Paylaş
2025 yılında yolcu sayısının 58 milyona çıkacağı düşünülüyor. Bunun için bizim İstanbul Atatürk Havalimanı için yapılan tartışmaların benzeri orada da yapıldı. Şimdiden tedbir olarak 3. bir pist inşaatı için hareket geçildi. Dört kilometre uzunluğundaki 3. pistin inşasıyla saatte iniş-kalkış sayısının 90’dan 120’ye çıkarılması düşünülüyordu.
Bir süredir bu planlar devam ederken eyalette muhalefetteki Yeşiller Partisi bu plana karşı çıktı. Bavyera Eyaleti’nde iktidarda olan Hıristiyan Sosyal Birlik (CSU) ile Hür Demokratların (FDP) yanı sıra ana muhalefet Sosyal Demokrat Parti (SPD) dahi bu planı destekliyordu. Ama plan yürürlüğe konulamadı, halk imza toplayınca halkoylaması yapılmasına karar verildi.
Halkoylaması da Münih’ten yaklaşık 30 kilometre uzaklıktaki alanın yakınında yaşayanlar arasında değil de Münih’te yapıldı. Çünkü uçak gürültüsüden ve artan trafikten en çok onlar etkileneceği için onların muhtemelen ‘Hayır’ diyeceği önceden kestiriliyordu. Ancak oylama Münih kentinde yapıldı. Çünkü havalimanı şirketinin sahibi, Münih Belediyesi, Federal ve Eyalet Yönetimi... Madem Münih halkı alanın sahiplerinden, öyleyse alanın sahibi halka soralım denildi. Önceki gün yapılan oylamada, halkın % 54’ü 3. piste hayır dedi.
Politikacılar ve havaalanı idaresi şok yaşadı tabii... Başta Eyalet Başbakanı olmak üzere herkes birbirini suçluyor. Münih şimdi bunu konuşuyor.
1993 yılından beri Münih Anakent Belediye Başkanı olan Christian Ude de planı destekliyordu. Ama sonuç belli olur olmaz açıklama yaptı:
“Bu işin aması maması yok. Halk istemiyor. O zaman yapılmasın. Havalimanı şirketinin ilk toplantısında anakenti temsilen yapılmamasını isteyeceğim.”
Christian Ude, Türkiye’yi de yakından tanır. Şişli Belediye Başkanı Mustafa Sarıgül’ün yakın dostudur. İstanbul’a sık gelir. Pülümür ile uzun yıllara dayanan gönül bağı vardır. Almanya’yadaki Pülümürlüler onun da katkılarıyla birkaç yıl önce Pülümür’de ‘Christian Ude Kültür Merkezi’ yapmıştı.
Biz İstanbul’da kendisiyle defalarca bir araya geldik. Bir keresinde kendisine “Münih’i fiziksel olarak tanımlar mısınız?” diye sormuştuk:
“Üçte biri havalimanı, üçte biri orman ve üçte biri de konut alanıdır.”
Bizim belediye başkanlarına bu soruyu sorun bakalım yanıt alabilecek misiniz?
Christian Ude, aynı zamanda 2003’te eyalette yapılacak seçimde SPD’den Bavyera Eyaleti Başbakanlığı’na soyundu. Havalimanı için ‘hayır’ çıkınca “Aman 2013’te oy kaybederim” kaygısıyla ne saklanıyor, ne de sonuca kılıf arıyor. 3. pistin yapımını o da istiyordu. Ama sonuç böyle çıkınca dürüstçe “Halk istemiyor, o zaman yapılmasın” diyor. Bu kadar açık.
Bir de bizimkilerin haline bakın. Ders alınır mı?
‘Atatürk alerjisi’ne tutulanlar çoğaldı
DÜN bir dost sayesinde elime ‘Fotoğraflarla Dünden Bugüne Meteoroloji’ adlı bir kitapçık geçti. Basan Meteoroloji Genel Müdürlüğü. İlk fotoğraf, Genel Müdür
İsmail Güneş. Kitap, adından da anlaşılacağı gibi, genel müdürlüğün 1937 yılındaki kuruluşundan bugüne kadar geçirdiği safhaları yalnızca fotoğraflarla belgelemeyi amaçlamış. Buna diyecek yok. Ama gelin görün ki, müdürlüğün bilimsel başarıları değil de politikacıların, cumhurbaşkanlarının sökün ettiği resimler tercih edilmiş hep. Ama bir cumhurbaşkanının ne adı, ne resmi var: Atatürk! Halbuki genel müdürlük onun zamanında kurulmuş.
Bu kitaba resmini koyduran İsmail Güney Bey iki açıdan çok utanmalıdır: Bilimsel bir kuruluş olan genel müdürlüğün bilimsel faaliyeti hakkında verilen bilgi sıfıra yakın. Onu bilimsel olması, ülkeye ve insanlığa katkı yapması için kurduran Atatürk’ün ise adı yok hiçbir yerde. (Gerçi bu iki açı birbiriyle tutarlıdır.)
İlgili ilgisiz her yerde Atatürk olsun demiyoruz: Ama o olmasaydı ne Meteoroloji Genel Müdürlüğü vardı, ne onda çalışabilecek meteorologlarımız ve ne de meteorolojisini gözleyebileceğimiz bir vatan. Unutmayın Atatürk memleketimizi Osmanlı’nın pençelerinden çekip aldığı zaman koca imparatorlukta tek bir tane jeoloji diplomalı insan yoktu! Herhalde meteoroloji çok farklı değildi. Atatürk, vatanın doğasını inceleyecek üniversite ve devlet kurumlarının kurulmasına bilhassa önem verdi. Ondan sonra gelenler ise o kurumları bilimsel yerler değil, arpalıklar olarak sürdürdüler.
Atatürk’ü silmeye çalışmaya devam ediniz. Tarih ona teşebbüs edenlerin yüzüne tükürecek, onları kendi çöplüğüne savuracaktır.
Bundan hiç şüpheniz olmasın.
A. M. Celal ŞENGÖR
Bir İlhan Selçuk anıtı
BEŞİKTAŞ’ta Akmerkez’e yakın bir kavşakta Cumhuriyet gazetesi yazarı, aydınlanmanın bilgesi İlhan Selçuk’un bir anıtı dikildi. Etiler’e yakıştı.
Beşiktaş Belediye Başkanı İsmail Ünal, ilçesine diktiği anıtlarının sayısının 150’yi bulduğunu söylüyor. Mimar Sinan Üniversitesi ile işbirliği yaptıklarını anlatan Ünal, ne yazık ki, bu anıtlarını sunamıyor. İlhan Selçuk’un anıtının açılacağını iki gün önce hem de telefonla haber veriyor; ne bir program var; ne de bir tanıtım... Kendisine “Hiç olmazsa, çalıştığınız halkla ilişkiler ajansına söyleseydiniz, onlar yapardı bu tanıtımı” dedik. Arkamızdan bize kızdığını biliriz. Bu gibi etkinlikler, en az bir hafta önceden duyurulur ki, kişiler kendi programlarını ayarlayabilsinler. Selçuk’un anıtını, Tayyip Erdoğan’ın ‘Ubuce’ dediği ve yıktırdığı anıtı yapan ünlü sanatçı Mehmet Aksoy yontmuş... Hem güzel, hem düşündürücü, hem de umut dolu bir anıt... Cumhuriyet yazarı Prof. Dr. Emre Kongar, “Bu anıt, İlhan Selçuk ve aydınlanma ekseninde, aslında umudu temsil ediyor. Türkiye’nin aydınlık günlerini müjdeliyor” diyor.
Ünal, bu anıtları Beşiktaş’a kazandırırken öyle kimseden çekinmeden kendini de ortaya koyarak tanıtımını daha güçlü yapmalıdır! Kılıçdaroğlu ve öteki konukları telaşa sokmanın gereği var mıydı, neden!
Biliyor musunuz
FELSEFE Sanat Bilim Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Örsan K. Öymen’in öncülüğünde gerçekleşen, yurtdışından ve yurtiçinden öğretim üyeleri, öğrenciler ve alan dışından felsefe meraklılarının katıldığı ‘Assos’ta Felsefe’ toplantılarının 2-5 Temmuz tarihleri arasında yapılacağını (philosophyinassos.org)...
Mesaj Panosu
- İSTANBUL’da köprüde üç ay sürecek onarım çalışmaları boyunca, metrobüs hattının diğer toplu taşıma araçlarına geçici olarak açılması mümkün olamaz mı? Zafer YÖNDEM
- BÜYÜKŞEHİR Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Avcılar-Beylikdüzü metrobüs hattı temel atma töreninde müjde(!) vererek hattın 29 Ekim 2011 tarihinde hizmete açılacağını bildirmişti. Aradan bu kadar zaman geçti, bu kadar bir mühendislik hatası olur mu? Sayın Başkan çile çekiyoruz, çile! Çetin Y.
Paylaş