Pandemi koşulları altında otomotiv sektörü beklentilerin üzerinde bir yıl geçirdi. Liderler ödüllerini aldı. Türkiye otomotiv sektörü büyürken, Avrupa’da daralma dikkat çekti. 2021 yılının ise geçtiğimiz yılın bir miktar altında olacağı öngörülüyor. Yıl sonu toplam pazar tahmini 700 bin seviyelerinde…
#GazetehaberleriYarın, önce dünya basını için kapılarını açacak ‘Cenevre Otomobil Fuarı’nda sergilenecek 150’ye yakın model bu yıl pazardaki daralmaya bağlı olarak ya Türkiye’ye getirilmeyecek, ya da getirilirse de satış açısından pek şans bulamayacak. Yani Cenevre, Türk tüketiciler için bir bakıma “Alıcı değil, bakıcıyız” fuarı olacak.
#Gazetehaberleri1 yıldır yüzde 45’lik en düşük ÖTV oranı sadece matrah (vergisiz) fiyatı 40 bin TL ve altındaki otomobillere uygulanıyor. Ancak kurların artmasıyla birlikte bu dilime giren otomobil kalmayınca otomotiv sektörü yetkilileri Ankara’ya çıkarma yaptı. Yetkililer araçların bir üst vergi dilimine girip zamlanmaması için matrah limitlerinin artırılaması gerektiğini düşünürken, Maliye Bakanlığı’nın da buna sıcak baktığı söyleniyor.
#MatrahTOFAŞ’ın 2007 yılından bu yana Bursa’da ürettiği Fiat Linea 10 yıl sonra yerini Fiat Cronos’a bırakıyor. Linea’nın ikinci jenerasyonu olacak Cronos’un Arjantin’in Cordoba kentindeki FCA (Fiat Chrysler Automobiles) fabrikasında üretileceği resmi olarak da açıklandı.
#GazetehaberleriTOFAŞ’ın 2007 yılından bu yana Bursa’da ürettiği Fiat Linea 10 yıl sonra yerini Fiat Cronos’a bırakmaya hazırlanıyor. Ancak Linea’nın halefi olacak Cronos’un Türkiye’de değil Arjantin’in Cordoba kentindeki FCA (Fiat Chrysler Automobiles) fabrikasında üretileceği açıklandı. Aracın Mart 2018’de satışa sunulması planlanıyor. Tofaş'ın ilk jenerasyon Linea'yı ise filo şirketleri için sınırlı sayıda üretebileceği kaydediliyor.
#Fiat LineaTürkiye bugün dünyada 14, Avrupa’da ise 5’inci en büyük otomotiv üreticisi. 2016 yılı üretim rakamlarına göre büyüme oranlarında ise İran ve Çin’in ardından dünyada 3’üncü sıraya yerleşti. 2017 yılına da rekorlarla başlayan Türkiye’nin global otomotiv talebinin artmasına da bağlı olarak listede hızla daha üst sıralara çıkması bekleniyor.
#GazetehaberleriCenevre fuarında, Fransız PSA Grubu’nun Opel’i almasından sonra ikinci büyük evliliğin Volkswagen ve Fiat Chrysler Grubu arasında olabileceği iddia edildi. İddianın sahibi ise 2 yıl önce GM’e evlilik teklif eden ama reddedilen Fiat Chrysler Automobiles’in (FCA) CEO’su Sergio Marchionne.
#Fransız PSA GrubuTürkiye’de üretilen model sayısı arttıkça markaların iç pazarda sattığı araçlardaki yerlilik oranlarında da kıyasıya bir rekabet yaşanıyor. Bugün yüzde 92’lik yerlilik oranı ile Fiat ilk sırada yer alırken, Japon Toyota geçtiğimiz hafta üretimine başladığı C-HR ile en az yüzde 72’lik yerlilik oranına ulaşacağını açıkladı. Özellikle yıl sonuna doğru devreye giren yeni model üretimleriyle 2017’de yerlilik oranlarında ciddi sıçramalar olacak.
#ToyotaÜretim ve ihracatta Türk otomotiv sanayi rekorlarını alt üst eden Tofaş, Egea projesinde talep patlaması yaşayınca Bursa fabrikasının kapasitesini ezber bozan bir hamleyle 400 binden 450 bin adede çıkartıyor. Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu, bunun artık en üst limit olduğunu belirterek, “Yeni model üretimi verilirse 2. fabrika gerekiyor. Biz artık Fiat’ın bölgeyi yöneten merkeziyiz. Dolayısıyla İran’daki üretim fırsatlarına da bakıyoruz” diye konuştu.
#FIATMaliye’nin ÖTV sisteminde değişikliğe gideceğini otomotiv sektörü için yaklaşık 150 bin stokla girilen yılın en kritik son 2 ayında açıklaması panik yarattı. Çünkü ÖTV’de hem indirim hem de artışın olacağı anlaşılan planlama kamuoyuna uygulama tarihinden önce yansıdığı için mevcut talebi beklentiye sokarak alım kararlarının ertelenmesine neden oluyor. Bu da 6 ayda 1 milyar dolar dış ticaret fazlası veren sektörü zora sokuyor.
#MALİYE Bakanı AğbalDünyada rüşdünü ispatlayan Türk otomotiv sanayi, otomotivin anavatanı ABD’ye araç satışını da hızlandırıyor. Ford Otosan ve Tofaş’tan sonra Japon Toyota da Adapazarı’nda üreteceği yeni kompakt SUV modeli C-HR’yi Türkiye’den ABD’ye ihraç edecek.
#Toyota484 milyar dolarlık hacme sahip teknoloji devi Google, bir süredir altyapısını oluşturduğu sürücüsüz (otonom) otomobil üretimi konusunda ilerleme kaydederek kendine bu işi seri üretime geçirecek deneyimli bir üretici ortak arıyordu. Son iddialar bu birlikteliğin kısa bir süre önce Amerikan Chrysler’i bünyesine katan İtalyan Fiat ile olacağı yönünde. Aslına bakılırsa durum iddiadan biraz daha öteye geçmiş ve kısa zamanda açıklanacağı yönünde.
#FIAT-Chrysler GrubuTofaş, 1 milyar dolarlık yatırımla geliştirdiği ‘Fiat Egea ailesinin ikinci ürünü olan Hatchback modelinin üretimine başladı. Koç Holding ve Tofaş Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Koç, “Aramızdan zamansız ayrılan ağabeyim Mustafa Koç, Egea’ya akıllı proje demişti. Akıllı çünkü Egea hem içeride hem dışarıda gücümüzü arttıracak” dedi.
#FiatTofaş’ın 1 milyar dolarlık yatırımla Bursa’da ürettiği Fiat Egea Ailesi’ni (Tipo) Avrupa, Ortadoğu ve Asya’daki 45 ülkede Özgür Süslü pazarlayacak. Mart ayı sonunda İtalya’ya Ürün Pazarlama Direktörü olarak transfer olan Süslü, “ Tofaş’ın geliştirdiği ürettiği Egea/Tipo model ailesinin EMEA Bölgesindeki sorumluluğunu bir Tofaşlıya teslim ediyor olmaları benim için ayrı bir gurur ve mutluluk kaynağıdır” dedi.
#FiatBursa’da Tofaş tarafından geliştirilip, üretilen Fiat Egea Sedan, Avrupa’dan sonra Amerika kıtasında da satılmaya başlanacak. Avrupa’ya Tipo ismiyle satılan ‘Egea’, Amerika kıtasında ilk etapta Meksika pazarına ihraç edilecek ve ‘Dodge’ markası altında ‘Neon’ ismiyle satılacak. Egea, Doblo’dan sonra Tofaş’ın Amerika kıtasına ihraç ettiği ikinci model olurken, Bursa’daki fabrikada üretilen marka sayısı da 7’ye yükselecek.
#Fiat EgeaKoç Holding Şeref Başkanı Rahmi Koç, Cenevre fuarında otomotivde küresel büyüme müjdesi verdi. Koç, “Türkiye’ye hapsolmayacağız. Biliyorsunuz Ford ve Fiat gibi iki büyük ortağımız var. Onlarla beraber yurt dışına açılacağız. Ama bunun zamanı var” diye konuştu.
#CenevreUluslararası Cenevre Otomobil Fuarı’na Türkiye’de üretilen yeni modeller damgasını vurdu. Tofaş tarafından 1 milyar dolar yatırımla Bursa’da üretilen Fiat Egea (Ege) Ailesi’nin tüm üyeleri ilk kez Cenevre’de vitrine çıkarken, Toyota’nın 450 milyon dolar yatırımla Adapazarı’nda ürettiği kompakt SUV modeli CH-R de dünyaya yüzünü İsviçre’de gösterdi.
#Cenevre2015 yılını rekorlarla kapatan otomotiv sektörü 2016’da Türkiye’de ve komşu ülkelerde yaşanan olumsuz gelişmelere aldırış etmedi. Alman Mercedes ve Japon Toyota’dan sonra Tofaş da 450 milyon dolarlık yatırım açıkladı. Ford’un da 2016 yılı bütçesine koyduğu 240 milyon dolarlık yatırım hedefiyle birlikte 10 günde otomotiv sektörünün açıkladığı yatırım tutarı 1.3 milyar dolarla rekor seviye çıktı.
#Tofaş’In CEO’Su Cengiz Eroldu