Güçlü devletsen...

‘MAVİ Marmara’ olayının Lahey’e gidip gitmemesi hususunda Başbakan’ın yaptığı açıklama üzerine tartışmalar yeniden alevlendi. Bir kesim hukukçu “Bunun yolunun Lahey Adalet Divanı’ndan geçeceğini” beyan ederken bir başka kesim de Lahey’den geçebilmek için öncelikle ilgili devletlerin (Türkiye ve İsrail) uzlaşmalarının şart olduğunu belirtiyor.

Haberin Devamı

Türkiye’nin Lahey konusunu güçlü ifadelerle gündeme taşıması, “AKP, iç kamuoyunda tribünlere oynuyor” yorumlarına neden oldu. CHP PM Üyesi uluslararası hukuk uzmanı Prof. Hüseyin Pazarcı ve emekli Büyükelçi Onur Öymen’in yaptığı değerlendirmelerin ortak noktası:
“Türkiye Lahey’de dava açacaksa bundan sonuç alınması mümkün görünmüyor.”
Prof. Hasan Köni “Hiçbir devlet Adalet Divanı’na tek taraflı başvuramaz” şartını hatırlatıyor.
Bu durumda geçen yıl köşemizde yer alan bir tartışmayı da yeniden gündeme taşımak isteriz. Hukukçu Hakan Hanlı’nın “Devletlerin Blokaj Uygulama Hakkı Var: “İsrail ve Mavi Marmara” (2.6.2010) değerlendirmesinde Dışişleri Bakanı Ahmet Davutoğlu gibi birçok emekli büyükelçi ve uzmanın “Uluslararası sularda, bir devlet bir başka devletin gemisine müdahale edemez” iddiasında bulunmalarının gerçeği yansıtmadığını belirtmişti. Hanlı, bu konuda çarpıcı üç örnek vermişti:
- Küba olayları sırasında ABD, adaya 200 mil mesafede, ABD’ye bin (1000) mil mesafede bir hat çekmiş ve bu hattı Rus gemileri geçerse batıracağını söylemişti. Rus gemileri 5 mil kala durup geri döndüler.
- Halen Somali açıklarında, Somali sahillerine 40-120 mil mesafede korsan motorları durduruluyor, aranıyor ve batırılıyor.
- ABD, kokain kaçakçılığına mani olmak için, Meksika Körfezi’nde “bırakın uluslararası suları, Kolombiya karasularında” bile gemileri durdurup arıyor.
Bu konuda tatbikat şu şekilde özetlenebilir: “Eğer ülkemiz için bir tehdit teşkil ediyorsa, biz o gemileri iddiamızı ispat edebilecek makul mesafede durdurup ararız.” Buradaki iddia “Onların bize tehdit teşkil etmesinden ziyade, hedefin biz olduğumuz şüphesidir.”
Hanlı “Asıl mesele şudur” diye ekliyor: “Güçlü devlet gereğini yapardı; bırakın Aşdod Limanı’na çekmeyi, İsrail, Mavi Marmara’nın 5 mil yakınına gelmeye bile cesaret edemezdi!”
Yeri gelmişken hatırlatmakta yarar var. Hz. Muhammed’in ‘El cahili cesurun!’ hadisi şerifinden ‘feyz’ almak gerekmiyor mu?

Haberin Devamı

Benzin zammı, hangi ulaşımda kime yarar

YEMİNLİ Mali Müşavir Bülent Soylan, litrede 9 kuruşluk son benzin zammına ilişkin dikkat çekici bir not gönderiyor:
“Akaryakıta yapılan her zam tekel konusundaki, Büyükşehir’in sattığı İDO’ya yarıyor.
Çünkü yolcu, Yenikapı ve Pendik’ten karşıya yapılan İDO seferleri ile kendi aracının tükettiği benzinin hesabını yapmak zorunda.
Yakıt fiyatları arttıkça İDO seferlerine de zam yapma şansı doğuyor.
Yani, benzin zammı ile karayolları ulaşımı pahalılaştırılmış olmuyor mu?”
Soylan, Büyükşehir Belediyesi meclis üyesiyken, İDO’nun Kabotaj Kanunu’na aykırı şekilde satıldığını savunan birçok önerge vermiş, yanıt alamamıştı.

Haberin Devamı

Savarona Kartal’da

SAVARONA beş gündür Kartal açıklarında yük gemileri arasında demirli ve akşamları içinde hayat belirtisi bir ışık dahi yok.
Atatürk’ün sağlığında alınmış bu yat niye oradadır; mahallemizde merak konusu oldu. Tuzla Tersanesi’ne onarıma mı gidecektir? Savanora’yı gözümüz gibi korumamız lazım. Bir ‘kazaya’ kurban gitmesini istemeyiz!
A. Sudi KARTAL

BİLİYOR MUSUNUZ

- AKCİĞER kanseri gibi amansız bir hastalığa yakalanmış olan ve geçen hafta sonu vefat eden; CHP’nin 1980 öncesinin gençlik kollarının ünlü isimleri, eski Eminönü Belediyesi’nin 1989-94 dönemi başkanlarından, İTİA mezunu Ahmet Naci Akgün’ün (65) cenazesinin Ataköy 5. Kısım Camii’nde kılınan cenaze namazından sonra Edirnekapı Mezarlığı’nda; eski Çatalca Belediye Başkanı Fırat Aykut’un kardeşi, İ.Ü. İktisat mezunu Tunca Aykut’un (62) da Çatalca Ferhatpaşa Camii’nde kılınan ikindi namazı sonrası ilçe mezarlığında toprağa verildiklerini...

Haberin Devamı

- ULUSLARARASI Tiyatro Eleştirmenleri Birliği (AITC) Türkiye Merkezi Başkanı Üstün Akmen’in, Evrensel’deki köşesinde, İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı’nın, AKM projesinin uygulanmasında kendi istekleri doğrultusunda ısrarcı davrandığını, dahası AKM için ayrılan 75 milyonluk bütçeyi bakanlığa aktarmadığını iddia ettiğini....

Astsubaylar, Anıtkabir’e çıkıyor

“TSK’nın tüm yükünü sırtında taşıyan sessiz bir toplumuz. Hükümetlere muhtıra verme gücümüz, omuzlarımızda yıldızlarımız yoktur. Ama muhtıra verenler bize güvenerek muhtıra verirler, ihtilal yaparlar. Pek kimsenin dikkatini çekmeyiz. Bizler ne daha fazlasını ne de imtiyazı talep etmekteyiz. Tek arzumuz adalet, eşitlik ve insan onurunun gerçekleşmesidir.
Biz TSK’nın teknik ve idari kadrosuyuz. Belki bize teknokrat demek daha doğru olur. Tankların, uçakların, gemilerin, tüm silah ve sistemlerinin bakımı, sevk ve idaresi bizim sorumluluğumuzdadır.
Mehmetçikleri eğitiriz. İç güvenlikte, asayişte, depremde, sel felaketinde, kargaşada, anarşide, bölücü terörle mücadelede biz hep ön plandayız. Görev gerektiğinde zaman kavramı yoktur bizim için.”
‘İlerici Emekli Astsubaylar Hareketi’ imzasıyla gönderilen uzun metinde, astsubayların özlük haklarıyla ilgili 15. maddelik bir talep listesi yer alıyor. Bunun için ‘Ata’ya şikâyet’ için yarın Anıtkabir’de toplanıyorlar.

Haberin Devamı

Haliç’i temizledik Ergene Nehri ne ki

12 Haziran seçimlerinden önce Tekirdağ’ın Çerkezköy ilçesinde Çevre ve Orman Bakanı Prof. Veysel Eroğlu, Ergene’nin kirliliği üzerine “Biz Haliç’i temizledik, Ergene çocuk oyuncağı geliyor” demişti.
Yeni hükümette Orman ve Su Bakanlığı’nı üstlenen Eroğlu sorunun takipçisi. CNN Türk, Ergene’nin kirliliği üzerine çarpıcı programlar yapıyor. Dün “Hükümetin, Ergene’deki kirliliği bitirmek için tam 1 milyar liralık kaynak ayırdığını” duyurdu ve Ergene eylem planına göre “2015’te Ergene’den tertemiz suların akması planlanıyor” dendi.
Sorun sadece Ergene değil, Avcılar’dan Tekirdağ’a kadar olan kıyılarda Marmara’ya salınan kanalizasyon... Marmara Denizi’ni kuşaklayacak bir arıtma sistemi de şart artık.

Yazarın Tüm Yazıları