Yerli yerinde bir yarış

Güncelleme Tarihi:

Yerli yerinde bir  yarış
Oluşturulma Tarihi: Kasım 13, 2016 22:06

Türkiye’de üretilen model sayısı arttıkça markaların iç pazarda sattığı araçlardaki yerlilik oranlarında da kıyasıya bir rekabet yaşanıyor. Bugün yüzde 92’lik yerlilik oranı ile Fiat ilk sırada yer alırken, Japon Toyota geçtiğimiz hafta üretimine başladığı C-HR ile en az yüzde 72’lik yerlilik oranına ulaşacağını açıkladı. Özellikle yıl sonuna doğru devreye giren yeni model üretimleriyle 2017’de yerlilik oranlarında ciddi sıçramalar olacak.

TÜRKİYE’de son dönemde otomotiv firmaları yatırım atağına kalkarken, üretilen yeni modellerle birlikte iç pazarda satılan araçlardaki yerlilik oranları da hızla artıyor. Her ne kadar toplam satışlarda ithalatın payı yüksek olsa da yeni devreye giren otomobillerle 2017’den itibaren yerlilik oranlarında önemli bir artış yaşanacağı ortada. Bugün yerlilik oranlarında Tofaş açık ara önde giderken, ‘Fiat Egea Ailesi’ ile şu an itibariyle yüzde 92’lik yerlilik oranına ulaşmış durumda. Yani Türkiye’de satılan her 100 Fiat’tan 92’si Bursa’da üretiliyor. Tofaş’ın peşinden ise Japon Toyota geliyor. Şu an yerlilik oranı Adapazarı’nda ürettiği Corolla ile yüzde 66 seviyesinde olan Toyota, geçtiğimiz hafta 350 milyon Euro’luk yatırımla üretmeye başladığı yeni C-HR ile 2017’de yerlilik oranını en az yüzde 72’ye çıkaracak. Yerlilik oranlarına baktığımızda Fiat ve Toyota’yı yüzde 63 ile Ford Otosan takip ediyor. Türkiye’de ticari araç üretimi yapan Ford Otosan’ın bugün sattığı her 100 araçtan 63’ü yerli. Ford’u yüzde 52 ile Renault takip ederken, Honda yüzde 49, Hyundai ise şu an için yüzde 44’lük yerlilik oranına sahip. Hem Renault, hem Honda ve Hyundai’de bu oranların yeni devreye giren modellerle 2017 yılında artması bekleniyor. 

YÜZDE 80’E ÇIKABİLİR

Türkiye’de üretilen ilk hibrit ve crossover (SUV) model olan C-HR’ın fiyatlarının açıklandığı toplantıda konuşan Toyota Pazarlama ve Satış CEO’su Ali Haydar Bozkurt, yerli SUV’un Corolla’dan sonra en çok satan modelleri olacağını söyledi. Bozkurt, “C-HR’ın Türkiye’de üretilmesiyle birlikte, ülkemizde satılan her 100 Toyota’dan 72’si yerli olacak. 2017’de en az 10 bin adet C-HR satmayı planlıyoruz. Alabilsek 15 bin adet satabiliriz. O zaman yerlilik oranı yüzde 80’e bile çıkabilir. Bu Türkiye’deki yatırıma iyi bir örnek ve teşvik edici bir durum” diye konuştu. Bu yılın son döneminde 2 bin 650 adet gibi kısıtlı sayıda C-HR satışı planladıklarını söyleyen Bozkurt, 2016 yılını ise toplamda 55 bin adetle kapatmayı plandıklarını belirtti. Bozkurt 2017 yılına ilişkin ise şunları söyledi: “Kuşkusuz Corolla’dan sonra C-HR ile 2017 yılında önemli bir satış artışı bekliyoruz. Eğer C-HR’de 10 bin adetlerde kalırsak 37 bin adetlik Corolla hedefi ile yıl sonunda 65 bin adetlik bir satışa ulaşabiliriz. Ama daha fazla C-HR alırsak 70 bin adetleri zorlayabiliriz. Ancak C-HR tüm dünyada büyük ilgi gördüğü için 10 bin adedin üzeri zor gibi gözüküyor.”

ÖTV ÜRETİMİ VURUR

Gündemdeki ÖTV değişikliğini de değerlendiren Bozkurt, “Eğer özellikle fiyata dayalı ÖTV artışı yaşanırsa Türkiye’de üretilen C-HR’de bundan etkilenir. Matrah fiyatı C-HR’nin bir çok versiyonunda 55 bin TL’nin üzerinde. Dolayısıyla eğer dolaşan listelerdekine benzer bir ÖTV artışı olursa, Toyota’nın Türkiye’deki üretimine de darbe vurur. Türkiye’ye güvenen ve büyüyen iç pazardan dolayı yatırım yapan markalar için bu tip vergi değişiklikleri olumsuz etki yaratır. Özellikle Toyota’ya” diye konuştu.

MARKALARIN YERLİLİK ORANI

Marka       Ocak-ekim (%)

Fiat                       92

Toyota                   66

Ford                      62

Renault                 52

Honda                   49

Hyundai                 44

 TOYOTA C-HR, YARINDAN İTİBAREN SATIŞA SUNULUYOR

KASIMA ÖZEL 83 BİN TL FİYAT

SAKARYA Toyota fabrikasında üretimine başlanan C-HR’nin dünyada ilk olarak Fransa ve İrlanda ile birlikte Türkiye’de yarın satışına başlanıyor.  Ancak, satışa başlanmadan önce Türkiye’de bu güne kadar 6 bin kişi Toyota C-HR hakkında bilgi aldı ve yoğun bir ön talep gerçekleşti. Türkiye’de üretilen ilk crossover ve hibrit otomobil olan Toyota C-HR’ın fiyatlarını belirlerken tüm imkanların sonuna kadar zorlandığını ve ortaya cazip fiyatlar çıkartmaya çalıştıklarını belirten Bozkurt, şöyle devam etti:  “Otomobilimizi kasım sonuna kadar özel lansman fiyatıyla sunacağız. Bu fırsattan yaklaşık ilk 2 bin kişi faydanalabilecek. Toyota C-HR’ın 1.2 litrelik turbo benzinli motor versiyonu 83 bin 850 TL’den, 1.8 litre VVT-i yeni hibrit motora sahip versiyonu ise 98 bin TL’den başlayan fiyatlar ile satılıyor.” C-HR ile birlikte Toyota’nın tüm hibrit modelleri 3 yıl/100 bin km mekanik garantisine sahip. Hibrit versiyonlarda ayrıca; hibrit aksamı ile hibrit aküsü de 5 yıl/100 bin km için garanti kapsamına alınmış durumda. Hibriti tercih eden Toyota kullanıcıları, garanti süresi olan 5 yılın bitiminden hemen önce 25 Euro+KDV tutarındaki hibrit check-up menüsünü yaptırarak, bunu takip eden 1 yıl/15 bin km boyunca hibrit aküsünü garanti altına almayı sürdürecekler.  Bu check-up’ı her yıl yaptırarak hibrit aküsünü toplamda 10 yıl boyunca garanti altına almak mümkün olacak.

 HİBRİT TEŞVİĞİ DİZELİ SALLAYACAK

ALİ Haydar Bozkurt, hibrit teşviğinin hayata geçmesiyle birlikte dizel araç satışlarında bir düşüş yaşanmasını beklediklerini de belirterek şunları söyledi; “Hibrit otomobillere verilen teşviklerden sonra Toyota C-HR’ın 1.8 litre otomatik vitesli hibrit versiyonunun fiyatı 98 bin TL ile benzer 1.6 dizel otomatik vitesli otomobillerden yaklaşık olarak 15 bin TL daha ucuz durumda. Tüm dünya ile birlikte Avrupa’da da dizel ile ilgili yeni düzenlemeler olduğu, hibrit teknolojilerinin desteklendiği ve hibrit araç satışlarının arttığı bir dönemde Türkiye’de de hibrit araçlarla ilgili yapılan bu düzenlemeyi çok olumlu buluyor ve hükümetimize teşekkür ediyoruz. Bu teşvik ile birlikte halkımızın hibrite karşı yakın ilgisini gözlemlemekteyiz. Çevre dostu ve ekonomik bu teknoloji, Türkiye’de dizeli tercih eden müşteriler için çok iyi bir alternatif olacaktır. Orta ve uzun vadede hibriti çözüm olarak gören Toyota, bugün tüm dünyada 9.5 milyon adete yakın hibrit araç satışını gerçekleştirmiştir. 2020 yılına gelindiğinde de her Toyota modelinin bir hibrit versiyonu olacaktır.” 

4 KOLTUKLU FERRARİ GELDİ

İTALYAN süper spor otomobil markası Ferrari’nin spor Grand Tourer konseptinin yaşadığı değişimi ortaya koyan yeni dört koltuklu modeli GTC4Lusso Türkiye’de satışa sunuldu. 0-100 km/s hızlanmasını sadece 3.4 saniyede gerçekleştiren ve 335 km/s’lik son hıza sahip 4 koltuklu Ferrari GTC4Lusso, 690 beygirlik V12 motoruyla ve dört tekerlekten çekiş sistemiyle ön plana çıkıyor. FerMas Şirket Müdürü Sinan Saip Bel, 676 bin 500 Euro’luk anahtar teslim başlangıç fiyatına sahip yeni modelin ilk müşteri teslimini gerçekleştirdiklerini ve bir şanslı müşterinin daha Türkiye’de bu araca sahip olabileceğini belirtti.

TRAFİK MOTOSİKLET SATIŞLARINI ARTIRIYOR

TÜRKİYE’de 100 kişi başına düşen motosiklet miktarı Avrupa ve Uzak Doğu’nun gerisinde. Verilere göre Almanya’da her 100 kişiden 9’unun,  Avusturya’da 8’inin,  Uzak Doğu’da ise 40’ının motosikleti bulunuyor. Türkiye’de ise 100 kişiden sadece 3.5’i motosiklet sahibi. Ancak son 10 yılda bu rakam özellikle artan trafiğe bağlı olarak süratle artıyor. Kuralkan Motorlu Araçlar Satış ve Pazarlama Müdürü Ekrem Ata, son 10 yılda Türkiye nüfusunun yüzde 11 büyümesine karşın, motosiklet sayısının yüzde 62’ye yakın arttığını söyledi. Bu artışın Türkiye’de satın alma paritesinde büyük gelişmeler olduğunu gösterdiğini ifade eden Ekrem Ata, “Artan enerji fiyatlarına ve trafik zorluğuna rağmen motosiklet saysındaki artış otomobilin gerisinde kalmıştır. Motosiklet üzerindeki halkımızın olumsuz algısı halen devam ediyor” dedi.

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!