Türkiye’nin AB ve Serbest Ticaret Anlaşması dışındaki ülkelerden elektrikli araç ithalatını zorlaştırdığı düzenlemeye şarj edilebilir hibritler de dahil edildi. Ağırlıklı olarak Çinli üreticileri etkileyen kararla ilgili Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, “Otomobil pazarında yerli araç payının yüzde 25’e gerilediği günümüzde, yerli araç payının korunması ve geliştirilmesi açısından olumlu etki yaratacak” dedi. Otomotiv distribütörleri ise aynı görüşte değil.
#Otomotiv ÜreticileriOtomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, bazı elektrikli araçların ithalinde, kapsamı genişletilen tebliği tüketicinin korunması, hizmet kalitesinin sağlanması, otomotiv sanayiinin rekabetçiliğinin gözetilmesi ve ekonomi açısından olumlu değerlendirdiklerini söyledi.
#Elektrikli AraçElektrikli araçların geniş kitlelere yayılmasını sağlayacak, uygun fiyatlı ve uzun menzilli modeller geliyor. 2025 itibarıyla B segmentinde birçok yeni nesil modelin piyasaya sürülmesi beklenirken markaların Türkiye’deki ilk hedefi, araçlarını yüzde 10 ÖTV dilimine sokabilmek. Kia Türkiye Genel Müdürü Can Ağyel, kasımda düşük ÖTV diliminde satışa çıkarmayı planladıkları 605 km menzile sahip EV3 ile ilgili, “Fiyat doğru noktada durursa 2025’in önemli elektrikli oyuncularından bir tanesi olur” dedi.
#Elektrikli AraçlarBYD’nin yatırım kararı ve aldığı teşvikler, Togg da dahil olmak üzere yerli üreticilerin satışlarını etkileyeceği tartışmalarını beraberinde getirmişti. OSD Başkanı Cengiz Eroldu, “Çinlilerin Türkiye’de yapacakları üretimle rekabet edebiliriz. Adil şartlardaki bir rekabette bizim Çin ile bir derdimiz olmaz” diye konuştu.
#Otomotiv Sanayii DerneğiTicaret Bakanı Ömer Bolat, İngiltere ile elektrikli araçların menşe kurallarına ilişkin geçiş sürecinin 2026’nın sonuna kadar uzatıldığını duyurmuştu. Bolat, yeni anlaşma ile 615 milyon dolarlık zararın önüne geçileceğini belirterek, bunun Togg’un ihracatı için de önemli bir anlaşma olduğunu vurgulamıştı. Türkiye-Birleşik Krallık Serbest Ticaret Anlaşması’nda (STA) yer alan elektrikli akümülatörler ve elektrikli vasıtalara ilişkin menşe kurallarının 31 Aralık 2026 tarihine kadar esnek şekilde uygulanmaya devam edilmesine ilişkin karar, otomotiv sektörü tarafından da memnuniyetle karşılandı.
#İngiltereOtomobillerde ÖTV oranlarını belirleyen matrah limitleri Temmuz 2023 itibarıyla geçerliliğini yitirdi. Gelen son zamlarla Türkiye’de satılan tüm otomobiller yüzde 80’lik ÖTV dilimine girdi. Yüzde 40, 50, 60 ve 70’lik ÖTV diliminde otomobil kalmadı. OSD Başkanı Cengiz Eroldu, bu durumun hem ithalatı arttırdığını hem de dar gelirli vatandaşın uygun fiyatlı araca erişimini zorlaştırdığını belirtti.
#ÖTVAvrupa’nın 2025 itibarıyla devreye alacağı Euro 7 emisyon standartları, otomotiv üreticilerinin de sürücülerin de canını sıkacak. Araştırmalara göre, yeni standartlar üretim maliyetlerini otomobil başına 2 bin Euro, kamyon başına 12 bin Euro artıracak. Maliyetler tüketiciye daha çok yansıyacak. Yeni motorların yakıt tüketimi de yüzde 3.5 daha fazla olacak. Uzmanlar, yüksek maliyetlerden ötürü 2025’ten sonra içten yanmalı motorlu araç bulmanın zorlaşacağını belirtiyor.
#Euro 72023’te dünya ekonomisinin küçüleceği ve tüketici talebinin azalacağı beklentileri otomotiv sektörünü iç pazar için tek ses yaptı. Son olarak OSD Başkanı Cengiz Eroldu, “2023 belirsizliklerle dolu olacak. Bu dönemi en iyi şekilde geçirmemiz için iç pazarın potansiyelini ortaya çıkaracak ortamın sağlanması ve ihraç pazarlarının çeşitlendirilmesi önem taşıyor” dedi. Sektörün ortak mesajı ise, “Modern vergi sistemiyle iç pazarı büyütelim vatandaş da devlet de kazansın” şeklinde.
#Otomotiv SektörüTedarik sorunları nedeniyle yıl boyunca üretmekte zorlanan otomotiv sanayisi son çeyreğe daha pozitif bir havada başladı. “2022 yılı için en kötüsü geçti gibi” diyen OSD Başkanı Cengiz Eroldu, yerli üreticinin önündeki en büyük ve yeni tehdidin Avrupa’daki resesyon sesleri olduğunu dile getirdi. Eroldu’ya göre, finansmana ulaşım sorunun çözülmesi ve matrahların güncellenmesi gibi adımlarla resesyon riskine karşı iç pazar güçlendirilmeli.
#OtomotivOtomotiv Sanayii Derneği (OSD) ocak-temmuz verilerini açıkladı. Yılın ilk yedi ayında otomotiv üretimi bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 5 artarak 742 bin 969 adet, otomobil üretimi ise yüzde 4 azalarak 434 bin 190 adet olarak gerçekleşti.
#Otomotiv Sanayii DerneğiGeçen yılın sonunda Cumhurbaşkanına kanunla verilen motorlu taşıtlarda ÖTV’yi 3 katına kadar arttırma ve sıfıra indirme yetkisi, dün ilgili ÖTV tebliğine de işlendi. Aslında rutin bir işlem olan bu gelişme ÖTV indirimi gelecek mi sorularını yeniden gündeme getirdi.
#CumhurbaşkanıTürkiye’deki araç parkının karbon haritası ilk kez çıkarıldı. Buna göre, Türkiye yollarındaki araçların yüzde 48’ini oluşturan 8.8 milyon aracın yaşı 11’in üzerinde. Yani çevre kirliliği açısından önemli bir basamak olan ‘Euro 4’ kurallarından önce üretilmiş. Karayolu taşıtlarından çevreye salınan karbonmonoksit gibi zararlı gazlarının yüzde 80’i de bu araçlardan yayılıyor. Uzmanlara göre, çevre kirliliği ve enerji verimliliği açısından 11 yaşın üzerindeki araçların yenilenmesi gerekiyor.
#Otomotiv Sanayii DerneğiOtomotiv Sanayii Derneği (OSD), 2022 yılının ocak-mayıs dönemi verilerini açıkladı. Yılın ilk 5 ayında toplam üretim bir önceki senenin aynı dönemine göre yüzde 4 azalarak 513 bin 887 adet, otomobil üretimi ise yüzde 16.2 azalarak, 296 bin 362 adet olarak gerçekleşti.
#Otomotiv ÜretimiTedarik zincirindeki kırılmalar, çip darboğazı, Rusya-Ukrayna savaşı, dolar kurundaki belirsizlikler ve artan enerji maliyetleri gibi unsurları dikkate alınca bu sürecin 2023 yıl sonundan önce çözülemeyeceğini belirten BUSİAD Otomotiv Komite Sorumlusu Tülay Hacıoğlu Şengül, yaşanan zorlu süreçte kademeli şekilde azalmalar olabileceğini ekledi. Şengül, mevcut tabloda 2022’nin ikinci yarısının daha zor geçeceği öngörüsünde bulundu.
#Serhat TEZCANÇip, tedarik ve hammadde gibi sorunlar Türkiye’nin otomotiv üretimini 8 yıl geriye götürdü. İlk çeyrekte toplam üretim 302 bin olurken, üretilen otomobil sayısı 166 bin adetle 2014 yılı seviyesinde gerçekleşti. Üretim az ve ihracat odaklı olunca vatandaş da fiyat olarak bir miktar daha uygun olan yerli otomobillerden alamadı. Mart ayında sadece 17 bin 373 yerli otomobil iç pazarda satıldı.
#ÇipRusya’nın Ukrayna’ya yönelik saldırısının, Türkiye otomotiv sektörünü de doğrudan ve dolaylı olarak etkilemesi bekleniyor. Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Haydar Yenigün, Rusya’nın vereceği tepkinin küresel otomotiv sanayisinde ‘çip krizi’ne benzer bir etki yaratabileceğini söyledi.
#OtomotivOcak ayında otomotiv üretimi bir önceki yıla göre yüzde 15 azalarak 90 bin 520 adet olurken, ihracat da adet bazında yüzde 15 azalarak 68 bin adet olarak gerçekleşti. Otomotiv Sanayii Derneği (OSD), yılın ilk otomotiv üretim ve ihracat adetleri ile pazar verilerini açıkladı. Buna göre, ocak ayında toplam üretim bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 15 azalarak 90 bin 520 adet, otomobil üretimi ise yüzde 31 azalarak 47 bin 778 adet olarak gerçekleşti. Traktör üretimiyle birlikte de toplam üretim 94 bin 114 adede ulaştı. Yılın ilk ayında ticari araç üretimi bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 14 artış gösterdi.
#OtomotivSıfır araçlardan alınan ÖTV matrahları güncellendi. Yüzde 33 arttırılan ÖTV limitlerinin, fiyatları ortalama yüzde 5-10 arasında indirmesi bekleniyor. Yapılan düzenlemeyle ayrıca, yüzde 50 ile yüzde 80 arasına ‘yüzde 60’ ve ‘yüzde 70’lik yeni matrah dilimleri de eklendi. Bu sayede, yüzde 50’den yüzde 80’e geçerken oluşan fiyat uçurumlarının da önüne geçilecek.
#Sıfır AraçYeni yılda otomobil almak isteyen vatandaşları zamlı fiyatlar bekliyor. Otomotiv sektörü, dünya çapında artan hammadde, enerji ve nakliye maliyetlerini bu aydan itibaren fiyatlara yansıtmaya hazırlanıyor. Sektör temsilcilerine göre, ÖTV matrahları güncellenmezse iç pazarda satışlar 2021’nin bile altında kalabilir.
#ÖTV