Paylaş
- Devletin elinde “Aycell” vardı. 3’üncü GSM lisansının ilk sahipleri “Aria” markasını benimsedi. Sonra ikisi birleşti, “Avea” oldu. “Avea”nın çoğunluk hisseleri Türk Telekom’a aitti. Birleştirme operasyonu ile o markaya da veda ettiniz. Marka için harcanan kaç milyon dolar çöpe gitmiş oldu?
Sohbet sırasında Aslan’ın yanında Türk Telekom Kurumsal İş Birimi CEO’su Mehmet Ali Akarca ile Bireysel İş Birimi CEO’su Erkan Akdemir vardı. Akdemir, birleştirme öncesi uzun süredir Avea’nın CEO’suydu. Aslan, yanıta Aycell ve Aria’dan girdi:
- Onlar iki ayrı şirketti. Birleşince Avea oldu. O dönemdeki maliyeti bilmiyoruz.
Avea’yı anlatmaya başladı:
- Avea, 2004’ten itibaren devreye girdi. Sektörün liderine kafa tutar hale geldi. Son 5 yılda pazar payına 4.7 puan ekledi. Daha önce yola çıkmış iki önemli GSM şirketi arasında dinamik ve çevik marka olarak algılandı.
Birleştirmenin arkasında yatan nedene uzandı:
- Müşteri, mobil, sabit iletişim, internet gibi hizmetler için farklı şirketlerimizden hizmet alıyordu. Müşteriyi daha rahat ettirecek adım attık. Artık mobil, sabit, internet, internet bazlı TV hizmetleri gibi birçok işi tek noktadan halledilebiliyor.
Türk Telekom markasının kendilerine yeteceğine işaret etti:
- Artık bu noktada geçmiş marka maliyeti önemli olmaktan çıkıyor.
İngiltere’den iki örnekle işin felsefesine yoğunlaştı:
- İngiltere merkezli Vodafone’un global mottosu “sabit öldü” idi. Britisih Telecom (BT) ise, bir başka yaklaşımla mobil telefon şirketini sattı. BT, hatasını zamanla anladı, yeniden mobil telefon şirketi aldı. Vodafone da “sabit öldü” demeyi bıraktı. “Sabit”e kapıyı açtı.
BT’nin sektör için “vaka dersi”ne dönüştüğünün altını çizdi:
- Türk Telekom, “sabit” ve “mobil”i bir arada bulundurmakla doğrusunu yaptı.
- Markaları birleştirme adımını örneğin 5 yıl önce neden atmadınız?
- Avea’nın yüzde 19’u İş Bankası’na aitti. Yüzde 100’ünün grubumuza geçmesini bekledik. Bu alım bir yıl önce gerçekleşti.
Mehmet Ali Akarca, Barcelona’da işbirliği imzası attıkları Korea Telecom’un teknolojisine vurgu yaptı:
- Wifi ile mobili birleştirip 1+1=3’e ulaşıyor.
Aslan ekledi:
- 1 Nisan 2016’dan itibaren 4.5 G ile birlikte Korea Telecom’un bu teknolojisinin etkisini Türkiye’de de yakından göreceğiz.
“Mobil” ile “sabit”in kol kola yürümesi, tüketici için de “1+1=3” şeklinde sonuç verir mi?
Vestel, Venüs’ü ihraç edebilir mi
VESTEL Grubu İcra Kurulu Başkanı Turan Erdoğan, Barcelona’daki fuarda Venüs cep telefonlarını tanıttıkları stantda İspanyol Telefonica, Telecom İtalya Mobile (TIM) ve Swisscom’la görüşürken 20 yıl öncesini anımsadı:
- 20 yıl önce Berlin’de Tüketici Elektroniği Fuarı’ndaki standımızda bir gün arkadaşlarım uyardı, “Japon JVC’nin Başkanı şu an standımızda” dedi. Hemen tanıştım, konuştuk. O gün başlayan ilişki, Vestel’e JVC’yi üretme kapısını açtı.
Barcelona’da da Venüs’ü ihraç etmek için ön görüşme yaptıklarını belirtti:
- GSM operatörlerinin desteği ile iç pazarda yıllık cep telefonu satışımız yakında 1 milyonu bulacak. İhracat, çıtamızı yükseltecek.
Kayseri etkisi altında kalmanızı istemedim
SABANCI Üniversitesi kampüs inşaatını sürdüğü günlerdi. Kurucu Mütevelli Heyeti Başkanı Güler Sabancı, Sakıp Sabancı ve kurucu Rektör Prof. Tosun Terzioğlu, inşaatı geziyorlardı.
Sohbette Kayseri’nin adı geçince Prof. Terzioğlu, Sakıp Sabancı’ya döndü:
- Ben de Kayserili sayılırım. Annem ve babam Kayserili’dir.
- Hocam, şimdiye kadar bundan hiç bahsetmediniz. Sizinle hemşehri imişiz...
- Etki altında kalmanızı istemedim.
Güler Sabancı, bu anekdotu Prof. Terzioğlu’nun son yolculuğuna uğurlandığı törende anlattı.
Tosun Hocamızı Sabancı Üniversitesi kurucu Rektörlüğü döneminde tanıdım, sohbetlerinden çok şey öğrendim.
Mekanın cennet olsun Hocam...
Paylaş