Paylaş
Tarım son yıllarda çok uluslu şirketlerin ve teknoloji devlerinin ilgi gösterdiği stratejik bir sektör. Yediğimiz 20 çeşit tarımsal ürünün üretiminin yarısından fazlasını 5 ülke üretiyor.
Tarımda ölçek ekonomisi olmaması dün üzüldüğümüz bir hususken bugün işler değişiyor. Türkiye’de de tekelleşme yolda. Tarımsal araç çöplüğüne dönen ülkemizde küçük çiftçilerin ortak ekipmandan kullanması gibi birçok konu verimlilik için şart.
TARIM 5.0 KONUSU
Tarımla ilgili uzun yıllardır çalışan birçok dernek, vakıf ve oluşum tarımın geleceği için bilgi ve deneyim üretmeye devam ediyor. “Tohum Platformu” kurucusu Mine Ataman, 20 yıldır tarımın çeşitli alanlarında çalışmış, tarımın problemlerini ziyadesiyle yaşamış bir isim. Tarım ile ilgili kitapları, konuya tarihsel bir bakış açısı sunarken çözümleri de anlatıyor.
Sağlıklı ekmek konusunda yaptığı çalışma ve yazdığı kitapla doğru ekmek konusunda uzun yıllar bilinçlendirme çalışmaları yaptı.
Şimdilerde ‘Tarım 5.0’ konusunda farkındalık yaratmaya çalışıyor. Geçtiğimiz hafta ‘Ekmek 4 TL olabilir’ haberlerinin ardında aslında onun tarım teknolojileri ile ilgili farkındalık yaratma çabası var. Ataman’a göre iklim değişikliğinin etkileri teknoloji ile azaltılabilir.
Tarıma ait tüm araçlar arası entegrasyon, tarımın tüm süreçlerinden toplanan verilerin depolanması. Tüm veri ve makineler arası konuşabilen bir teknoloji altyapısıyla tarımsal bilgilerin ‘big data’ya dönüştürülüp paydaşlarla paylaşılması gerekiyor.
Dünyada birçok ülke Tarım 5.0’ı uygulamaya başladı ve yüzde 25’lere varan verim sağlarken iklim değişikliği etkilerini azaltarak doğru fiyatlı sürdürülebilir gıda üretimine geçti.
Tarımın şimdi her zamankinden daha fazla teknolojiye ve istatistiki bilgiye ihtiyacı var. Yapay zekâ, akıllı veri ülkelerin gelecekte tarımsal başarılarını belirleyecek.
GÜNÜN SÖZÜ
SU, TÜM CANLILARIN HAKKIDIR
“KONYA’DA yaşanan eko-kırıma seyirci kalmayacağız. Vahşi tarımsal sulamaya son verilsin. Tüm su canlıların hakkıdır. Flamingoların Tuz Gölü’nde ölümüne yol açan ve eko-kırım suçunu işleyenler yargılansın. Bu yıl bölgede doğan hiçbir flamingo yavrusu hayatta kalmadı!” Ekoloji Birliği (Süheyla Doğan-Derya Akyol)
MÜSİLAJA ÇÖZÜM FOSFAT YASAĞIDIR
MARMARA’daki müsilaj sorununu temelli olarak çözecek en etkili tedbir, Amerika’daki 17 eyaletin, Hollanda’nın, İsviçre’nin 1980’li yıllardan beri yaptığı gibi, Marmara Bölgesi’nde satılan deterjanlarda fosfat kullanımını yasaklamaktır.
Aynı işi gören başka kimyasallar var.
Deterjanlarda fosfat kullanmaya devam edip, sonra atıksuları arıtmak için ileri arıtma tesislerine milyarlar dökmek akıllı bir iş değil.
Neden kimse bundan bahsetmiyor?
Tuncay HISIM
KAMU İŞÇİSİ HÜKÜMETTEN YENİ ZAM TEKLİFİ BEKLİYOR
KAMUDAKİ 700 binden fazla işçiyi ilgilendiren zam görüşmelerinde işçileri temsil eden Türk-İş ve Hak-İş, hükümetten taleplerini karşılayacak yeni bir teklif bekliyor. Türk-İş Genel Mali Sekreteri Ramazan Ağar, “Bu sözleşmede en çok önemsediğimiz maddelerin başında, taban ücretteki artışlar geliyor. Talep ettiğimiz rakamlarla ücret dengesizliğini gidermek istiyoruz” dedi. Hak-İş Genel Başkan Vekili Osman Yıldız, “Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanımızın ortaya koyduğu yaklaşımdan, yapılan teklifin sürecin başlangıcı olduğunu anladık. Bu teklif, üzerinde ilerleyeceğimiz seviyede değil” değerlendirmesinde bulundu.
DEVLETİN GÖZÜ VERGİDE VATANDAŞIN DA RANTTA
SAHİLLERDE, Bodrum’da özellikle, vatandaşın denize gireceği yer kalmamış; devletin gözünü vergi, esnafın gözünü rant bürümüş, millet yer bulmak için oradan oraya koştururken ortada kalmış, kamu yararı bitmiş, parası olan çevreyi kurt gibi yiyor! ‘Çevre’ kalmamış! Rant hırsı fiyatları balon gibi şişirmiş, Bodrum’da enflasyon gerçekten kopmuş. Pandemi sonu, her şeye özellikle sosyal hayata olan ‘açlık’ gözleri karatmış. Kaş yaparken göz çıkarmak tam burası için söylenmiş. Bu gidişle turizm cenneti millete cehennem olursa, yakın gelecekte turizmden olur bu güzel bölgemiz!
Metin ALTAY
MESAJ PANOSU
KM’YE GÖRE OTOBÜS ÜCRETLERİ
ULAŞTIRMA ve Altyapı Bakanlığı, şehirler arası seyahat için tavan fiyat uygulaması başlattı. Karara göre, 101-115 kilometre arası mesafelerde bilet fiyatı en fazla 84 TL, 351-450 kilometre arası 144 TL, 651-700 kilometre arası ise 174 TL olacak.
BİLİYOR MUSUNUZ?
KEMAL BAYTAŞ’IN BAĞIŞI
YAŞAMINI Türkiye’nin tanıtımına adayan Devlet Halk Dansları Topluluğu ve Türk Tanıtım Vakfı gibi önemli kurumları hayata geçiren Kemal Baytaş’ın eserlerini ve kütüphanesini Çankaya Belediyesi’ne bağışladığını, ‘Kemal Baytaş Kültür ve Sanat Vakfı’ (KEBASAV) Kütüphanesi’nın, ekim ayında faaliyete geçerek Yıldız Hizmet Binası içerisinde Ankaralılara hizmet vereceğini...
İSTANBUL’da çiftçilerin yetiştirdiği ürünlerin doğrudan tüketici ile buluşmasını sağlayan üretici kooperatifinin Kadıköy Salı Pazarı’nda açıldığını, başvuru şartlarına uygun bulunan 150 üretici ve 38 kooperatife düzenli satış yapmaları için yer verildiğini...
‘ERGENE’MİZİ GERİ İSTİYORUZ
LÜLEBURGAZ Kent Konseyi Başkanı Binnur Dinç’in, yıllardır ıslahı yapılmayan Lüleburgaz deresi ve yapımı yılan hikâyesine dönen çevre yolu için Nasrettin Hoca ve eşek figürleriyle Lüleburgaz deresine maya çalınmasının büyük yankı uyandırdığını, “Ankara bizim sesimizi ne zaman duyacak? Lüleburgaz sahipsiz değildir. Sesimiz bundan sonra daha gür çıkacak, Ergenemizi de geri istiyoruz” dediğini...
Paylaş