Paylaş
Holdingin kurucusu Vehbi Koç, ilk anda çekimser yaklaştı:
- Hırsızın istediği bir göz, biz veriyoruz iki göz.
Türkiye’de 40’ıncı yılı geride bırakan Avis’i de bünyesinde bulunduran Otokoç’un Genel Müdürü Görgün Özdemir, grubun araç kiralama işine Rahmi Koç’un ısrarıyla girdiğini anımsattı:
- Türkiye’de 1974’te 9 adet Anadol’la başlayan araç kiralama sektörü, bugün 12 milyar liralık aktif büyüklüğe ulaşmış bulunuyor.
Araç kiralama işinin Türkiye’de yılda yüzde 20 dolayında büyüdüğünü vurguladı:
- Otokoç’un 3.6 milyar lira dolayında olan cirosunun 1 milyar lirası araç kiralama işinden sağlanıyor. Avis, 2007’de Budget’i de bünyesine katmıştı. Dolayısıyla Budget da bizim bünyemizde. Ayrıca bunlara geçen yıl ZipCar da eklendi.
Türkiye’de havayolu ulaşımının yaygınlaşmasının araç kiralamaya da katkı yaptığını belirtti:
- Araç kiralama alışkanlıklar arasına giriyor. Ancak, Türkiye’de alınacak çok mesafe var. Ülkemizde kişi başı araç kiralama harcaması yılda 2.5 Euro iken, Almanya’da 27 Euro.
Yabancı turistlerin alışkanlıklarından örnek verdi:
- Avrupa’da yabancı turistlerin yüzde 40’ı araç kiralıyor. Türkiye’de bu oran yüzde 13’te kalıyor. Turist, ülkemizde araç kullanmaya çekiniyor. Yollar ve sürücü davranışlarından ürküyor.
Kiraladıkları araçları ortalama 6 ayda bir yenilediklerini kaydetti:
- Araç 30 bin kilometreye ulaşınca ikinci elde satışa çıkarıyoruz. Lüks araçlarda kullanım, 10-15 bin kilometreyi geçmez.
Sektörün yasal altyapısının olmadığına değindi:
- Aracı kiralayan kazaya karışıyor, cezası daha sonra bize geliyor.
Ardından saatlik araç kiralama konusunu açtı:
- Biz ZipCar’la bu işe girdik. Üyelik sistemi ile çalışılıyor. Saatlik araç kiralayacak müşteri sisteme üye olunca kendisine kart veriliyor. Anahtarı üstünde olan aracı o kartı okutarak teslim alabiliyor. Müşteri tanımlanmışsa aracın kapısını cep telefonuyla bile açabiliyor.
Saatlik araç kiralama işinin yaygınlaşmasıyla ev kadınlarının otomobil sahibi olmasına pek gerek kalmayacağını savundu:
- Yurtdışındaki örneklere göre, saatlik kiralanan bir araç, 15 aracın trafikten çekilmesini sağlıyor.
New York, Londra, Paris gibi dünyanın önde gelen metropollerinde yaygınlaşan kiralık bisiklete, benzeri sistemle araç kiralama noktaları da ekleniyor.
ABD’deki Massachusetts Institute of Tecnology (MIT) gibi teknoloji geliştiren üniversite ve kurumlar, metropoller için saatlik kiralamaya dönük park edince küçülebilen araçlar geliştiriyor.
İstanbul’un “7 tepeli metropol” oluşu, kiralık bisiklet formülünü zorlaştırıyor. Saatlik araç kiralamanın önünde böyle bir engel bulunmuyor...
Saatlik kiralanan her araç, 15 aracın trafiğe çıkma ihtiyacını ortadan kaldırıyorsa, bu iş yaygınlaştığında İstanbul trafiğine olumlu etkisi olur mu?
Beydağı’nı yeşillendirmeye soyunan vali aday oluyor
2009 yılının kasım ayı idi... Dönemin Malatya Valisi Ulvi Saran aradığında Beyrut’taydım (Lübnan):
- Malatya’da farklı bir ağaçlandırma kampanyası başlattık. Sizin aracılığınızla işadamları duysun istiyorum. Malatya’yı çevreleyen çorak Beydağı’nı ağaçlandırmak için kolları sıvadık.
Düz alana fidan dikmekle dağda aynı şeyi yapmak arasında fark olduğunu belirtti:
- Dağda toprak kalınlığı 5-10 santimetreyi geçmiyor. Kayaları delip, içine toprak doldurarak fidanları dikeceğiz. Bunun maliyeti düz alana fidan dikmekten 4-6 kat yüksek. Malatyalı işadamlarının da bu işe el atmasını istiyoruz.
Saran, Malatya Valiliği sonrasında Kamu Güvenliği Müsteşarlığı’na atandı, geçen yıl o görevinden ayrıldı...
Merkez Valiliği nöbeti sürerken 10 Şubat 2015 akşamı aradı:
- AK Parti’den milletvekili adayı olmak üzere görevimden ayrıldım.
Saran, Malatya’da iz bırakan valiler arasına girdi...
Bakalım siyaset yolculuğu nasıl seyredecek?
Paylaş