Pilotlardan kahramanlık değil kurallara uymalarını bekliyoruz

GEÇEN gün küçük bir grup meslektaşımla Türk Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu’ya uğradık. Arkadaşlardan bazıları simulatörde uçuş eğitimi provası yaptı, ben daha önce günün anısı sayılan “sertifika”mı aldığım için katılmadım.

Sonra Hamdi Topçu’yla sohbete geçtik. Söz kısa süre önce Danimarka’da yayınlanan Politiken gazetesinin, “THY pilotları İngilizce bilmiyor”la başlayan, uçuş güvenliği konusunda sorunlar yaşandığını da içeren haberinden açıldı. Topçu, önce habere itiraz etti:
- O haberde bize haksızlık yapılmış. Tamamıyla karalamaya dönük bir haberdi. Hazırlıklarımızı yaptık, yargıya gidiyoruz.
- Haberde sözlerine yer verilen Türk pilotlar var.
- Onların çoğu bizim eğitimlerimiz sonrası sınavları geçemediği için dışladığımız pilotlar.
- THY’de çalışan pilotların tamamı mükemmel düzeyde İngilizce biliyor mu?
- THY’de 2 bin 175 pilot çalışıyor. Bunların 265’i yabancı ve İngilizce sorunları yok.
- Ya Türk pilotlar?
- Biz pilotları öncelikle DLR testinden geçiririz. Bu testten geçemeyen, THY’de pilotluk yapamaz.
Sonra dünya havacılık sektöründe konulan İngilizce düzeyine değindi:
- Artık pilotların “Level 4” diye tanımlanan düzeyde İngilizce bilmesi isteniyor. Bizim pilotlarımızın 300’ü hariç, “Level 4” aşamasını geçmiş durumda. Bunların belgeleri var.
- O 300 pilot ne durumda?
- Onlar henüz “Level 4” sınavına girmedi. Mart 2012’ye kadar hepsi sınava girmiş olacaklar. Çünkü, sınavların da belirli bir takvimi var. Mecburen bekliyorlar.
- 300 pilot şu anda görev yapıyor mu? Yani uçuyor mu?
- O arkadaşları yanlarında belgeli olan pilotlarla göreve gönderiyoruz. Yani, kokpitte iki pilotttan birinin “Level 4”ü geçtiğine dair belgesi var.
Altını bir kez daha çizme gereği duydu:
- Henüz belge almamış 300 arkadaşımızın da tamamına yakınının İngilizce’sinde sorun olduğunu sanmıyorum. Sadece henüz belge almış değiller. Şu an sınava girseler, çoğu sınavı geçer ve belgesini alır.
- Sınavı geçemeyenler olunca ne yapıyorsunuz?
- O durumda söz konusu pilot arkadaşlarla vedalaşıyoruz.
Hamdi Topçu, şu noktaya özellikle vurgu yaptı:
- Birçok konuda tasarruf için çok çaba harcıyoruz. Her kuruşun hesabını yapıyoruz. Bir anlamda sinekten yağ çıkarıyoruz. İki konu hariç. Uçuş güvenliği ve uçakların bakımı. İki alanda da harcamadan kısmıyoruz. Çünkü, bizim için en değerli şey insan hayatı.
En küçük kusurları bile büyüttüklerini vurguladı:
- Biz kahraman değil, kurallara uyan pilotlar istiyoruz. Pilotlarımıza eğitimlerde özellikle manuel kullanım aşamalarında sıklıkla bunları anlatıyoruz.
Bu alanda denetim hizmeti almak için bir yabancı danışmanı kadroya kattıklarını belirtti:
- Uçuş güvenliği ve uçak bakımlarını sürekli denetime tabi tutuyoruz. En küçük kusur, bir saat içinde bana rapor ediliyor, hemen gereğini yapıyoruz.
Dünyada birçok havayolu şirketi sıkıntı çekerken THY hızla büyüyor. Bu durum dünyanın dikkatini çekiyor, THY’yi mercek altına alanlar artıyor...
Başta Hamdi Topçu ve Genel Müdür Temel Kotil olmak üzere tüm THY yönetimi, “Büyüdükçe daha şeffaf olacağız, kimsenin kafasında kuşku kalmayacak” ilkesiyle yola devam ediyor...
Kısacası “kahramanlık” yok, “kurallara uymak” var...

Koltuk ceplerinde 3-4 kart bileeksikse güvenlik notu kırılıyor

THY Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu, uçuş güvenliğine dönük saha denetimlerinden örnek verdi:
- Uçaktan yolcu iner, ansızın denetim ekipleri girer. Örneğin koltuk ceplerindeki güvenlik bilgilerini içeren kartları tararlar. 150 koltuktan 3-4’ünde bile eksik varsa, hemen güvenlik notu kırılır.
- Neden eksik çıkıyor o kartlar?
- Belki yolcu merakından yanına alıyor. Bazen de bizim görevli arkadaşların gözünden kaçtığı oluyor.
Bu örnekten sonra ekledi:
- En küçük bir ayrıntının üzerinde bile titizlikle durmalıyız. “Sıfır hata”ya doğru gidiyoruz.

Uçak alımları hariç bu yıl 750 milyon dolarlık yatırım yaptık

THY’nin bu yıl kâr özlemi çekmesinin altında yatan nedeni Hamdi Topçu’nun verdiği rakam ortaya koydu:
- Bu yıl uçak alımları hariç 750 milyon dolarlık yatırım yaptık.
Ardından dünyada havayolu şirketlerinin şekil değiştirdiğine değindi:
- Başta Lufthansa ve British Airways olmak üzere bazı şirketler “şemsiye” oluşturuyor. Sıkıntıdaki havayolu şirketlerini açtıkları “şemsiye”nin altına alıyor.
- THY bu ortamda ne yapıyor?
- Biz kendi “şemsiye”mizi açıyoruz. Çevremizdeki bazı havayolu şirketleri de bizim “şemsiye”nin altına giriyor.
Dünyada yolcu sayısının artık pek yükselmediğine vurgu yaptı:
- Özellikle gelişmiş ülkelerde yolcu sayısı artışı neredeyse durdu. Oralarda artık rakipler birbirinden yolcu çalmanın yollarını arıyor.
- THY’de durum nasıl?
- İçerde henüz uçakla tanışmayan çok sayıda vatandaşımız var. Bu, bizim için büyük avantaj. Ancak, dış hatlarda rakiplerimizden yolcu çalıyoruz.

15 şirketimiz oldu uçak bakımı ve koltuk üretiminde iddialıyız

HAMDİ Topçu, THY çatısı altındaki şirket sayısının 15’e ulaştığını vurguladı:
- 1’i hariç, şirketlerimiz fizibl ve kâr ediyor. Turkish Do&Co, TGS gayet başarılı gidiyor.
Sabiha Gökçen Havalimanı’ndaki uçak bakım yatırımını örnek gösterdi:
- 380 bin metrekarelik alanda çok önemli yatırım yaptık. Bölgenin uçak bakım üssü olduk.
Assan Grubu’yla birlikte girdikleri koltuk üretimine değindi:
- İlk prototip üretildi. 2013’te seri üretimle koltuklarımız dünya piyasalarına çıkacak. Dünyanın ünlü tasarımcılarıyla çalışıyoruz. Airbus ve Boeing’ten sertifikalarımızı alınca koltuklarımız dünyada da yarışa girecek.
- Bir koltuğun değeri ne kadar?
- Ekonomi sınıfı koltuklarınının her biri 6-7 bin dolar. Business koltukları ise 120 bin dolar dolayında. O koltuklarda tam 300 parça var.
Koltuklarla ilgili trende de dikkat çekti:
- Artık mümkün olan en hafif ama aynı zamanda en rahat koltuk arayışı var. Çünkü, uçaktaki her fazla kilo, yakıtı daha fazla harcatıyor.
Koltuk üretiminin bir yönüne daha vurgu yaptı:
- Cari açığa olumlu katkı yapmış olacağız.
Yazarın Tüm Yazıları