Türkiye’nin AB ve Serbest Ticaret Anlaşması dışındaki ülkelerden elektrikli araç ithalatını zorlaştırdığı düzenlemeye şarj edilebilir hibritler de dahil edildi. Ağırlıklı olarak Çinli üreticileri etkileyen kararla ilgili Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, “Otomobil pazarında yerli araç payının yüzde 25’e gerilediği günümüzde, yerli araç payının korunması ve geliştirilmesi açısından olumlu etki yaratacak” dedi. Otomotiv distribütörleri ise aynı görüşte değil.
#Otomotiv ÜreticileriOtomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, bazı elektrikli araçların ithalinde, kapsamı genişletilen tebliği tüketicinin korunması, hizmet kalitesinin sağlanması, otomotiv sanayiinin rekabetçiliğinin gözetilmesi ve ekonomi açısından olumlu değerlendirdiklerini söyledi.
#Elektrikli AraçElektrikli araçların geniş kitlelere yayılmasını sağlayacak, uygun fiyatlı ve uzun menzilli modeller geliyor. 2025 itibarıyla B segmentinde birçok yeni nesil modelin piyasaya sürülmesi beklenirken markaların Türkiye’deki ilk hedefi, araçlarını yüzde 10 ÖTV dilimine sokabilmek. Kia Türkiye Genel Müdürü Can Ağyel, kasımda düşük ÖTV diliminde satışa çıkarmayı planladıkları 605 km menzile sahip EV3 ile ilgili, “Fiyat doğru noktada durursa 2025’in önemli elektrikli oyuncularından bir tanesi olur” dedi.
#Elektrikli AraçlarPazara giren yeni markalar, ÖTV matrahlarının Kasım 2022’den bu yana güncellenmemesi ve ‘yerli’ araç projelerindeki geçiş dönemi nedeniyle, Türkiye otomotiv pazarında ithalatın oranı artmaya devam ediyor. Otomotiv Sanayii Derneği’nin son verilerine göre, yılın ilk 7 ayında otomobil pazarında ithalatın oranı yüzde 70’e ulaşırken, hafif ticari araçlarda bu oran yüzde 69’u buldu.
#TeslaBYD’nin yatırım kararı ve aldığı teşvikler, Togg da dahil olmak üzere yerli üreticilerin satışlarını etkileyeceği tartışmalarını beraberinde getirmişti. OSD Başkanı Cengiz Eroldu, “Çinlilerin Türkiye’de yapacakları üretimle rekabet edebiliriz. Adil şartlardaki bir rekabette bizim Çin ile bir derdimiz olmaz” diye konuştu.
#Otomotiv Sanayii Derneği1963 yılında henüz lise ikinci sınıf öğrencisiyken gördüğüm Bursa bir rüyaydı. Ahalisinin zarafeti, ucuz otellerin bile sakız gibi temizliği yemeklerin çeşnisi, ister gündüz ister akşam vakti olsun yeşillik, yeşillik, yeşillik... O yeşilliğin içinde şehrin panoraması başka renk ve asaletti. Ecdadın niye burayı başkent, payitaht olarak seçtiği, fethi için Osman Gazi’nin neden bu kadar heyecanlandığını anlamamak mümkün değildi. Bu kadar önemli bir vilayetin bugün dahi aynı öneme sahip olmasına rağmen sanayi ve tarım çevreleri açısından hâlâ ciddiye alınmaması bir faciadır.
#BursaŞUBAT ayında 105 bin 990 adetle rekor satış serisini sürdüren otomotiv sektörü, üretim ve ihracatta da önemli adetlere ulaşarak ilk çeyrek için pozitif sinyaller verdi.
#Otomotiv İhracatı2023’te Türkiye için gaza basan Çinliler, sektörü tam anlamıyla karıştırdı. Herkes Çin’den ithal edilen elektrikli araçlara getirilen yeni şartları tartışırken Otomotiv Sanayii Derneği Başkanı Cengiz Eroldu’dan, “Çin’den ithal araçların yalnızca yüzde 20’si elektrikli, yüzde 78’si içten yanmalı. Benzer uygulama içten yanmalılar için de olmalı. Biz rekabete ve Çinlilere karşı değiliz ancak yatırım yapmadan pazarı Çinlilere bırakmayı doğru bulmuyoruz” çıkışı geldi. Eroldu, 2.2 milyar dolarlık ithalata karşılık Çin’e sadece 21 milyon dolar ihracat yapıldığını söyledi.
#ÇinTicaret Bakanı Ömer Bolat, İngiltere ile elektrikli araçların menşe kurallarına ilişkin geçiş sürecinin 2026’nın sonuna kadar uzatıldığını duyurmuştu. Bolat, yeni anlaşma ile 615 milyon dolarlık zararın önüne geçileceğini belirterek, bunun Togg’un ihracatı için de önemli bir anlaşma olduğunu vurgulamıştı. Türkiye-Birleşik Krallık Serbest Ticaret Anlaşması’nda (STA) yer alan elektrikli akümülatörler ve elektrikli vasıtalara ilişkin menşe kurallarının 31 Aralık 2026 tarihine kadar esnek şekilde uygulanmaya devam edilmesine ilişkin karar, otomotiv sektörü tarafından da memnuniyetle karşılandı.
#İngiltereSosyal medya üzerinden hisse tavsiyesi verip yatırımcıyı manipüle eden hesaplara ceza yağıyor. Son olarak SPK, yüksek takipçili bir hesaba 3.9 milyon lira ceza kesti. SPK Başkanı İbrahim Ömer Gönül, bu hesapların kötü niyetli olduğunu tespit ettiklerini ve menfaat sağladıklarını söylemişti. SPK’nın Hürriyet’e verdiği bilgiye göre ‘gözetim ekibi’ tarafından Twitter (X), YouTube, Instagram, Facebook, LinkedIn paylaşımları ve yayınları ile Telegram ve WhatsApp grupları 24 saat kayıt altına alınıyor. Şu an incelemesi süren çok sayıda dosya var ve önümüzdeki günlerde ‘kötü niyetli’ bu hesaplara da yeni büyük cezalar yolda.
#TwitterSermaye Piyasası Kurulu, sosyal medya hesabı üzerinden takipçilerine al, tut tavsiyesi verdikten sonra mülkiyetindeki payları satması nedeniyle Halil İbrahim Babadağı'na idari para cezası uyguladı. Sermaye Piyasası Başkanı Gönül dün yaptığı açıklamada sosyal medya hesaplarına yönelik uyarıda bulunmuştu.
#SPKTürkiye’de satılan tüm otomobillerin haziran itibarıyla yüzde 80’lik ÖTV dilimine girmesiyle ‘yerli’ üreticinin satışlardaki payı hızla azaldı. Ağustos ayında satılan 66 bin 131 adet otomobilin yüzde 78.1’i ithal otomobillerden oluştu. Bu sonuçla, hem 2023 yılının hem de ağustos bazında son 7 yılın ithal otomobil rekoru kırılmış oldu.
#ÖTVOtomobillerde ÖTV oranlarını belirleyen matrah limitleri Temmuz 2023 itibarıyla geçerliliğini yitirdi. Gelen son zamlarla Türkiye’de satılan tüm otomobiller yüzde 80’lik ÖTV dilimine girdi. Yüzde 40, 50, 60 ve 70’lik ÖTV diliminde otomobil kalmadı. OSD Başkanı Cengiz Eroldu, bu durumun hem ithalatı arttırdığını hem de dar gelirli vatandaşın uygun fiyatlı araca erişimini zorlaştırdığını belirtti.
#ÖTVSeçim sürecinin geride kalması ve yeni kabinenin açıklanmasının ardından gerek otomotiv sektörü gerekse otomobil satın almak isteyen vatandaşlar “Yılın geri kalanında otomotiv piyasasını neler bekliyor?” sorusunu sormaya başladı. Yeni dönemi Hürriyet’e değerlendiren sektör temsilcileri, üretim ve satışların seyrini belirleyecek 3 temel kriteri; araç bulunurluğu, döviz kurları, özellikle de fiyatlara doğrudan yansıyan Euro/TL kurunun seyri ve krediye erişim koşulları olarak sıraladı.
#OtomotivAvrupa’nın 2025 itibarıyla devreye alacağı Euro 7 emisyon standartları, otomotiv üreticilerinin de sürücülerin de canını sıkacak. Araştırmalara göre, yeni standartlar üretim maliyetlerini otomobil başına 2 bin Euro, kamyon başına 12 bin Euro artıracak. Maliyetler tüketiciye daha çok yansıyacak. Yeni motorların yakıt tüketimi de yüzde 3.5 daha fazla olacak. Uzmanlar, yüksek maliyetlerden ötürü 2025’ten sonra içten yanmalı motorlu araç bulmanın zorlaşacağını belirtiyor.
#Euro 7Sıfır araca olan talep Türkiye’deki otomotiv fabrikalarının üretim planlarını da değiştirdi. Fabrikalar talebe yetişmek için neredeyse tam kapasite çalışmaya başladı. Otomotiv sanayisinde kapasite kullanım oranının yüzde 74’e çıktığını belirten OSD Başkanı Cengiz Eroldu, “Bütün fabrikalarımız tam kapasite çalışmaya çalışıyor. Biz üretimi zorluyoruz ama bu talep normal değil. Kimse bu kadar yüksek bir talep için ‘ihtiyaç’ diyemez. Önemli bir kısmı yatırım amaçlı” dedi.
#Cengiz Eroldu2023’te dünya ekonomisinin küçüleceği ve tüketici talebinin azalacağı beklentileri otomotiv sektörünü iç pazar için tek ses yaptı. Son olarak OSD Başkanı Cengiz Eroldu, “2023 belirsizliklerle dolu olacak. Bu dönemi en iyi şekilde geçirmemiz için iç pazarın potansiyelini ortaya çıkaracak ortamın sağlanması ve ihraç pazarlarının çeşitlendirilmesi önem taşıyor” dedi. Sektörün ortak mesajı ise, “Modern vergi sistemiyle iç pazarı büyütelim vatandaş da devlet de kazansın” şeklinde.
#Otomotiv Sektörüİlk kez araç almaya hazırlanan vatandaşlar, ÖTV indirimiyle ilgili son gelişmeleri merak ediyor. Son dönemlerde dolar kuruna bağlı olarak 0. araç ve elektronik ürünlerde fiyatlarda yükseliş yaşanmıştı. Hem araç alacaklar hem de satış hazırlığında olanlar ÖTV indirimi gelip gelmeyeceği ile ilgili açıklamaları yakından takip ediyor. Konuyla ilgili beklenen açıklama Otomotiv Sanayii Derneği Başkanı Cengiz Eroldu’dan geldi. Peki İlk kez araç alacaklara ÖTV indirimi gelir mi? İşte, detaylar…
#ÖTV İndirimi Gelecek MiTOGG’un Gemlik’teki Kampusu’nun açılışına Türkiye otomotiv sektörünün önde gelen isimleri de katıldı. Otomotiv Sanayii Derneği Başkanı (OSD) Cengiz Eroldu, Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Başkanı Albert Saydam, Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Başkanı Altuğ Erçiş, Renault Grubu Türkiye CEO’su Hakan Doğu gibi birçok isim Türkiye’nin otomobilinin banttan indirilme törenini yakından takip etti. Ben de sergi ve toplantı alanında karşılaştığım sektör temsilcilerine Togg ile ilgili ilk düşüncelerini sordum. Bununla birlikte, sosyal medya hesaplarından Togg’un gelişini kutlayan sektör temsilcileri oldu. İşte otomotiv cephesinde Togg ile ilgili ilk görüşler:
#Otomobil