Rekabet Kurulu Başkanı Küle, son dönemde fiyat artışlarıyla gündeme gelen çimento sektörüyle ilgili kamuoyunda bazı eksik ve yanlış bilgiler yer aldığını belirterek "Sektörde bu yılın dördüncü ayında başlamış kapsamlı bir soruşturma sürüyor" dedi.
#Rekabet Kurulu Başkanı Birol KüleTürkiye'nin önemli tarım merkezlerinden Çukurova'da hasadı başlayan mayer türü limonun olumsuz mevsim koşullarından veriminin yüzde 40 azalmasıyla ürünün fiyatında yaşanan artışın sürmesi bekleniyor. Yüreğir Ziraat Odası Başkanı Doğan konu ile ilgili yaptığı açıklamada "Geçen yıl ağaç başına aldığımız 200 kilogramlık ürün bu yıl 120 kilogram civarına geriledi. Hallerde limonun kilogramının toptan satışı 3 lira" dedi.
#Türkiye İstatistik KurumuYüzde 8 enflasyon hedeflenen 2005’de yıllık TÜFE yüzde 7.72’yle son 37 yılın en düşük düzeyine geriledi. ÜFE’deki yıllık artışı ise yüzde 2.66’ya kadar indi. Aralıkta TÜFE yüzde 0.42 oranında artarken, ÜFE’de yüzdre 0.04 oranında düşüş yaşandı. Böylece enflasyon yüzde 8’lik hedefin altında kalmış oldu. Enflasyon 2004’te de hedefin altında kalmıştı.
Bir litre sütün 17.5 TL’ye üretilirken satış fiyatının 14.65 TL’de kaldığını söyleyen süt üreticileri, Ulusal Süt Konseyi’nin tavsiye satış fiyatında artış yapmasını talep ediyor. Sanayiciler ise yurt içindeki çiğ süt fiyatının Avrupa’ya kıyasla pahalı olduğunu; bunun da ihracatta pazar kaybına yol açmaya başladığından dertli. Bu tartışmalar yaşanırken marketlerde satılan bir litre sütün perakende fiyatı ise 40 lirayı aştı. Peki ne üreticiyi ne sanayiciyi ne de tüketiciyi memnun eden süt fiyatları için neler yapılmalı? Uzmanlar Hürriyet’e anlattı.
#TÜSEDADKuruyemiş fiyatları geçen seneye göre yüzde 40 arttı. Sektör temsilcileri ABD’den ithal gelen ürünlere konulan ek vergi nedeniyle piyasadaki kaçak ürünlerin arttığı iddiasında. Hürriyet’e konuşan TÜKSİAD Başkanı Murat Yıldırım, özellikle badem ve cevizde menşei değiştirilerek piyasaya ürün sunulduğunu söyledi. Yıldırım, “Gümrük fiyatlarını ödememek için ürünler Dubai’ye getiriliyor ve orada menşei değiştiriliyor” dedi.
#KuruyemişGeçtiğimiz yıl Türkiye’yi en büyük üç ana pazarından biri ilan eden Alman Opel, rekabetçi fiyatla gelecek yeni binek modelleri ve yakında Türkiye’de üretilmeye başlayacak ticarileriyle vites yükseltmeye hazırlanıyor. Geçen yıl rekor kıran Türkiye otomotiv pazarının 2024’e de çok iyi başladığının altını çizen Opel CEO’su Florian Huettl, “Şimdi bir yavaşlama işareti görüyoruz ancak bu uzun vadeli stratejimizi etkilemez. Türkiye’nin en popüler Alman markası olmak istiyoruz” dedi.
#OpelCHP Genel Başkanı Özgür Özel, "Geçen hafta Rize'nin sesini duyurduk. Adana'da büyük isyan vardı, orda da konuşmuştuk. Şimdi ilan ediyorum. Bu fiyat üreticiyi perişan ediyor, isyan büyük. Önümüzdeki cuma günü CHP olarak buğday üreticisinin sesini Türkiye'ye duyurmak için hep birlikte Tekirdağ'a gidiyoruz, buğday mitingi yapıyoruz" dedi.
#CHPCumhuriyet Halk Partisi Genel Başkanı Özgür Özel, "Çay kanunu mutlaka çıkarılmalıdır. Teklife 'evet' dendiğinde işçinin de üreticinin de sorunu çözülüyor. Sayın Bahçeli'ye, Sayın Erdoğan'a, Rize'nin bütün milletvekillerine sesleniyoruz. Önergeyi vereceğiz, gözünüzün içine bakacağız. Rize'yi unutmayın; kaldırın elleri, çay üreticisi elini uzatıyor. Bu eli havada bırakmayın, bu eli boşta bırakmayın, tutun elimizi tutun, önergeyi reddetmeyin" dedi.
#RizeCarrefourSA CEO’su Kutay Kartallıoğlu, vatandaşın temel gıda dışındaki harcamalarını ertelediğini, gıda dışı harcamaların yüzde 20 daraldığını söyledi. Sürekli değişen etiketlerden kendilerinin de rahatsız olduğunu dile getiren Kartallıoğlu, “Zam yapmak kadar zül gelen bir şey yok. Adımız kazıkçıya çıkıyor. Üretici zam yapmadığı sürece hiçbir ürünün fiyatını bir kuruş oynatmıyoruz” diye konuştu.
#Temel GıdaYükselen et fiyatları nedeniyle beyaz ete talep artınca özellikle hafta sonu ve bayramlarda tavuk kanadı bulmak zorlaştı. Geçen 9 günlük bayram tatilinin son günlerinde, kasap ve marketlerde tavuk ürünü bulunamadı. Tavuğa 5 ayda yüzde 200 zam gelmesine rağmen talebin azalmadığını belirten İstanbul Kasaplar Esnaf Odası üyesi Veysel Günal, “Bayramda vatandaşlar çoğu kasapta, çoğu markette kanat bulamadı” dedi.
#KasapRamazan ayı bugün başlıyor. Vatandaş sahur ve iftar sofraları için Eminönü’nün yolunu tuttu. İftar sofralarının yıldızı hurmanın kilogram fiyatı 260 TL’den başlıyor, 770 TL’ye kadar çıkıyor. Pastırmanın kilosu ise 1500 ila 2 bin lira bandında seyrediyor. Eminönü tezgâhlarında 4 kişilik bir ailenin bir haftalık sahur ve iftariyelik alışverişi 2 bin TL’den başlıyor.
#Sahur AlışverişiPerakende sektörü pandemiyle birlikte değişen alışveriş alışkanlıklarını iş modeline uyarlamaya çalışırken bambaşka bir furya patladı: Yerli kartlarla yurtdışından alışveriş... Yurtiçinde etiket fiyatı 7 bin lirayı aşan markalı bir mont, online platformlardaki yurtdışı satıcılarda 4-5 bin liraya; markalı bir ayakkabı 7 bin 600 liradan 3 bin 600 liraya ya da 6 bin liraya satılan bir bilgisayar parçası 5 bin liraya düşünce yurtdışından yapılan online alışverişler bir yılda 48.8 milyar TL’den 115 milyar TL’ye fırladı.
#Perakende SektörüYeni yılda bitki temelli beslenme yine yükselişte olacak. Alkolsüz içki eşleşmelerini daha sık göreceğiz. Restoranlar karbon ayak izini ve atıkları azaltacak çözümlerini çoğaltmaya devam edecek. Beyaz çikolatanın hızla yükselen pazar payı daha da artacak. Arpa kahvesi, mantar çayı gibi temiz kafeinlerin sayısı çoğalacak. 2024’ün gümbür gümbür gelen trendlerine birlikte bakalım...
#GastronomiİYİ Parti Sözcüsü Kürşad Zorlu, "Türkiye'deki 81 ilimizi yakınlık anlamında 10 farklı kategoride topladık ve milletvekillerimiz, genel başkan yardımcılarımız ile bunların yanı sıra o bölgede bulunan Genel İdare Kurulu üyelerimizle birlikte 5 Ocak'tan itibaren artık sahalara iniyoruz" dedi.
#İYİ PartiUcuzluk arayışı artınca marka sadakati azaldı. Perakendeciler, benzer ürün veya hizmet sunan başka markalar olmasına rağmen yıllardır aynı markayı tercih edenlerin bu yıl yüzde 20 azaldığını tahmin ediyor. Marketlerde markadan en hızlı kopuş temizlik ürünlerinde görülüyor. Moda ve hazır giyimde ise ‘Bir cekete, pantolona bu fiyat verilmez’ diyerek bir alt markanın benzer ürününe kayanlar artıyor.
#Perakendeciler