Ticaret Bakanlığı, elektrikli araç ithalatına yönelik tüketiciyi koruyacak yeni şartlar getirdi. Buna göre, 7 bölgede kendisine ait en az 20 servis kurmayan, en az 40 çağrı merkezi çalışanıyla hizmet vermeyen ve Türkiye’de temsilci bulundurmayan markalar elektrikli araç ithal edemeyecek. AB ve STA yapılan 39 ülke bu düzenlemenin dışında kalacak. “Çin’den bir marka getirip Türkiye’de satarım” döneminin bittiğini belirten uzmanlar, düzenlemeyle olası tüketici mağduriyetlerinin önüne geçileceğini belirtti.
#Ticaret BakanlığıErnst & Young'un hazırladığı raporda, otomotiv sektöründe Türkiye'nin, Orta ve Doğu Avrupa'da en büyük büyüme potansiyeline sahip ülke olduğu vurgulandı. Ernst & Young Türkiye Vergi Bölüm Başkanı Mustafa Çamlıca, “Türk otomotiv endüstrisinin 2012 yılına kadar 1.1 milyon adet üretime ulaşacağına ve 2009'da 300 binlerde olan çalışan sayısının 600 bin kişiye ulaşacağına inanıyoruz” dedi.
Almanya’da akıllı kapılar, akıllı bürolar, akıllı yollar ve ‘Belntelli’ projesi çerçevesinde ‘otonom otobüsle’ önümüzdeki 4-5 yılda toplu taşımada tam bir çağ atlama yolunu açan Prof. Şahin Albayrak, Almanya’da politikacılar ile yöneticilerin yeni teknolojileri ihmal ettiklerini söyledi. ‘Almanya’yı akıllandıran Türk’ ve ‘yapay zekâ uzmanı’ olarak bilinen Prof. Albayrak, ülkedeki otomotiv sanayine köklü değişim çağrısında bulundu.
#AlmanyaTürkiye’nin Çin’den ithal edilen otomobiller için temmuz ayında uygulamaya başladığı ilave vergilerin ilk etkileri görüldü. Ağustos ayında toplam pazarda Çinli üreticilerin satışları temmuz ayına kıyasla yüzde 31 azalarak 5 bin 946 adede kadar geriledi. Buna rağmen, sekiz ay sonunda satışlarını geçen yıla göre yüzde 120 artıran Çinli üreticiler her 10 otomobilden 1’ini satmayı başardı.
#ÇinBYD'nin Türkiye'ye yönelik yaklaşık 1 milyar dolarlık yatırım kararı, Türk otomotiv sanayisi için yeni bir dönemin kapılarını aralarken, bu kararın "kelebek etkisi" yaparak Türkiye'de yatırım ortamını daha cazip hale getirmesi ve farklı sektörlerden diğer markalara da bir referans teşkil etmesi bekleniyor. Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek "Küresel ölçekte büyük firmalar elektrikli araç, batarya ve lojistik yatırımları için ülkemizi tercih ediyor" dedi.
#TürkiyeBYD’nin Türkiye ile yatırım anlaşması imzalamasının domino etkisi yaratması bekleniyor. BYD’nin yıllık tahmini 3-4 milyar dolarlık ciro sağlayabileceğini belirten TAYSAD Başkanı Albert Saydam, “Anlaşma, birçok markanın soru işaretlerini ortadan kaldırdı. Diğer Çinli markalar için tetikleyici etki yapar” dedi. Bu arada, dev anlaşmanın daha imzası kurumadan Manisa’daki depolar ‘BYD fabrikasına yakın’ ibaresiyle ilanlara çıkmaya başladı.
#BYDSanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, Çinli BYD firmasının Türkiye'ye yatırım kararını değerlendirerek, "Türkiye, dünyanın en büyük elektrikli otomobil üreticisi BYD'nin en önemli üretim üstlerinden biri olacak ve burada üretilen araçlar ve teknolojiler büyük ölçüde Avrupa pazarlarına ve diğer ihracat pazarlarına sunuluyor olacak." dedi.
#Mehmet Fatih KacırDünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi BYD’nin Türkiye’de yatırım yapması için imzalar atıldı. 1 milyar dolarlık yatırım kapsamında BYD, yıllık 150 bin adetlik elektrikli ve şarj edilebilir hibrit araç üretim tesisi ile Ar-Ge merkezi kuracak. İlk üretime 2026 sonunda başlayacak ve 5 bin kişiye doğrudan istihdam sağlayacak.
#BYDCumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi BYD Başkanı Wang Chuanfu ve beraberindeki heyeti Dolmabahçe Çalışma Ofisi'nde kabul etti. Elektrikli araç üreticisi Çinli BYD ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı arasında 1 milyar dolarlık yatırım anlaşması imzalandı.
#Recep Tayyip ErdoğanDünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi BYD ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı arasında, BYD’nin Türkiye’de yatırım yapmasına yönelik anlaşma imzalandı. Çinli otomotiv deviyle imzalar, Cumhurbaşkanlığı Dolmabahçe Çalışma Ofisi’nde atıldı.
#Cumhurbaşkanı Recep Tayyip ErdoğanTürkiye tam 27 yıl aradan sonra ilk kez doğrudan yabancı otomotiv yatırımına hazırlanıyor. Dünyanın en büyük üreticilerinden BYD’nin, Manisa OSB’de 1 milyar dolar yatırımla kuracağı fabrikada şarj edilebilir hibrit modeli Seal U DM-i’yi üreteceği tahmin ediliyor. Çinli marka yatırım için ilave gümrük vergisi muafiyeti, şarj edilebilir hibrit modellere ÖTV avantajı ve Manisa’da 4 bin dönümlük arazi olmak üzere 3 önemli teşvik alacak.
#BYDTürkiye’nin gümrük tarifelerini artırması ve yatırım sözü verenleri ilave gümrük maliyetlerinden muaf tutacağını açıklamasının hemen ardından Çinli otomotiv üreticilerinin görüşmeleri hızlandı. İlk olarak, Çinli BYD’nin Manisa’da Volkwagen’in daha önce yatırımdan vazgeçtiği arazi üzerinde 1 milyar dolarlık bir fabrika inşa edeceğini duyurması bekleniyor.
#CHERYAvrupa’daki ilk fabrikası için İspanya’yı seçen Çinli otomotiv devi Chery’nin bu adımı ‘Türkiye yatırımı kaçırdı’ olarak yorumlanmıştı. Chery’nin merkezi Wuhu’da sorularımızı yanıtlayan Chery Uluslararası Başkanı Zhang Guibing, yatırımdan vazgeçmediklerinin altını çizerek, “İspanya’da olması Türkiye’de olmayacağı anlamına kesinlikle gelmiyor. Bakanlıklarla görüşmelerimiz sürüyor. İspanya Avrupa’yı beslerken Türkiye’de olası bir fabrika hem Avrupa hem Ortadoğu’yu besleyecek bir merkez olabilir” dedi.
#Chery Türkiye27 yıl sonra Türkiye’ye sıfırdan otomotiv fabrikası kurmaya en yakın yabancı üreticiler olan Çinliler ile yatırım trafiği hızlandı. Aralık ayında Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fatih Kacır’ın SAIC’e gerçekleştirdiği ziyaretin ardından 2 hafta önce Çin’den Türkiye’ye üst düzey delegasyon heyetinin geldiğini belirten Doğan Trend Otomotiv CEO’su Kağan Dağtekin, “2 yıldır üzerinde çalıştığımız süreç son 3 ayda hızlandı. Heyete Bursa’daki fabrikaları ve yan sanayi tesislerini gezdirdik. Yatırım için Avrupa ile rekabet halindeyiz. Duygusal olmayacağız, sonuna kadar uğraşacağız” dedi.
#Fatih KacırSanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, Türkiye sanayisinin dünyanın bütün coğrafyalarına, bütün ülkelerine rekabetçi şekilde ihracat yapabilecek güçte olduğunu belirterek, “Özellikle son 5 yılda milli gelirimiz içerisinde hem toplam sanayinin hem imalat sanayinin payının yükseldiğini gözlemliyoruz. Tabii bizim için en gerek düşük, orta düşük, gerek orta yüksek, yüksek teknolojide 13 yıl boyunca pandemi dönemindeki 1-2 ay hariç neredeyse aralıksız bir yükseliş trendi var.” dedi.
#Mehmet Fatih KacırTürkiye’nin elektrikli araç üretimi ve batarya yatırım planları küresel üreticilerin radarında. Süreçle ilgili açıklama yapan Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi Başkanı Burak Dağlıoğlu, “Bu iki alanda küresel yatırımcılardan ciddi bir talep var. Detay veremem ama şu anda beş şirketle görüşüyoruz” ifadelerini kullandı.
#Burak Dağlıoğlu