Dizel motorlu araçların emisyon değerleriyle oynanması skandalının ortaya çıkması üzerine başlayan dizel kavgası tersine mi dönecek? ARD’de yayınlanan bir programa katılan akciğer hastalıkları uzmanı Prof. Dieter Köhler, nitrik asit oranının evlerde daha çok, uygulanan dizel yasağının ise saçma olduğunu söyledi.
#Dieter KöhlerAlmanya Ulaştırma Bakanı Andreas Scheuer sağlığa zararlı nitrik asit salınımı yüksek olan dizel motorlu araçlarda yapılacak teknik donanım masrafına araç sahiplerini de ortak etmek istiyor. Başbakan Merkel ise bu masrafı emisyon skandalından sorumlu otomobil üreticilerinin karşılamasından yana.
#Dizel Motorlu AraçlarDizel motorlu araçların trafiğe çıkmasına ilişkin yasak Almanya geneline yayılıyor. Hamburg, Stuttgart ve Aachen’den sonra Frankfurt sokaklarında da dizel motorlu araçlar yasaklandı. Bu karardan sonra dizel araçların satışlarının daha da düşmesi bekleniyor.
#Dizel Araçlar Frankfurt'ta YasakYaşanan emisyon skandalları ve sıkılaşan kanunlarla dizel motorlu araçlar yavaş yavaş yerlerini hibrit yani hem elektrikli hem benzinli motorlara sahip ‘melez’ otomobillere bırakıyor. Yüzde 100 elektrikli otomobillere geçişte önemli bir köprü olacak hibrit otomobiller özellikle Asyalı markalar arasında yeni bir savaşı başlatacak gibi görünüyor. Çünkü Toyota’dan sonra Türkiye’de Kia da ‘Niro’ ile hibrit silahını çekmiş durumda.
#ToyotaTürkiye’de dizel araçlar benzinli araçlara göre yüzde 10 ile yüzde 25 arasında daha pahalıya satılıyor. Peki, dizel araçlardan ödediğimiz bu farkın karşılığını tam olarak alabiliyor muyuz? Güncel yakıt fiyatları ele alındığında dizel araçlara ödenen parada kâra geçilebilmesi için en az 150 bin kilometre yol yapılması gerektiği ortaya çıkıyor.
#Sefer LeventTürkiye’de dizel araçlar benzinli araçlara göre yüzde 10 ile yüzde 25 arasında daha pahalıya satılıyor. Peki, dizel araçlardan ödediğimiz bu farkın karşılığını tam olarak alabiliyor muyuz? Güncel yakıt fiyatları ele alındığında dizel araçlara ödenen parada kâra geçilebilmesi için en az 150 bin kilometre yol yapılması gerektiği ortaya çıkıyor.
#Azot OksitleriSaldığı zararlı partiküller ve NOx (azot oksitleri) nedeniyle Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından çevreye ve insan sağlığına zarar verdiği raporlarla ortaya konan dizel otomobiller, sigaradan daha zararlı olarak gösterilmeye başlandı. Bir çok ülke özellikle ABD’deki skandal sonrası dizel motorlu araçlar konusunda radikal önlemler almaya başlarken, firmalar da dizel motor geliştirmekten hızla vazgeçiyor.
#DizelKaradeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) Makina Mühendisliği Otomotiv Ana Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Atilla Bilgin, yeni araç alacak ya da araçlarını değiştirecek kişilerin en çok "dizel araç mı benzinli araç mı?" ikileminde kaldığını belirterek, yeni araç alırken kullanıcının taşıdı ne kadar kullanacağının önemli olduğunu söyledi.
#Dizel AraçSon günlerin en tartışmalı konularından biri olan dizel motorlu araçlar için bu teknolojiyi geliştiren Alman devi Bosch’tan açıklama geldi. Şirketin yeni Ar-Ge merkezi açılışında konuşan Bosch Grubu’nun yönetim kurulu başkanı Volkmar Denner, dizel motora yatırıma devam edeceklerini söyledi.
Emisyon skandalının Avrupa’da her bir dizel araca ek maliyeti 1600 Euro olacak. Yani bugün Avrupa’da 10 bin Euro’ya satılan bir aracın maliyetine 1600 Euro eklenecek. Türkiye’de bunun üzerine ÖTV ve KDV eklendiğinde zaten benzinli araçlardan yüksek olan dizel araçların fiyatlarında büyük bir artış olacak. Bu maliyetin özellikle 2017 model araçlarda ortaya çıkması ve dizel satışları düşürmesi bekleniyor.
#DizelEnerji Piyasası Düzenleme Kurumunun (EPDK) Avrupa Birliği müktesebatına uyum kapsamında gerçekleştirdiği motorin düzenlemesine göre, yarından itibaren piyasada kükürt düzeyi 10 PPM'den yüksek olan motorin yasaklanacak. Yarından itibaren akaryakıt bayileri, müşterilerine kırsal motorin satışı gerçekleştiremeyecekler.