Misakı Milli sınırları dışına bile rüzgar santralı başvurusu yapmışlar

GÜLSAN İnşaat Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Mehmet Gül, Forum İstanbul’un bu yılki toplantısında karşılaştığımızda hatırlattı: "Rüzgar santralı kurmak üzere çok sayıda şirket başvuruda bulundu. Biz de başvuranlar arasındaydık. Beş ay geçti, izinlerden ses yok."

Mehmet Gül haklıydı. Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu (EPDK), rüzgar santralı kurmak isteyenlerden başvurularını almış, başvuruların parasal değeri 130 milyar doları aşmıştı. EPDK’nın önceki Başkanı Yusuf Günay bu ilgiden çok da mutlu olmuştu. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Hilmi Güler de keyiflenmişti.

Dün İstanbul Park’ta Formula 1’i Philip MorrisSa Genel Müdürü Turhan Talu’yla birlikte izlemeye gitmişken Paddoc Club’da Ferrari salondaki komşusu Shell Türkiye Genel Müdürü Canan Ediboğlu’na da uğradım.

Canan Ediboğlu’nun konukları arasında gündemdeki işadamı, Samsun-Ceyhan Boru Hattı’nı da yapan Ahmet Çalık’la Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) Başkanı Hasan Köktaş da vardı.

Hasan Köktaş’ı görmüşken, rüzgar enerjisiyle ilgili başvuruların akibetini sordum. Meğer oldukça dertleri varmış. Köktaş, rüzgar santralları konusunda başlangıçta izlenen yöntemden memnun değildi:

"Herkes başvurusunu yapsın biz seçelim demek iyi olmadı. Bu seçimler sırasında ne kadar iyi çalışırsak çalışalım, hata yapma olasılığımız var. Birilerinin canı haksız yere sıkılabilir. Keşke lisanslar belirlenip, onlar için başvurular alınsaydı."

Tam bu noktada Petkim’i de Azeri ortaklarıyla birlikte bünyesine katmak üzere olan Turcas Grubu’nun patronu Erdal Aksoy devreye girdi:

-Sayın Başkan, durduğumuza göre gerçeğe pek uymayan başvurular da yapılmış. Bunları ayıklayacaksınız değil mi?

-Erdal Bey ne diyorsunuz, ayıklamaz olur muyuz. Rüzgar santralı için 751 başvuru var. Bunlardan 22’si geçersiz. Bunlar arasında öyleleri var ki, adam Misakı Milli sınırlarımızın dışına bile çıkmış.

EPDK Başkanı’nın bu sözlerine çok şaşırdım. Bir işadamı rüzgar santralı kurmak üzere proje hazırlayacak, izin için başvurduğu bölgenin Türkiye Cumhuriyeti sınırları içinde olmadığının farkına varmayacak.

-Sayın Başkan, demek ki bu işin içinde "lisansı alayım, nasılsa birilerine satar para kazanırım" diye düşünen epey uyanık var.

-Öyle görünüyor ama biz titiz çalışmayla bunların önüne set çekeceğiz.

EPDK, bir yandan başvuruları incelerken, diğer taraftan rüzgar santrallarında "çoklu başvuru"yu düzenleyecek yasa değişikliği ile bazı tebliğlerin çıkmasını da bekliyormuş. Onlar çıktıktan sonra EPDK Başkanı Hasan Köktaş ve ekibi hızlandıracak...

Formula 1 pilotları kıyasıya yarışırken, "vın"lamalar kulaklarımı zorlarken ben hálá, "Misakı Milli sınırları dışına rüzgar santralı kurmak için kim başvuruda bulunmuştur acaba" diye düşünüyordum.

Tam o sırada bir EPDK üyesi işi şakaya vurdu: "Adamlar Osmanlı sınırları içinde kalmışlar ya siz ona şükredin..."

Ben EPDK başkanının yerinde olsam Türkiye Cumhuriyeti sınırları dışında rüzgar santralı kurmak için başvuruda bulunanları açıklarım...

İngiltere Kraliçesi’nin yanına oturma heyecanı

DÜN İstanbul Park’a saat 10.00’da gittiğimde ilk girdiğim Ferrari salonu oldu. Shell Türiye Genel Müdürü Canan Ediboğlu’nu oldukça heyecanlı gördüm.

Ediboğlu, bir yandan konuklarını ağırlarken, diğer taraftan da çarşamba gününü düşünüyordu. Çünkü, çarşamba günü İngiltere Kraliçesi İkinci Elizabeth’i ağırlamayı bekleyen Bursa’ya davetli isimler arasında Canan Ediboğlu da vardı.

Bursa’daki ağırlamanın bir bölümünde Türkiye’deki önde gelen kadın girişimcilerin İngiltere Kraliçesi’yle sohbet etmesinin öngörüldüğü program da yapılmıştı. Canan Ediboğlu’na da oturma düzeni içinde Kraliçe’nin yanı düşünülmüştü...

Ediboğlu, girişimci değil, profesyonel yönetici olsa da, önemli olan birilerinin İngiltere Kraliçesi’ne Türkiye’yi, İstanbul’u, Bursa’yı iyi anlatmasıydı...

Demek ki Ediboğlu’nu çarşambaya kadar "sıkı" çalışma bekliyor...

Marinada akaryakıt sıkıntısı çözülüyor

ENERJİ Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) Başkanı Hasan Köktaş’la konuşurken,Shell Türkiye Genel Müdürü Canan Ediboğlu’nun konukları arasındaki bir kurul üyesi dört yıl önceye uzandı:

"Sayın Başkan, İstanbul Park’ta ilk Formula 1 yarışı yapılacağı zaman yakıt ithalatı konusunda sıkıntı yaşandı. Epey uğraştık, sorunu çözdük."

4 yıl önceki yarışlar sırasında Formula 1 araçlarında kullanılan 100 oktan benzinin Türkiye’ye ithalatı yasakmış. EPDK, yapılan başvurular üzerine kendi içinde de ciddi tartışmalar yaşadıktan sonra, "mevzuatı biraz delerek" sorunu çözmüş. Hasan Köktaş, gündemindeki bir başka sorunu dikkat çekti:

-Bugün dünyaca ünlü yatların yanaştığı marinalarımızda akaryakıt satışı yapmak yasak. Çünkü, mevcut mevzuat buna izin vermiyor.

-Peki yatlar nasıl yakıt ikmali yapıyor?

-Açıkta yapmak zorunda kalıyorlar...

Özelleştirme İdaresi Başkan Yardımcılığından EPDK Başkanlığına geçen Hasan Köktaş, gündeme almaları gereken sorun ve konuları 12 başlık ve 120 maddede toparlamış. Bunları bir kitapçık haline getirmiş. Marinalardaki yakıt ikmali sorunu da bunlardan biriymiş.

-Marinalarımız rakipsiz olsa, yakıt ikmali konusunu fazla dert etmeyebiliriz. Oysa Akdeniz çanağında önemli rakiplerimiz var.

EPDK Başkanı böyle düşündüğüne göre, marinalarda akaryakıt sorununun çözümü yakın demektir...
Yazarın Tüm Yazıları