Şirketler çalışan esenliğinin formülünü sporda buldu. Spor salonlarına kurumsal üyelikler bir yılda ikiye katlandı. Masa başında çalışan elemanına masaj satın alan şirketler de var, “Bize yoga sınıfı oluşturun” diyen de. İvmeyi, MAC’in Future Bright ile gerçekleştirdiği ‘Türkiye Hareket Haritası’ da ortaya koydu. Araştırmaya göre 15-65 yaş arası nüfusu oluşturan 58.1 milyon kişinin 20.3 milyonu aktif spor yapıyor.
#İşİş dünyası, nitelikli çalışanlarını elde tutmak için ‘yetenek yönetimi’ stratejileri uyguluyor. Birçok şirket bu doğrultuda personelinin kariyerini desteleyerek, bağlılığını artırmak için çeşitli eğitim imkânları sunuyor. Yetenekler, rekabetçi maaş ve yan haklarla elde tutulmaya çalışılıyor. Yapılan araştırmalar ise adayların gözünün global markalarda olduğunu ortaya koyuyor.
#İşYetenek açığı arttıkça şirketlerin çalışanlara sunduğu yan haklarda da rekabet kızıştı. Yan haklar, toplam maaş paketinin yaklaşık yüzde 20 ila 35’ini oluşturur hale geldi. Sağlık sigortası, ücretsiz iletişim artık çalışanlara yeterli gelmiyor. Çalışana, özel emeklilik, kritik hastalıklar sigortası, kimlik dolandırıcılığı koruması, hukuk hizmeti, spor ve yoga hizmeti gibi yan haklar sunulmaya başlandı. Peki, dünyada ve Türkiye’de şirketler çalışanlara hangi yan hakları sunuyorlar?
#İş GücüKariyer.net, Türkiye’de istihdam piyasasının çeyrek asrını mercek altına aldı. Yapılan araştırmalar göre, çalışanların yüzde 59’u hayalindeki mesleği yapmıyor. Gençler mezuniyet sonrasında iş hayatına başladığında hayal kırıklığı yaşıyor, sadece yüzde 17’si iş hayatının bekledikleri gibi olduğunu ifade ediyor.
#Kariyer.Netİş dünyasındaki en son gelişmeleri kapsamlı bir içerikle sunan Hürriyet İK, 3 Kasım Pazar günü raflarda yerini alıyor. Çalışanların yan haklarından iş dünyasındaki yetenek savaşlarına, yapay zekâ korkusundan bölgesel asgari ücret tartışmasına kadar uzanan zengin içerikler, yeni sayıda okurlara sunuluyor.
#Hürriyet Gazetesi‘Bir şirketi en iyi çalışanı anlatır’ dedik, sözü onlara verdik...Sodexo Avantaj’dan bir HR-tech markasına dönüşen Pluxee’nin dört çalışanı; iş ortamını, ne umduğunu-ne bulduğunu, bir günlük mesaisini anlattı. Yaptığımız röportajlarda şirketteki güçlü iletişim, işbirliği kültürünün günlük mesaiye yansıması, yan haklara verilen önem gibi başlıklar öne çıkarken ana duygunun güven ve değer görmek olduğunu gördük.
#Hürriyet İKMetropolCard Uluslararası Yatırım Koordinatörü Duygu Görmüş, “Kurumumuz, fiziksel kart kullanımı yerine dijital ödeme yöntemlerinin tercih edilmesiyle işlem başına karbon ayak izini yüzde 10 oranında azaltmayı başardı. Satış ekibimiz araçlarını elektrikli araçlarla yeniledik. Sıfır atık yönetimi için gerekli tüm aşamaları tamamladık. 2050 yılındaki en büyük hedefimiz tüm MetropolCard ekosistemimizi karbon-nötr hale getirmek” dedi.
#MetropolcardGüvenlik Servisleri Organizasyon Derneği (GÜSOD) verilerine göre 2024 yılı itibarıyla yaklaşık 750 bin kişinin özel güvenlik görevlisi kimliği sahibi olmasına rağmen, aktif olarak 371 bin özel güvenlik görevlisi hizmet veriyor. “Sektörümüz çok ciddi istihdam açığıyla karşı karşıya” diyen GÜSOD Başkanı Turgay Şahan, “Özel güvenlik görevlileri sık sık iş değiştiriyor, sektörde bir turnover yaşanıyor. Ücretlerin ve özlük hakların iyileştirilmesi gerekiyor” şeklinde konuşuyor.
#Özel GüvenlikÇalışan bağlılığını ve motivasyonunu artırmanın verimlilik ve şirket kültürünün gelişimi için kritik önemde olduğunu belirten Haleon Türkiye Ülke İK Müdürü Özlem Karlıbel, “İşte psikolojik refah en önemli konularımızdan biri haline geldi. Çalışanlara kendilerini rahat ifade edebilecekleri araçlar ve platformlar sunmak, onları dinlemek, ihtiyaca yönelik belirgin aksiyonlar almak, kariyer ve bireysel gelişim imkânları sunmak, motivasyon ve bağlılığı artırmada önemli rol oynuyor” dedi. Karlıbel, haftada üç gün uzaktan çalışma, yaz dönemlerinde tamamen uzaktan çalışma, 26 haftalık ebeveynlik izni, 20 gün refakatçi izni, regl ve menopoz izni, doğum günü izni ve esnek yan haklar uygulamaları gibi birçok adımla çalışanlarına destek olduklarını anlattı.
#HaleonDijitalleşmenin iş dünyasında köklü değişimlere yol açtığını söyleyen Turkcell İnsan ve İş Destekten Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Erkan Durdu, “İşe alım ve oryantasyon süreçlerini dijital ortamlarda gerçekleştiriyoruz. Esnek çalışma modelimiz sayesinde sınırları ortadan kaldırdık. Tüm insan kaynakları süreçlerimizi tek bir platformda birleştirerek, çalışan deneyimini dijitalleştiriyoruz ve bu konuda da sektörlere örnek olduğumuzu gururla söyleyebilirim. İnsana yatırım yapmaya ve Turkcell’in sektöre öncülük eden insan kaynakları stratejisine katkı sağlamaya devam edeceğiz” dedi.
#Turkcellİnsan kaynaklarının matematiği yeniden yazılıyor. Performans, toplam kalite, yan haklar hatta ücret... Pandeminin hızlandırdığı dönüşüm, şirketlerin insan kaynakları alanında tüm bildiklerini, kurallarını, doğrularını sıfırladı. Tüm çarpanların sıfırlandığı yeni düzende denklemin anlamlı iki bilineni kaldı elde: İnsan ve kültür. Yıllarını bu işe vermiş uzmanların dediği gibi, “Kültür olmadan performans olmaz.” Tam da bu yüzden 80’lerin personel müdürlükleri insan kaynağına, insan kaynağı da insan ve kültür birimlerine evrildi. Şimdi herkes evrensel etik kuralları paydaya koyup, kendi vizyon ve misyonundan pay çıkarıyor. Bütün mesele yetenekleri bu matematikte tutmak...
#Burcu Cantekinler Koç“Çalışan bağlılığı son yıllarda neredeyse tüm şirketlerin en öncelikli gündem maddelerinden biri oldu” diyen Gelecek Varlık Yönetimi İnsan Kaynakları ve Kurumsal İletişim Direktörü Gaye Kaleağası, “Bu konudaki rekabetçi insan kaynakları ve iç iletişim uygulamalarımızla sektörümüzün cazibe merkeziyiz. ‘Gelecek Birlikte Güzel’ dünyamızla çalışma arkadaşlarımıza sosyalleşme olanaklarından eğitim ve gelişim fırsatlarına, zindelik uygulamalarından takdir ve ödüllendirme süreçlerine kadar aynı amaca hizmet eden farklı farklı imkânlar sunuyoruz” dedi.
#Çalışma HayatıOECD’ye göre halen 2 milyar insanı temsil eden Z kuşağı, yakın zamanda işgücünün yaklaşık yüzde 30’unu oluşturacak. Bu gerçek şirket yönetimlerine ezber bozan kararlar aldırsa da iş dünyasının içinde bulunduğu yetenek sorununun tek muhatabı Z kuşağı değil. Dört kuşağın bir arada çalıştığı bir dönemden geçilirken tek bir formülle bu çıkmazı aşmanın bir yolu yok. Uzmanlar artık terzi işi insan kaynakları yönetiminden bahsediyor. Şirketlerin sürdürülebilirliği için yetenek mühendisliğinin şart olduğunu anlatıyorlar. Kilit kelimeler ise esneklik, sürekli yenilenme, güven, anlayış, kapsayıcılık, samimiyet.
#Yasemin SALİH30 yıldır Türkiye’de iş dünyasının çalışanlara yönelik ihtiyaçlarını yakından takip ederek tüm ürün ve hizmetlerini buna göre yeniden tasarlayan Sodexo Avantaj artık tüm dünyadaki faaliyetlerine Pluxee olarak devam ediyor. Çalışan deneyimine odaklanan bir HR-tech markasına dönüşen Pluxee’nin Türkiye CEO’su Eda Uluca Özcan’la ‘Çalışanı mutlu etmek için çalışan’ bir markaya dönüşüm yolculuklarını, çalışanlara ve kurumlara sundukları faydaları konuştuk.
#EDA ULUCA ÖZCANRandstad’ın 2024 İK Trendleri ve Ücret Raporu’nda, yapay zekâ konusunda kurumların çekimser davranması dikkat çekti. Teknoloji alanında faaliyet gösteren sektörleri değerlendiren Randstad Türkiye Genel Müdürü Ufuk Gedikli’ye göre Z kuşağı, iş verenlerin yapay zekâya olan mesafeli duruşunu pozitif anlamda değiştirecek.
#UFUK GEDİKLİYemek kartı, kurumsal hediye ve sosyal yardım kartı, akaryakıt ve filo çözümleri gibi ürünleriyle şirketler için tasarruflu gider yönetimi hizmetleri sunan Multinet Up, Ramazan ayında çalışan motivasyonu ve teşvik uygulamaları kapsamında çalışanlarını mutlu etmek isteyen işverenlere çözüm ortağı oluyor.
#Sponsorlu İçerik30 yıldır Türkiye pazarında hizmet veren Sodexo Grubu, yola Pluxee markasıyla devam edecek. Dönüşümün detaylarını anlatan Pluxee Türkiye CEO’su Eda Uluca Özcan, “1.5 milyon çalışana dokunan bir markayız. Çalışanların değişen ihtiyaçlarına daha iyi karşılık verebilmek için kimliğimizi, sunduğumuz ürün ve fırsatları değiştirdiğimiz yepyeni bir marka yarattık. Pluxee ile dijital deneyimi kusursuzlaştırmaya devam edeceğiz. Hedefimiz teknoloji yatırımlarımızı 5 yıl içinde 6 kat artırmak” dedi.
#Sponsorlu İçerik30 yıldır Türkiye pazarında hizmet veren Sodexo Grubu, yola Pluxee markasıyla devam edecek. Dönüşümün detaylarını anlatan Pluxee Türkiye CEO’su Eda Uluca Özcan, “1.5 milyon çalışana dokunan bir markayız. Çalışanların değişen ihtiyaçlarına daha iyi karşılık verebilmek için kimliğimizi, sunduğumuz ürün ve fırsatları değiştirdiğimiz yepyeni bir marka yarattık. Pluxee ile dijital deneyimi kusursuzlaştırmaya devam edeceğiz. Hedefimiz teknoloji yatırımlarımızı 5 yıl içinde 6 kat artırmak” dedi.
#SodexoULUSLARARASI işgücü danışmanlık şirketi Mercer, ‘2023 Ücret ve Yan Haklar Araştırması’nın sonuçlarını paylaştı. Toplam bin 744 firmanın katıldığı araştırmaya göre; 2024 yılı için firmalar ücret artışını ortalama yüzde 50 olarak öngörüyor.
#Mercer