TÜRKİYE’nin en büyük fast-food alanlarından birisi döner. Toplam büyüklüğünün 10 milyar TL’yi aştığı tahmin ediliyor. Sektörün önemli bir bölümü hâlâ küçük büfelerin elinde ancak markaların yeni şube açılışları ile pazarda kurumsal markaların ağırlığı da artıyor. 15’e yakın kurumsal markanın faaliyet gösterdiği sektörde bu yıl franchise sistemi ile 150’den fazla yeni şube açılması bekleniyor. Bugün bir restoranın ortalama yatırım tutarı 250 bin lirayı bulabiliyor. Bu yatırım doğru bir lokasyonda yapıldığı taktirde geri dönüş süresi 24 ay ile 36 ay arasında değişiyor.
HANGİ MARKALAR VAR Choco Döner, Hosta, Hot Döner, SR Döner, Usta Dönerci ve Bereket Döner 2019’da en çok şube açılışı gerçekleştirmeyi planlayan markalar arasında yer alıyor. Bu markaların franchise girişleri 50 bin TL ile 150 bin TL arasında değişiyor. Markalar yatırımcılarına yer seçimi, proje, tanıtım, pazarlama, finans ve personel temini alanında birçok destek sağlıyor.
Bugün ortalama 100 metrekare büyüklükte ve oturmalı bir döner şubesinin ortalama maliyeti 250 bin TL’yi buluyor. Bu rakama franchise sistemi de eklendiğinde 300-350 bin TL’ye ulaşıyor. Bu tutara ilk sipariş masrafları da dahil ediliyor. Restoran giderleri ise dört ana gruba ayrılıyor. Ürün maliyeti, kira, personel ve diğer giderler gibi. Restoran kiraları konuma göre değişiyor. Ancak, başarılı bir restoran için kira giderinin çok yüksek olmaması gerekiyor. Restoranda ortalama çalışan sayısı ise 6. Enerji, haberleşme, muhasebe vb ücret kalemlerinden oluşan giderler de bulunuyor. Döner restoran yatırımı ortalama 2 yılda geri döndüğü değerlendiriliyor. Bu hesaplama genel ortalama olup restoran bazında değerlendirilmesi daha doğru oluyor. 12 aydan daha kısa sürede dönen restoranlar olduğu gibi çok daha uzun sürede dönenler de mevcut.