 12 ülkeden yaklaşık 1000 kişinin katıldığıanket sonucuna göre tüketicilerin yıllık lüks harcamalarının değeri 1.4 trilyon dolar. Bu rakamın 770 milyar dolarını lüks deneyimler oluşturuyor. Yaklaşık 350 milyar doları lüks arabalara, geri kalanı da saat, çanta ve ayakkabı gibi diğer kişisel lüks ürünlerine gidiyor.
Peki Türkiye’de durum ne? İpsos Sosyal Araştırmalar Enstitüsü Genel Müdürü Tonguç Çoban, “Lükse para harcayan üst sınıfın nüfusu 11 milyon 400 bin. Yani tüm Türkiye’nin yüzde 16’sı. Bu gruptaki insanların yıllık ortalama geliri 35 bin lira” diyor: “Bu gruptakiler boş zamanlarında AVM’ye gidiyor, Türkiye ortalamasına göre daha fazla otomobil kullanıyor, daha çok yurtdışı seyahate gidiyor, daha çok kredi kartıyla alışveriş yapıyor.”
Son moda tavla
Dünyanın en prestijli modaevlerinden Bijan’dan tavla meraklılarına dev hizmet! Bijan, özel jeti ve yatı olan, ancak teknolojik değil, nostaljik yöntemlerle eğlenmek isteyenler için özel bir tavla seti tasarladı. Eni 65, boyu 70 santimetre olan tavlanın üretiminde, kanguru derisi kullanılacak. Ancak bu ürüne ulaşmak, o kadar da kolay değil. Çünkü marka, sınırlı sayıda üretime yeni bir boyut kazandırarak, tavladan sadece 25 adet sipariş alacağını açıkladı. Fiyatı ise henüz belirlenmedi.