Tekstil ve hazır giyim sektörleri, son iki yıldır daralma yaşıyor. Üretimde düşüş, maliyetlerdeki artış ve kur baskıları gibi nedenlerle istihdam kaybı da artış gösterdi. Öyle ki, 2022’de 1 milyon sınırını aşan hazır giyim ve tekstil sektöründe istihdam Haziran 2024’te 983 bine geriledi, temmuzda ise bu rakam 1 milyona geri çıktı. Ancak sektör eski günlerini aramaya devam ediyor. Sektör temsilcileri, 2025 yılında hem ihracatta hem de istihdamda düşüşün devam edeceğini belirtiyor. Dünyada ise durum farklı değil. Sektör temsilcileri, “Herkes en yakın, en az adetle nerede üretim yapabilirim fikriyle yürüyor” diyerek durumu özetliyor.
#Özge ESENBYD'nin Türkiye'ye yönelik yaklaşık 1 milyar dolarlık yatırım kararı, Türk otomotiv sanayisi için yeni bir dönemin kapılarını aralarken, bu kararın "kelebek etkisi" yaparak Türkiye'de yatırım ortamını daha cazip hale getirmesi ve farklı sektörlerden diğer markalara da bir referans teşkil etmesi bekleniyor. Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek "Küresel ölçekte büyük firmalar elektrikli araç, batarya ve lojistik yatırımları için ülkemizi tercih ediyor" dedi.
#TürkiyeCumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz, elektrikli araç üreticisi Çin menşeli BYD firmasının Türkiye'ye yapacağı yatırımın orta vadede ihracata ciddi katkılar sunmasını ve cari açığı daha da düşürmesini beklediklerini belirtti.
#Cevdet YılmazDünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi BYD ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı arasında, BYD’nin Türkiye’de yatırım yapmasına yönelik anlaşma imzalandı. Çinli otomotiv deviyle imzalar, Cumhurbaşkanlığı Dolmabahçe Çalışma Ofisi’nde atıldı.
#Cumhurbaşkanı Recep Tayyip ErdoğanTürkiye’nin gümrük tarifelerini artırması ve yatırım sözü verenleri ilave gümrük maliyetlerinden muaf tutacağını açıklamasının hemen ardından Çinli otomotiv üreticilerinin görüşmeleri hızlandı. İlk olarak, Çinli BYD’nin Manisa’da Volkwagen’in daha önce yatırımdan vazgeçtiği arazi üzerinde 1 milyar dolarlık bir fabrika inşa edeceğini duyurması bekleniyor.
#CHERYTürkiye’nin ilave gümrük vergisi kararı Çin’de gündemden düşmüyor. Çin Elektrik ve Makine Sanayi Ticaret Odası (CCCME), ‘Çin otomotiv endüstrisi’ adına yaptığı açıklamada ülkedeki markaların Türkiye’de yaşayacağı kayıplar için tazminat talep edeceklerini belirtirken, karardan önce siparişi verilen otomobillerin yüzde 40’lık ek vergiden muaf tutulmasını istedi. Ayrıca, gümrüğe takılan elektrikli araçlar için de çözüm istendi.
#ÇinABD, Çin’e karşı ek gümrük vergileri uygulamaya hazırlanıyor. Bu kapsamda elektrikli otomobiller, güneş enerjisi panelleri, enerji depolama sistemleri ve kritik minerallerin gümrük vergilerinin yükseltilmesi gündemde. Uzmanlara göre, hem Biden’ın hem de Trump’ın dilinden düşürmediği ek vergi söylemleri Çin’in misilleme yapmasına davetiye çıkarabilir.
#ABDTürkiye’de elektrikli otomobil satışlarının 2024 yılında bir önceki yıla göre yaklaşık iki kat büyümesi bekleniyor. Markaların Hürriyet ile paylaştığı tahmini satış hedeflerine göre, yıl sonu itibarıyla toplamda 110 bin elektrikli çok rahat satılacak. Diğer markalarla birlikte pazar 120 bin adedi bulacak. Togg’un zirveyi koruması beklenirken tebliğe takılan Çinliler ile satışları çakılan ABD’li Tesla’nın yerini Stellantis Grubu ve Alman Volkswagen alacak.
#Elektrikli OtomobilTicaret Bakanlığı, elektrikli araç ithalatına yeni koşullar getirmişti. Bu kapsamda, AB ülkeleri ve STA dahilindeki 39 ülke dışında kalan Çin, Japonya, Meksika, Güney Afrika gibi ülkelerden yapılacak elektrikli araç ithalatında; Türkiye’de temsilci bulundurulma, 7 bölgede en 20 servisi bizzat açma, en az 40 personele sahip Türkçe çağrı merkezi hizmeti verme gibi şartları karşılayamayanlar ithalat ‘İzin Belgesi’ alamayacaktı. 29 Aralık 2023 itibarıyla yürürlüğe girecek düzenleme sektörde soru işaretleri yaratmıştı. Hürriyet, merak edilen soruların yanıtlarına ulaştı.
#Ticaret BakanlığıTicaret Bakanlığı, elektrikli araç ithalatına yönelik tüketiciyi koruyacak yeni şartlar getirdi. Buna göre, 7 bölgede kendisine ait en az 20 servis kurmayan, en az 40 çağrı merkezi çalışanıyla hizmet vermeyen ve Türkiye’de temsilci bulundurmayan markalar elektrikli araç ithal edemeyecek. AB ve STA yapılan 39 ülke bu düzenlemenin dışında kalacak. “Çin’den bir marka getirip Türkiye’de satarım” döneminin bittiğini belirten uzmanlar, düzenlemeyle olası tüketici mağduriyetlerinin önüne geçileceğini belirtti.
#Ticaret BakanlığıHava sıcaklıklarının 7 derecenin altına düşmesiyle servislerde kış lastiği maratonu başladı. Lastikçilerde kuyruklar yola taşarken, geçtiğimiz yıllarda kış lastiği alan sürücüler şanslıydı. Çünkü, bu sene orta sınıf yeni bir takım kış lastiği alacak sürücülerin otomobilde en az 7 bin TL’yi, SUV’larda en az 8 bin 400 TL’yi gözden çıkarması gerekiyor. Üst sınıflarda lastiğin takımı 20 bin TL’lere ulaşıyor. Bu sene sürücülerin mevcut lastiklerle yola devam etmeyi tercih ettiğini belirten lastik satıcıları, bütçesi olmayanların takımı 2 bin 500 TL’den başlayan ikinci el lastikleri tercih ettiğini söylüyor.
#Kış LastiğiTürkiye’de fabrika kurmaya ‘yeşil ışık’ yakan Çinli otomotiv devi SAIC Motor’un planları ilave gümrük vergisine takıldı. Şirket yatırımdan tamamen vazgeçmedi ama durumu yeniden gözden geçiriyor. SAIC Motor bünyesindeki MG’nin Türkiye faaliyetlerinin başındaki isim Kağan Dağtekin, “Niyetimiz Türkiye’ye bir yatırım getirip hem buradaki konumumuzu güçlendirmek hem de Avrupa’ya ihracatın kapısını açmaktı. Umudumuz bitmedi, çalışmalarımız sürecek” diye konuştu.
#SAIC MotorBatı başkentleri bir süredir sosyal medya uygulaması TikTok ile meşgul. ABD’den Yeni Zelanda’ya birçok ülkede resmi görevliler uygulamayı kullanmaktan men edildi. Washington, şirketin ABD’ye satılması için Çinli ByteDance’a büyük baskı yapıyor. Peki neden? Yedi soruda dünyanın TikTok gündemini derledik:
#TiktokPiyasada yaşanan ilaç krizi tırmanıyor. Son dönemde 4 ilaçtan biri bulunamıyor. Eczacılar özellikle tansiyon, kalp, diyabet, hormon ve bazı kanser ilaçlarında sıkıntı olduğunu söylerken, Sağlık Bakanı Koca da “Gündemimizdeki en önemli konu bu. Sorunları çözeceğiz” açıklamasını yaptı.
#İlaçDünya fındık üretimi ve pazarının büyük kısmını elinde bulunduran Türkiye’nin fındık ambarı Karadeniz Bölgesi’nde hasadı devam eden fındıkta; Drakula olarak bilinen ‘turunçgil uzun antenli teke böceği’ ve dadandığı fındık bahçelerinde yaprakları yiyip, suyunu emdiği bitkilerin kökünü kurutan ‘kahverengi kokarca’ adlı böcek türleriyle ilgili kimyasal ve biyolojik mücadele sürüyor.
#Fındık